گزارش «نسیم آنلاین» از ابعاد مختلف انهدام مناره مسجد موصل

از انفجار مناره الحدباء تا انگشت اتهام به سوی آمریکا/ داعش مجری دو عملیات روانی و تخریبی در موصل

کدخبر: 2100807

انتشار تصویر انهدام مناره مسجد جامع موصل سند دیگری از جنایات داعش را در تقویم ۵ سال اخیر کشورهای جهان برجای گذاشت، در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران به دنبال ارائه تحلیل چرایی چنین اقدامی از سوی داعش بودند رسانه‌های منتسب به داعش با انتشار اخبار و طرح‌های مختلفی خبر از نقش آمریکا در انهدام مناره "الحباء" دادند و انگشت اتهام را به سوی نیروهای آمریکایی گرفتند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از عراق، رسانه های داخلی عراق و برخی از نظامیان حاضر در عملیات پاکسازی موصل عصر روز گذشته با انتشار تصاویری خبر از انهدام مناره "الحدباء" مسجد جامع نوری شهر موصل در مرکز استان نینوی عراق دادند. مسجدی که به دلیل حضور ابوبکر البغدادی در آن و اعلام خلافت خودخوانده داعش از شهرتی جهانی برخوردار است.

به گفته منابع محلی عناصر گروه تروریستی داعش هنگامی که با پیشروی نیروهای عراقی در آخرین محله باقی مانده از موصل رو به رو شدند مناره تاریخی مسجد جامع نوری شهر موصل را از طریق انفجار بمب نصب شده در زیر آن منهدم کرده اند.

به اعتقاد اکثر کارشناسان فرهنگی مناره الحدباء مسجد جامع موصل بیش از 800 سال قدمت تاریخی داشته و توسط "نورالدین زنکی عثمانی" از سلاطین سلسله عثمانی بنا نهاده شده بود و طی ده‌ها سال گذشته نیز این مناره بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود.

این در حالی است که تخریب میراث تاریخی در محدوده اشغالی داعش نه تنها برای اولین بار رخ نداده بلکه اقدامات وحشیانه این گروه تروریستی در شهر تاریخی پالمیرادر استان حمص سوریه نیز نمونه دیگری از خوی وحشیانه و منحرف این گروه مسلح تکفیری است.

نیروهای نظامی عراقی هم اکنون در حال پاکسازی محلات باقیمانده تحت اشغال داعش در غرب شهر موصل هستند و فرماندهی ارتش این کشور از پایان قریب الوقوع این عملیات تا یک ماه آینده خبر داده است. داعش از زمان سیطره بر شهر موصل و استان نینوی دست به تخریب گسترده آثار باستانی آنها زده که از میان انها می توان به تخریب مقام مطهر حضرت یونس نبی (ع) نیز اشاره کرد.

اما درست در شرایطی که خبر انهدام مناره مسجد جامع موصل در رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست می‌شد ناگهان رسانه‌های منتسب به گروه تروریستی داعش با انتشار اخبار و حتی اینفوگرافی خبر از نقش نیروهای آمریکایی در انهدام این مسجد دادند.

گزارش های منتشر شده در رسانه‌های منتسب به داعش حاکی از آن است که کارشناسان نظامی عراقی به اشتباه علت انهدام مناره مسجد جامع موصل را کارگذاری مواد منفجره در زیر ستون های آن عنوان کرده اند و به گفته آنها مسجد جامع موصل با حمله راکتی از سوی نیروهای آمریکایی تخریب شده است.

با وجود دلایل محکم مبنی بر نقش داعش در انهدام این مسجد که به اعتقاد برخی کارشناسان مسائل امنیتی ریشه های روانی در سازمان رزم داعش داشته است اما بالا بردن انگشت اتهام به سوی آمریکا را چگونه می‌توان تحلیل کرد. موضوعی که به اعتقاد برخی کارشناسان نشان از هماهنگی سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده باتروریست های عراق و سوریه دارد.

ارسال نظر: