شرمن:

با تحریم و اقدام نظامی نمی‌توان مانع توسعه هسته‌ای ایران شد

کدخبر: 2101199

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در مصاحبه‌ای گفت که با تحریم و اقدام نظامی نمی‌توان مانع توسعه هسته‌ای ایران شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: وندی شرمن، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد هسته ای در گفتگو های ایران با گروه 1+5 گفت: با تحریم و اقدام نظامی نمی‌توان مانع توسعه هسته‌ای ایران شد.

وی که این سخنان را طی یک مصاحبه مطرح می‌کرد، اضافه کرد: برجام تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را رفع کرد، اما تحریم‌های دیگر مانند حقوق بشر، تروریسم، اشاعه تسلیحاتی باقی مانده و این کشور تحت فشار شدیدی است. این کشور توان دستیابی به بمب اتم را ندارد و این بسیار مهم است. شرمن اضافه کرد: اقدام نظامی، گزینه‌ای برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بود و هنوز هم هست و حتی رئیس‌جمهور اوباما دستور ساخت سلاح مناسب برای هدف قرار دادن تأسیسات فردو را نیز صادر کرده بود.

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد هسته ای افزود: با این حال، دانش هسته‌ای چیزی نیست که بتوان آن را بمباران کرد. اقدام نظامی می‌تواند تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، اما آن‌ها می‌توانند شاید ظرف دو سال، به صورت مخفیانه و زیرزمین برنامه خود را بازسازی کنند.

شرمن اضافه کرد: حتی تحریم هم نمی‌تواند مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود. پیش از آنکه ما با ایرانی‌ها مذاکره کنیم، اروپایی‌ها با ایران در حال مذاکره بودند. آن زمان ایران تنها چند صد سانتریفیوژ داشت.

وی گفت: در حالی که با آن‌ها در حال مذاکره بودیم و شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده بود، سانتریفیوژهای آن‌ها به 19000 دستگاه رسید.

ارسال نظر: