رویترز اعلام کرد:

معاملات دو سر سود شرکت‌های غربی/ توتال پس از ایران به دنبال توسعه میادین گاز قطر است

کدخبر: 2102843

توتال پس از قرارداد با ایران به دنبال توسعه گاز LNG در قطر است، این شرکت فرانسوی در دیدار با امیر قطر پیشنهادهای خود را مطرح کرده و مطمئن است که به دلیل نگرانی از منابع گازی مشترک با ایران پیشنهادش را می‌پذیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس به نقل از رویترز نوشت: سه شرکت بزرگ نفتی غربی برای توسعه گاز در قطر با این کشور لابی می‌کنند. اکسون موبیل، رویال داچ‌شل و توتال که معمولاً بدون توجه به طرفین درگیر، سرمایه‌گذاری در کشورهای دو طرف مجادله را دارند، مشتاق هستند حتی پس از بحران دیپلماتیک بین عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر از منافع اقتصادی خودشان عقب‌نشینی نکنند.

این سه شرکت بزرگ غربی پیش از این که قطر روز سه‌شنبه اعلام کند تولید گاز مایع خود را 30 درصد افزایش می‌دهد، با امیر این کشور شیخ تمیم بن حامد آل ثانی دیدار داشتند.

شرکت‌ها و منابع صنعتی به رویترز اعلام کردند که رؤسای این سه شرکت علاقمندی خود را برای کمک به قطر به تولید 100 میلیون تن گاز مایع که معادل یک سوم تولید فعلی قطر است، برای 5 تا 7 سال آینده اعلام کرده‌اند.

این شرکت‌ها سرمایه‌های زیادی در کشورها دارند و این سرمایه‌گذاری‌ها بدون توجه به طرفین درگیر صورت می‌گیرد. آنها حتی در بحران دیپلماتیک اخیر که بین کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر صورت گرفته، بی‌طرفانه عمل می‌کنند و تنها دنبال منافع اقتصادی خودشان هستند.

اگرچه سخنگوی این سه شرکت تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده‌اند، یکی از رؤسای شرکت‌ها گفته است فرصت‌های اقتصادی بسیار بزرگ به در نظر گرفتن ریسک سیاسی‌اش می‌ارزد.

رئیس این شرکت گفته است؛ تنها یک سیاست وجود دارد و آن این است که باید رفتارهای ما براساس همکاری‌های اقتصادی باشد. باید انتخاب‌ها صرفاً بر مبنای اقتصادی باشد و اگر در قطر هستی مثل قطری‌ها رفتار کنی، و اگر در امارات هستی مانند اماراتی‌ها عمل کنی.

«دارن وود» و «بن وان بردن» رؤسای شرکت‌های اکسون موبیل و شل پس از درگیری‌های بین قطر و کشورهای عربی، با امیر قطر دیدار کردند. پاتریک پویانه رئیس توتال هم در هفته‌های اخیر دیدار کرده بود، در حال حاضر قطر بزرگترین تأمین کننده گاز ال‌ان‌جی در جهان است و دومین صادرکننده پس از روسیه محسوب می‌شود و یکی از مزیت‌های تولید در این کشور، هزینه‌های ارزان آن است.

به نظر می‌رسد قطر به دنبال انجام یک جنگ قیمتی در بازار است تا از سهم خود در بازار دفاع کند، به ویژه سهم خود را در برابر تولیدات شیل امریکا از دست ندهد.

شرکت‌های اکسون، شیل و توتال پیش از این سرمایه‌گذاری‌های زیادی در قطر و به ویژه در پروژه‌های تبدیل گاز مایع داشتند که این امکان را می‌داد تا گاز تولیدی از طریق تانکر به بازارهای مصرف ارسال شود، این کار در جاهایی که امکان انتقال با خط لوله میسر نبود صورت می‌گرفت.

26 ژوئن، «وود» رئیس اکسون موبیل با امیر قطر دیدار کرد و اعلام کرد که اکسون موبیل بسیار مشتاق است تا سرمایه‌گذاری‌های جدیدی برای توسعه میادین گاز این کشور داشته باشد. «وود» جانشین رکس تیلرسون است که در دولت ترامپ به عنوان وزیر امورخارجه این کشور منصوب شد.

براساس پیش‌بینی‌های «ووک مکنزی» شرکت آمریکایی «اکسون موبیل» بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی قطر در سال 2017 خواهد شد که اکثر این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ال‌ان‌جی (گاز مایع) صورت می‌گیرد.

همچنین «وان بردن» رئیس «شل» جزو اولین شرکت‌هایی بود که پس از بحران قطر با کشورهای عربی در 14 ژوئن با امیر قطر دیدار کرد، این اتفاق تنها چند روز بعد از اولین توافق این شرکت با قطری‌ها درباره خرید ال‌ان‌جی صورت گرفت. براساس این قرارداد، «شل» سالانه 1.1 میلیون تن گاز مایع به مدت پنج سال از قطر خریداری خواهد کرد که زمان اجرای این قرارداد از سال 2019 است.

هر سه این شرکت انتظار دارند که قطر به توسعه میادین گازی خود اقدام کند و آنها در این کار مشارکت داشته باشند. آنها به ویژه پس از اینکه توتال قرارداد 4.8 میلیارد دلاری را با ایران برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی امضا کرد، بیشتر روی توسعه میدان گاز قطر حساب باز کرده‌اند، این میدان گازی، مشترک بین ایران و قطر است و احتمال می‌دهند که قطر نمی‌خواهد از این مسابقه استخراج گاز عقب بماند. 2 روز پیش قطر اعلام کرد که به دنبال افزایش 30 درصدی تولید گاز مایع است.

براساس اعلام یک مقام ارشد، «پاتریک پویانه» رئیس توتال فرصت‌های جدیدی را در بخش ال‌ان‌جی و نیز طرحی برای توسعه میدان نفتی الشاهین در سفر خود به قطر مطرح کرده است.

براساس اعلام یک منبع صنعتی، ظرفیت تولید ال‌ان‌جی قطر می‌تواند تا 10 میلیون تن در سال با آماده کردن شرایط و تسهیلات لازم و همچنین روزآمد کردن واحدها انجام بگیرد.

«تام الاکت» تحلیلگر در «وود مکنزی» گفت: ال‌ان‌جی قطر واقعاً مهم‌ترین بخش برای درآمد است، به ویژه برای اکسون موبیل، اما توتال و شل معمولاً بازیگران بخش ال‌ان‌جی در آنجا هستند.

ارسال نظر: