نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد:

ایران به صورت متعمدانه و مکرر قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند

کدخبر: 2101283

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره ایران مدعی شد که تهران به صورت متعمدانه و مکرر قطعنامه‌ها را نقض می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: آمریکا روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل، ایران را متهم کرد که به صورت مکرر و متعمدانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و شورای امنیت در پاسخ به نقض قطعنامه‌ها شکست خورده است.

"نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل به "تکرار پرتاب موشک‌های بالستیک ایران و قاچاق ثابت شده تسلیحات" و خرید فناوری موشک و نقض ممنوعیت سفر مقامات نظامی ایران به عنوان عدم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی خود اشاره کرد.

وی در که نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع ایران صحبت می‌کرد، ادامه داد: شورای امنیت حتی در برداشتن حداقل گام‌ها در پاسخ به نقض این قطعنامه‌ها شکست خورده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد: این اقدامات اینجا برای یک دلیلی وجود دارند و شورای امنیت باید در اینجا باشد تا آنها اجرا شود.

شورای امنیت سازمان ملل دو سال پیش قطعنامه 2231 درباره توافق هسته‌ای را میان ایران و شش قدرت دیگر تایید کرد که بر اساس آن، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در مقابل محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران برداشته شد.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا این کشور از آزمایش موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کرده و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نیز همچنان پابرجا خواهند ماند.

"جفری فلتمن" رئیس امور سیاسی سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که این شورا درباره اقدام ژانویه سال 2017 ایران در پرتاب موشک میان برد تردید داشته و نمی‌تواند به طور قطع بگوید که اقدام ایران نقض قطعنامه‌ها بوده یا خیر.

فلتمن اضافه کرد: در پی متوقف کردن یک کشتی با بار تسلیحات توسط فرانسه در اقیانوس آرام در مارس 2016، کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که کشتی متوقف شده تسلیحات را از ایران حمل کرده است.

هیلی یادآوری کرده که مقامات آمریکا در حال بازبینی توافق هسته‌ای که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک می‌شود، هستند، برنامه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از آن با عنوان فاجعه‌بار یاد کرده است.

جفری فلتمن این توافق را دستاوردی دیپلماتیک دانسته و "جوائو واله دی آلمیدا" نماینده اتحادیه اروپا این توافق را "ستون دستور العمل عدم اشاعه بین‌الملل" دانشته که باید از آن محافظت شده و به طور کامل اجرا شود.

ارسال نظر: