واکنش هنرمندان به حمله ناو وینسنس؛

پرستویی: تلاش کنیم مدال شجاعت ویلیام راجرز به لکه ننگ تبدیل شود/ مهدویان: مهاجمان این حمله هنوز تاوان جنایت‌شان را پس نداده‌اند

کدخبر: 2102645

بعد از گذشت ۲۹ سال از حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس که منجر به شهادت ۲۹۰ نفر از هموطنان‌مان شد، برخی از هنرمندان کشور با انتشار تصاویری در صفحات شخصی خود در اینستاگرام این فاجعه را محکوم و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ "فرهنگ نیوز" نوشت: 12 تیر ماه 1367 آمریکا ذات پلید خود را با حمله به هواپیمای ایرباس ایرانی و به شهادت رساندن همه مسافران آن نشان داد؛ این هواپیما که قرار بود زنان و کودکان کشورمان را از بندرعباس به سمت دبی ببرد مورد حمله ناو آمریکایی وینسنس قرار گرفت و همه ۲۹۰ سرنشین آن که 66 کودک نیز در میان آنها بودند، به شهادت رسیدند؛ حمله‌ای که نه تنها آمریکایی ها با بیان اینکه به دلیل نقض فنی ناو رخ داده، آن را توجیه کردند بلکه جامعه جهانی نیز در مقابل این فاجعه سکوت کرد.

بعد از گذشت 29 سال از آن فاجعه، هنرمندان کشور با انتشار تصاویری در صفحات شخصی خود در اینستاگرام این فاجعه را محکوم و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

مهدویان: حمله‌کنندگان به ناو هواپیمایی ایرباس و شهادت 290 نفر هنوز تاوان جنایت‌شان را پس نداده‌اند

محمد حسین مهدویان با انتشار تصویری در اینستاگرام شخصی خود نوشت:"بیست و نه سال پیش یک ناو ارتش آمریکا در خلیج تا ابد فارس، هواپیمای مسافربری ایران را با دویست و نود سرنشین مورد حمله قرار داد و همه‌‌ سرنشینان آن را کشت. شصت و شش نفرشان کودکانی بی‌گناه بودند . به یادآوردن هرساله‌ی این ماجرای هولناک عجیب آزارم می‌دهد. مهاجمان هنوز تاوان جنایت‌شان را پس نداده‌اند ."

پرویز پرستوی هم با انتشار متنی در اینستاگرام خود این فاجعه را محکوم کرد و نوشت:

پرستویی: تلاش کنیم مدال شجاعت ویلیام راجرز به لکه ننگ تبدیل شود

هموطنان عزیزم

اکنون در آستانه سالگرد شهادت بیش از 290 مسافر بیگناه هواپیمای ایرباس کشورمان برفراز خلیج فارس هستیم .

درسال 1367 با دستور کاپیتان ویل راجرز ماشه ای بر روی صفحه شلیک موشک‌های ناو فوق پیشرفته وینسنس فشار داده شد تا تمامی این هموطنان عزیزمان به ناگاه از صفحه رادار زندگیمان محو شوند .

در حال حاضر و پس از 29 سال همچنان خانواده‌های شهدای این واقعه عزادارند و برای این جنایت محرز هرگز کسی در آمریکا وجهان از آنان عذرخواهی نکرد ودر عوض و در این سالها ، کاپیتان ویل راجرز و هفت تن از دست اندرکاران این واقعه شوم ، دلخوش به مدالهای (ابراز شجاعت در عملیات رزمی گرفته ( شده از ژنرال سالاران ارتش و دولتشان هستند .

پس بیاییم و در حرکتی مردمی خود همدرد این خانوادهها باشیم. قبلا پیشنهاد کردم که فرودگاه بندرعباس بیاد این شهدا نامگذاری شود تا بصورت رسمی علامت سوالی باشد این نامگذاری برای تمامی مسافران پروازهای جهانی بدین فرودگاه که متاسفانه پاسخی از سوی مراجع ذیربط دریافت نشد .

به هرحال امسال پیشنهاد میکنم که در سالروز ۱۲ تیر ماه و در تمامی پروازهای داخلی و خارجی خلبانان کشورمان در پیام‌هایی خودجوش برای مسافرانشان نامی از شهدای همکار شان در آن پرواز برده ویادشان را گرامی بدارند .

و باز پیشنهاد می‌کنم هرکس که به ایران و مردمش عشق می‌ورزد عکس و متنی از این واقعه در صفحه خود قرار داده و دیگران را نیز بدین کار تشویق کند .

دوست من، خود ما باید به جهان ثابت کنیم که همچون سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و..... خون هموطنانمان ما نیز قابل معامله با هیچ توجیهی نیست، چه برسد که بدان خاطر مدالها داده شود .

پس همگی در 12 تیر کاری کنیم که این مدالها در تاریخ جهان ، به لکه ننگ تبدیل شوند.

ژوله: این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است

امیر مهدی ژوله هم نسبت به این فاجعه واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت:

پرواز مسافربری #IR655 شرکت هواپیمایی ایران ایر در تاریخ 12 تیر 1367 ساعت 10:22 با شلیک موشک ناو یو اس اس وینسنس نیروی دریایی آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 4 مسافر غیرایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند.

این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

آمریکا هیچگاه مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفت و تمامی خدمه ناو، پس از بازگشت مدال مبارزه دریافت کردند و «ویلیام راجرز» فرمانده ناو جنگی آمریکا که دستور شلیک را داده بود در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

ارسال نظر: