صالحی: انسان موفق در پرتو کتابخوانی شکل می‌گیرد/ تجهیز کتابخانه‌های ۴۷۰۰مدرسه در سه سال اخیر

کدخبر: 2100635

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: در سه سال گذشته کتابخانه‌های ۴۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور تجهیز شده است و بالغ بر ۳۴ میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید عباس صالحی در بازدید از چهارمین مرحله از طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس گفت: سال 1393 که تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تدوین شد، مبانی نظری این طرح این بود که اگر قرار است کتابخوانی در جامعه گسترده شود، کانون اصلی آن مدارس کشور هستند. زیرا از نظر تعداد جمعیت و گستردگی در کشور نهادی به مانند آموزش پرورش نداریم.

وی افزود: با این نگاه تفاهم‌نامه شکل گرفت که شاخه‌های متعددی داشت و بخش‌هایی نیز به آن افزوده شد.

صالحی با اشاره به برگزاری طرح 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه گفت: هدف این طرح این بود تا عطش کتاب خواندن را از طریق در دسترس قرار دادن کتاب برای دانش‌آموزان ایجاد کند. در طول سال‌های برگزاری نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح حمایت کرده است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجهیز کتابخانه‌های مدارس را شاخه‌ای دیگر از این تفاهم‌نامه دانست و گفت: کتابخانه‌های مدارس کانون اصلی کتابخوانی دانش‌‍آموزان تلقی می‌شوند و بسیاری از ما با خواندن کتاب در مدارس به کتابخوانی علاقه‌مند شدیم. به نظرم برای گسترش کتابخوانی باید دو اتفاق در داخل کتابخانه‌های مدارس رخ دهد. در وهله‌ی نخست سازمان کتابخانه‌های مدارس به طور پویاتر و فعال‌تر شکل بگیرد تا بتواند عطش کتابخوانی را در دانش‌آموزان ایجاد کند. در وهله‌ی دوم هم نیاز است تا منابع کتابخانه‌ها به روز رسانی شوند و منابع جدید وارد فضای کتابخانه‌ها شوند؛ با این نگاه تجهیز کتابخانه‌های مدارس شاخه‌های متعددی پیدا کرد.

وی ادامه داد: تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس بخشی از این طرح بود تا از این طریق دانش‌آموزان در محیط کلاس با کتاب ارتباط پیدا کنند. موضوع دیگر تجهیز کتابخانه‌های مدارس شهرهای محروم مناطق کم برخودار بود که به اجرا درآمد. تجهیز کتابخانه‌های مدارس خارج از کشور به منظور جلوگیری از گسست نسلی دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور شاخه‌ای دیگر از طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس بود که اجرا شد.

صالحی رخداد دیگری که در چهارچوب تفاهم‌نامه‌ی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به اجرا درآمد را «بن دانش‌آموزی» دانست و گفت: با این اقدام تلاش شد تا بن‌های خرید کتاب در نمایشگاه کتاب تهران فقط در اختیار دانشجویان و طلاب قرار نگیرد و دانش‌آموزان نیز در بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور سهمی داشته باشند.

وی افزود: با اجرای این طرح امسال 40 هزار دانش‌آموز از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند. در این طرح امسال شهرستان‌های استان تهران در اولویت دریافت بن خرید کتاب قرار گرفتند و از سوی دیگر امکان خرید کتاب برای مدارس ایجاد شد تا از این طریق کتابخانه‌های مدارس نیز تجهیز و به روز رسانی شوند.

صالحی درباره چهارمین مرحله تجهیز کتابخانه‌های مدارس استان تهران نیز گفت: در این طرح تلاش شده است تا مدارس مناطق کم‌تر برخودار استان تهران در اولویت باشند. در این راستا 900 کتابخانه‌ شهرستان‌های استان تهران و 600 کتابخانه شهر تهران تجهیز خواهند شد.

وی تاکید کرد: دو وزارتخانه دغدغه‌های مشترکی دارند. اگر کتاب را جدی بگیریم، در مدارس اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. انسان رشید، سالم و موفق در پرتو کتاب و کتابخوانی شکل می‌گیرد. آموزش و پرورش سهم بسزایی در این موضوع دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از آن حمایت خواهد کرد. امیدوارم بحث کتاب و کتابخوانی به یک پویش در جامعه تبدیل شود.

مهدی فیض؛ معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در حوزه‌ی کتابخوانی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قصد داریم سیر مطالعاتی برای دانش‌آموزان تمامی مقاطع تدوین کنیم. با توجه به اینکه دانش‌آموزان سطوح پایین با مشاهده منابع مختلف در کتابخانه‌ها، دچار شگفتی می‌شوند تلاش داریم با تدوین این سیر مطالعاتی با توجه به اقتضای سن دانش‌آموزان منابعی را برای مطالعه پیشنهاد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر برنامه‌های ما در آموزش و پرورش برگزاری منظم مسابقات کتابخوانی و معرفی برترین دانش‌آموزان کتابخوان خواهد بود.

فیض در پایان تصریح کرد: اگر حمایت‌های مالی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود مطمئنا این اتفاقات خوب در این چند سال رخ نمی‌دادند.

ارسال نظر: