بیگی حبیب آبادی در شابک:

شعر "یاران چه غریبانه" با تماشای خرمشهر اشغال شده در دهن من متولد شد

کدخبر: 2102743

بیگی حبیب آبادی گفت: عوامل متعددی باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک اثر به مانایی و نامیرایی برسد که در شعر غریبانه این اتفاق افتاد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پرویز بیگی حبیب آبادی شاعر و ناشر با حضور در برنامه تلویزیونی «شابک» در خصوص حرفه نشر و شاعر بودن گفت: من شاعر بودن را به ناشر بود ترجیح می‌دهم زیرا شعر دغدغه درونی و روحی من است و تکیه گاهی برای من است که اگر شعر نسرایم انگار زندگی نکرده ام و به همین دلیل باید در حال و هوای شعر زندگی کنم. زمانی که از حال و هوای سرودن خارج می شوم و وارد امور اجرایی می شوم دچار آسیب هایی می شوم و همیشه در این تقابل شاعری و ناشر بودن زندگی کرده ام .

وی ادامه داد: عقیده من این بود که باید یک نشر تخصصی باشد تا آنچه در شبکه ذهنی و زبانی شاعران به ویژه شاعران جوان شکل می گیرد منعکس کند. هرکدام از حوزه های شعر و نشر سختی های خاص خود را دارد. اگر انسان بخواهد به معنای واقعی شعر بسراید باید در یک فضای خاص و در عرق ریزان روحی قرار بگیرد و در محیط خود ذوب شود و اشک و لبخندها و پیروی ها و شکست ها را ببیند و حاصل آن را در شعر خود بیان کند. در حقیقت شاعر باید آیینه تمام نمای اجتماع خود باشد و این بسیار سخت است .

بیگی حبیب آبادی با اشاره به مشکلات صنعت نشر اظهار داشت: البته حوزه نشر هم سختی ها و مشکلات خود را دارد چراکه در کشور ما هر شغلی برای کنترل مسیر واقعی شغل در سال فقط یک یا دوبار مورد بررسی قرار می گیرد اما ما در حوزه نشر برای چاپ یک کتاب وارد یک دور بررسی ها می شویم و باز برای چاپ کتاب بعدی این دور از صفر آغاز می شود و هر کتابی تمام مراحل که حدود 15 مرحله می شود را باید طی کند .

شاعر شعر«یاران چه غریبانه» در بیان ماجرای تولد این شعر عنوان کرد: شعر «یاران چه غریبانه» حاصل سفر من به آبادان در سال 1360 بود و از آنجا توانستیم به محله کوته شیخ برویم و از پشت بام یک ساختمان فروریخته خرمشهر در اشغال را ببینیم و یاران چه غریبانه آن زمان درذهن من متولد شد. عوامل متعددی باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک اثر به مانایی و نامیرایی برسد که در شعر غریبانه این اتفاق افتاد .

وی با اشاره به کتاب «اندوه سیاوشان» خاطرنشان کرد: ما کتاب هایی که منتشر می کنیم را هدیه هم می دهیم و حتی کتاب «اندوه سیاوشان» که به مناسب حماسه آتش نشانان در حادثه پلاسکو منتشر شد را قیمت نزدیم و رایگان به مخاطبان عرضه کردیم. شعر هنر ملی این سرزمین است و یک هنر وارداتی نیست. جهان ما را با حافظ و خیام و سعدی می شناسد. البته ممکن است ما را با نفت هم بشناسند اما اگر روزی نفت تمام شود سعدی و حافظ تمام نمی شوند و این دائمی است .

گفتنی است معرفی و متن خوانی کتاب «نرگس» به قلم رحیم مخدومی از دیگر بخش های برنامه شابک بود .

ارسال نظر: