معاون برون‌مرزی رسانه ملی در نشست خبری:

بعد از سقوط صدام فعالیت جدی ایران در عرصه رسانه‌های بین‌المللی شروع شد/ شبکه‌های تلویزیونی جدید در حوزه برون‌مرزی به زودی ایجاد می‌شود

کدخبر: 2102741

پیمان جبلی گفت:بعد از سقوط صدام فعالیت و رقابت جدی جمهوری اسلامی ایران در حوزه رسانه‌ای با شبکه بین‌المللی شروع شد و به زودی شبکه‌های جدیدی در برای مخاطبان روسی‌زبان، فرانسوی‌زبان، دری‌زبان و مخاطبان آفریقایی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»؛ پیمان جبلی؛ معاون برون مرزی رسانه ملی و رئیس شبکه پرس تی وی در اولین نشست خبری حوزه برون مرزی رسانه ملی که صبح امروز در محل این شبکه برگزار شد، گفت: شبکه های برون مرزی رسانه ملی به جز یک با دو شبکه، عمده شبکه ها شناخته شده نیست در حالی که یکی از مهم ترین اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای هدف گذاری برون مرزی توسط همین شبکه ها انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت نزدیک به 40 سال با اقتدار در منطقه و جهان رسالت مقدس انقلاب اسلامی را پیگیری می کند و مخاطبان جهانی پیدا کرده است قطعا یکی از ابزارها برای ایجاد این اقتدار و نفوذ و جامعه همسو با انقلاب اسلامی رسانه های ما هستند، از این رو تقویت رسانه ها برای اقتدار هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد.

جبلی تصریح کرد: اگر کشورها مجبور می شوند با ما گفتگو کنند و روی میز مذاکره بنشینند تنها به خاطر اقتداری است که می بینند و حتی اکر این مهم را ابزار نکنند، در محافل خود و حتی اندیشکده های خود ذکرهم کرده اند که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت است و چاره ای جز مذاکره با آن وجود ندارد.

رییس شبکه پرس تی وی گفت: زمانی که داعش موصل را تصرف کرد آمریکایی ها گفتند که به زودی نمی توان داعش را از آنجا بیرون کرد، ولی امروز شاهد هستیم که چندی پیش ارتش و نیروهای عراقی با کمک ایران توانست داعش را از آنجا که به نوعی پایتخت داعش هم بع شمار می رفت، بیرون کردند.

معاون برون مرزی رسانه ملی با بیان اینکه نفوذ در مخاطب و نفوذ در افکار جهان عرب و جهان اسلام به طور کلی یکی از وظیفه های ما به شمار می رود، بیان داشت: بعد از گذشت 10 سال از تاسیس پرس تی وی باید عنوان کرد که این شبکه یکی از نقاط عطف در فعالیت های رسانه ای جمهوری اسلامی به شمار می رود، در حالی که تا پیش از حمله آمریکا به عراق بیشتر تمرکزمان در خبررسانی از طریق شبکه های رادیویی و شبکه سحر بوده است.

وی گفت: بعد از سقوط صدام فعالیت و رقابت جدی جمهوری اسلامی ایران در حوزه رسانه ای با شبکه بین االملی شروع شد و شاهد شروع فعالیت شبکه العالم بودیم که بعد از گذشت دو سال از ایجاد آن، به این فکر رسیدیم که چرا مخاطبان را در عمق سطح بین المللی هدف قرار ندهیم و برای همین شبکه پرس تی وی را ایجاد کردیم.

جبلی تصریح کرد: ورود به عرصه رقابت با شبکه های بین المللی انگلیسی زبان، یک تصمیم پرچالش بود که بالاخره محقق شد، البته اقدامات راه اندازی این شبکه از سال 85 شروع و در نهایت در سال 86 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

رییس شبکه پرس تی وی با بیان اینکه در سال گذشته 251 ساعت پوشش زنده تحولات را چه در داخل و چه در خارج داشتیم، 184 گزارش تحلیلی و خبری داشتیم، گفت: پخش و تامین و تولید هدفمند مستندهای ارزشمند و فاخر را در برنامه خود داشتیم که در طول فعالیت صدها مستند را یا تولید کردیم و یا پخش کرده ایم و 29 عنوان عناوین مختلف را در حوزه مستند کسب کردیم.

وی اظهار داشت: در حوزه فضای مجازی از ابتدای راه اندازی شبکه این هدف گذاری را داشتیم که حضور فعالی در این زمینه داشته باشیم و الان از تمام تکنولوژی هایی که در فضای مجازی توسط رقبای ما استفاده می شود، ما نیز استفاده می کنیم و حضور فعالی در این حوزه داریم.

جبلی ادامه داد: حدود 50 درصد زمان آنتن را بخش های سیاسی و خبری پر می کند و حدود 56 خبرنگار نیز با ما همکاری می کند و مدعی این هستیم که پرس تی وی توانسته صدای جدیدی را در عرصه اطلاع رسانی در سطح جهان به گوش مخاطبان برساند.

وی گفت: ما علی رغم اینکه فضای رسانه ای و با غول های رسانه ای در جهان رقابت می کنیم ولی از لحاظ مالی و پشتیبانی های سیاسی و امکانات مورد نیاز برای رقابت برابر نیستیم و هر جا که نهادهای حاکمیتی و محلی توانستند برای ما ایجاد محدودیت کردند؛ به طور مثال بعد از فتنه 88 ما از شبکه های کابلی در اروپا حذف شدیم؛ همچنین در شبکه فیس بوک نیز اگر از خط قرمزهای جهانی مانند نژادپرستی صیونیست ها عبور کنیم با سرعت بالا بلوکه می شویم با این حال توانستیم به طیف مخاطبان خوبی دست پیدا کنیم.

جبلی بیان داشت: شبکه های دیگر برون مرزی ما به جز پرس تی وی حدود 10 شبکه هستند و یکسری از شبکه ها اصلا در داخل کشور پخش نمی شوند که کانال های 4 گانه شبکه سحر و 4 کانال آذری، کرد، اردو و بوسنی زبان را داریم؛ همچنین شبکه ای فیلم را داریم که آی فیلم فارسی سرریز شبکه ای فارسی انگلیسی و عربی ماست و توفیقات خوبی هم در جذب مخاطب داشته است؛ البته شبکه العالم به سمت حرفه ای شدن پیش می رود و شبکه الکوثر با رویکرد عمومی و با زبان عربی پخش می شود.

رئیس شبکه پرس تی وی تصریح کرد: در آینده نزدیک می خواهیم در آفریقا که منطقه نفوذ سنتی و بااهمیت ماست؛ فعالیت داشته باشیم، چرا که تا امروز رسانه ای که مختص این منطقه نداشته باشیم و به زودی شبکه ای را با زبان آفریقایی ایجاد خواهیم کرد، همچنین از حوزه گسترده بالقوه مخاطبان فرانسوی هم به خاطر امکانات غافل بودیم و قرار است به زودی شبکه ای را داشته باشیم و درصدد ایجاد شبکه ای برای مخاطبان روس زبان و حتی مردم روسیه هم هستیم.

مدیر شبکه پرس تی وی با بیان اینکه عزم تاسیس کانال دری زبان آی فیلم را نیز برای مخاطبان دری زبان در منطقه داریم، گفت: شبکه های رادیویی برون مرزی ما با عزم تاثیرگذاری بر مخاطبان دچار تغییراتی می شوند، همچنین حوزه خبرگزاری تصویری ایران پرس را در آینده نزدیک با هدف انتسار تصاویر زنده خبری ایجاد می کنیم.

جبلی افزود: منابع مالی رسانه ملی در این حوزه بسیار پایین است و اگر این مهم جدی گرفته نشود ما عقب خواهیم ماند؛ به خصوص اینکه از لحاظ انتقال ارز و واریز پول به شرکت های طرف قرارداد با مشکل مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر تحریم ها و مسائل مالی باعث شده که پرس تی وی مانند اوایل نتواند فعالیت کند، گفت: ظهور پرس تی وی ظهور توفانی بود ولی برداشتن این شبکه از شبکه های کابلی بسیار در روند فعالیت تاثیرگذار بود و زمانی که مصرف جهانی رسانه ای شبکه های خبری را در اروپا و آمریکا بررسی می کنیم که بیشتر مصرف آنها توسط شبکه های کابلی است و زمانی که یک شبکه از روی کابل حذف شود عملا دیده نمی شود، از این رو ما فعالیت خودمان را در شبکه های مجازی آغاز کردیم و آلان در حال ورود به عرصه جدیدی هستیم، چرا که مصرف در کشورهای غربی و آمریکایی از تلویزیون به شبکه های پیام رسان تغییر کرده و ما نیز در این حوزه فعال هستیم.

وی تصریح کرد: بحث بودجه در حضورمان بسیار تاثیرگذار است و قطعا اگر پشتیبانی لازم از ما در سطح حداقل حمایت ها از شبکه های بین المللی نباشد با مشکل مواجه می شویم، با این حال رسانه ملی با وجود همه مشکلات مالی از ما حمایت می کند.

وی تصریح کرد: بکی دیگر از مشکلات جدی ما بحث انتقال ارز است چرا که اگر نتوانیم پول شرکت های طرفدار قرارداد را به موقع پرداخت کنیم قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد و چندی پیش نیز دیدیم که پخش شبکه ما به دلیل مسائل مالی از شبکه ماهواره ای برای مدتی قطع شد.

وی گفت: نقطه مداری 47 درجه همچنان در دست ماست و از آن استفاده می کنیم ولی برای ما یم ماهواره قطعا کفایت نمی کند و چاره ای نیست جز ابنکه از ماهواره های دیگر به شکل اجاره یا خرید استفاده می کنیم که البته حرید آن تقریبا غیرممکن است و در بحث ماهواره ها فعلا بحران ندآریم بلکه بحران حدی تامین مالی شرکت های طرفدار قرارداد هستیم و

وی درباره راه اندازی شبکه همسو فارسی زبان با شبکه پرس تی وی گفت: یک ماموریت ذاتی برای معاونت برون مرزی رسانه ملی و یک ماموریت هم برای شبکه خای داخلی در نظر گرفته شذه و ما نیز در همان راستا حرکت می کنیم از این رو تا به حال به ایجاد شبکه هسمو فارسی زبان با پرس تی وی فکر نکرده ایم.

وی گفت: شبکه ای فیلم رتبه دو یا سوم را در حوزه تولید برنامه های سرگرم کننده دارد.

وی درباره اطلاع رسانی به مخاطبان برای راه اندازی شبکه های جدید گفت: این کار از طریق وب سایت ها و فضای مجازی صورت می گیرد و البته شبکه های تازه تاسیس را توسط شبکه های دیگر برون مرزی تبلیغ خواهیم کرد

وی درباره برنامه پرس تی وی برای تولید مستند گفت: ما مستندهای خوبی در دست ساخت دارم و حتی در داخل سرزمین های اشغالی در حال تولید مستند هستیم و در ایام انتخابات آمریکا در داخل آمریکا مستندهایی را تولید و پخش کردیم و هم در داخل و هم در خارج طرح هایی خوبی را برای مستندسازی سازیم و امیدواریم بتوانیم منابع مالی این حوزه را تامین کنیم

وی درباره پوشش اخبار داخلی برای مخاطب خارجی گفت: یه عنوان یک رسانه جهانی طبیعی است که اولویت های مخاطبان خارجی با مخاطب داخلی متفاوت است و تلاش میکنیم متناسب با اولویت مخاطب خارجی اخبار داخلی را پوشش می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: حرمت و جهت گیری پرس تی وی دقیقا به سمت اهدافی بوده که برای آن دز نظر گرفته شده است و رویکرد جدی و انخاب مخاطب و هدف گذاری مخاطب به درستی انجام شده است.

ارسال نظر: