نشست خبری جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

رضاداد: ۲۱۲ اثر متقاضی حضور در بخش مسابقه بودند/ داوری‌ها در حوزه کودک و نوجوان تفکیک شد

کدخبر: 2100889

نشست خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان امروز با حضور علیرضا رضاداد،دبیر جشنواره در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی " نسیم آنلاین "؛ نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان امروز با حضور مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان و علیرضا رضاداد،دبیر جشنواره در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد .

علیرضا رضاداد در ابتدای این مراسم گفت: جشنواره سی ام با یک وقفه ای برگزار می شود چزا که انعقاد تفاهم نامه فیلم بین سینمای فارابی و شهرداری اصفهان کمی زمان برد و به همین دلیل فرصت کافی نداشتیم که جشنواره را در زمان مناسب برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته که مقدمات برگزاری جشنواره فراهم شد،طبق بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که برای 5 یا 6 سال نمی توانیم جشنواره فیلم کودکان و نوجوان را ذر اصفهان برگزار کنیم، تصریح کرد: یکی از دلایل آن همزمانی برگزاری جشنواره در مهر با ماه محرم و صفر بود و به همین دلیل دلیل به این نتیجه رسیدیم که جشنواره را در تابستان برگزار کنیم تا به رونق فیلم های تابستانی کودک و نوجوان هم کمک کنیم و امسال هم اولین سالی است که قدم در این مسیر گذاشتیم .

رضاداد اظهار داشت: دوره بیست و نهم جشنواره در همدان و با رویکرد نوجوانان برگزار شد و امسال هم رویکرد اصلی کودکان است و حتی بحثی هم بود که جشنواره نوجوانان در همدان و جشنواره کودکان در اصفهان و به طور مستقل برگزار شود، ولی در این دوره به جمع بندی رسیدیم که داوری آثار کودکان از نوجوانان جدا شود و سانس نمایش آثار هم تفکیک پیدا کند، البته تحقق این مهم نیازمند وجود حداقلی آثار است و به همین دلیل نمایش آثار کودکان را از نمایش آثار نوجوانان منفک کردیم .

وی گفت: در بحث انیمیشن هم امسال شاهد استقلال در جشنواره هستیم، چرا که یکی از راهکارهای تقویت بخش انیمیشن این است که نگاه مستقلی به آن داشتیم و نباید فراموش کنیم که ظرفیت بخش انیمیشن بسیار بیشتر از بخش داستانی است.

رضاداد افزود: در بخش فیلمنامه هم باید بگویم که امسال در این بخش تنها تمرکزمان به فیلنامه های کامل بود و حتی چندین فیلمنامه نیز تنها مختص جشنواره نوشته شده است .

رضاداد بیان داشت: شورای سیاستگذاری جشنواره طی یکی و دو سال گذشته به مسئله لزوم سینمای کودکان یا سینما برای کودکان تاکید زیادی داشته و انتخاب آثار در ابن دوره از جشنواره با این رویکرد بسیار همسو هستند .

وی گفت: در ٥ بخش سینماى ایران در مجموع ٢١٢ متقاضى وجود داشت و در نهایت ٧٥ اثر براى رقابت پذیرفته شد که در بخش مسابقه ‏سینماى ایران با رویکرد «برای » کودکان و نوجوانان، نه «درباره» کودکان و نوجوانان ٢١٢ اثر متقاضی شرکت ‏در جشنواره بودند که به تفکیک ١٩ اثر بلند سینمایى، ٢٢ اثر بلند داستانى(غیرسینمایى)، ٩٠ اثر کوتاه و ‏نیمه بلند داستانى، ٧١ اثر کوتاه و نیمه بلند پویانمایى و ١٢ اثر بلند پویانمایى ثبت نام کردند و در نهایت ١١ ‏فیلم بلند سینمایى، ٨ فیلم بلند غیرسینمایى، ٧ فیلم بلند پویانمایى به همراه ١ فیلم خارج از مسابقه در ‏اسن بخش، ١٩ اثر در بخش فیلم هاى کوتاه و نیمه بلند داستانى و ٢٩ فیلم در بخش کوتاه و نیمه بلند ‏پویانمایی پذیرفته شدند.‏

وی با بیان اینکه امسال 5 سالن اقدام به نمایش فیلم ها می کنند، تصریح کرد: بیشتر سانس ها نیز در صبح پخش خواهد شد، البته یک سانس صبح را برای نمایش قوی العاده خالی گذاشته ایم و یکی از ملاحظه های برگزاری جشنواره در اصفهان بحث نبود سالن و عدم بازسازی آنها یود که خوشبختانه 5 سالن مورد بازسازی قرار گرفته و آماده برگزاری جشنواره هستند .

رضاداد گفت: امسال دو آیین بزرگداشت و دو آیین نکوداشت داریم که یاد دنیا فنی زاده و توران میلانی و همچنین بزرگداشت مرضیه محبوب و رسول صدرعاملی را خواهیم داشت .

وی اظهار داشت:امسال برنامه تماشای آثار توسط دانش آموزان را نداریم تا از این طریق برنامه هر نفر سه بلیت را نهادینه کنیم و کودکان و نوجوانان یه همراه خانواده هایشان به جشنواره بیایند.

رضاداد ادامه داد: در هییت داوری مسابقه سینمای ایران از مرضیه برومند، پوران درخشنده، کمال تبریزی، رسول صدرعاملی غلامرضا آزادی حضور دارند .

وی گفت: امسال در حوزه داوری کودک و نوجوان، داوری ها تفکیک شدند که از 350 متقاضی 30 داور در بخش کودک و 36 داور در بخش نوجوان آثار را داوری می کنند .

وی گفت: امسال دو کارگاه فیلمنامه نویسی، 2کارگاه فیلمسازی و 3کارگاه پویانمایی و 2 کارگاه پویانمایی برای غیرحرفه ای ها و یک ما کارگاه پویانمایی حرفه ای رو خواهیم داشت .

وی با اشاره به برگزاری نشست های در ایام جشنواره گفت: تاکنون 10 نشست بین رشته ای برگزار کرده ایم و دز طول جشنواره نیز نشست هایی را با موضوعات اختصاصی سینمای کودک و نوجوان برگزار می کنیم .

رضاداد بیان داشت: امسال جلسه ای را با فعالان عرصه حوزه نمایش خانگی داشتم تا آنها بتوانند در حوزه فیلم کودک و نوجوان آثار مناسب برای نمایش خانگی را شناسایی کنند و بعد از خرید حق نمایش خانگی آنها، این آثار را در عرصه نمایش خانگی عرضه کنند.

وی با اشاره به هیات داوران بخش مسابقه آثار پویانمایی سینمای ایران گفت: ‎ مهین جواهریان، امیر محمد ‏دهستانی، روانبخش صادقی، بهرام عظیمی و علیرضا گلپایگانی بعنوان اعضاء هیات داوران بخش مسابقه آثار ‏پویا نمایی هستند و اعضای هیئت داوری بخش مسابقه آثار بلند غیرسینمایی‏ نیز متشکل از کیومرث پوراحمد، رویا تیموریان، ‏بهروز شعیبی، علیرضا خمسه، وحید نیکخواه آزاد است‏.

وی درباره فیلم های بزرگداشت سی امین دوره جشنواره گفت: فیلم بزرگداشت دنیا فنی زاده را مرضیه برومند و فیلم بزرگداشت رسول صدرعاملی را مجید توکلی خواهد ساخت .

رضاداد در پاسخ به اینکه چرا بعد از سی دوره از جشنواره تازه به این نتیجه رسیدید که جشنواره 5 سال در اصفهان برگزار شود، ادامه داد: این مسئله تنها مربوط به اصفهان نیست، چرا که برگزاری یک کار مشترک نیازمند انجام هماهنگی ها با طرف مقابل است، یا این حال تلاش میکنیم که جشنواره در مصوبه هییت دولت به تصویب برسد نا دیگر شاهد این مشکلات نباشیم، همچنین نباید فراموش کنیم که هر استانی برای هر رویدادی اگر در مراجع بالایی آن استان برای آن تصمیم گیری نشود، ممکن است مشکلاتی را همراه داشته باشد، چرا که اگر کمی از بودجه استانی دستخوش تغییراتی شود، استان با مشکلاتی همراه می شود، به همین دلیل است که برای برگزاری آن نیازمند رایزنی هایی هستیم.

وی در همین زمینه افزود: از سال 82 هیچگاه استان اصفهان نخواسته که جشنواره در آن شهر برگزار نشود و تصمیم گیری در این خصوص بر عهده وزارت ارشاد است،این استان هیچگاه عدم همکاری با جشنواره نداشته ولی میزان کمک این استان برای برگزاری جشنواره دز سال های مختلف متفاوت بوده و به همین دلیل گاهی تصمیم گرفته شده که جشنواره با کیفیت بهتری و در استان دیگری برگزار شود.

رضاداد در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر اینکه این امید وجود دارد که وحدت رویه فعلی جشنواره در آینده و با تغییر مدیران هم ادامه داشته باشد، گفت: با توافق نامه ای که با مسئولان اصفهان منعقد شده، فکر می کنم که تحول خوبی در شورای سیاست گذاری رخ داده و این روند در آینده هم وجود خواهد داشت، چرا که در توافق نامه نقاط ابهامی که قبلا وجود داشته از بین رفته است .

ارسال نظر: