«نسیم آنلاین» از عملیات در ریف دمشق گزارش می‌دهد؛

نبرد خانه به خانه برای تعریض کمربند امنیتی در ریف دمشق + عکس

کدخبر: 2100604

یک منبع آگاه در دمشق در گفتگو با «نسیم آنلاین» با اشاره به عملیات آزادسازی منطقه جوبر اظهار داشت: این عملیات از روز گذشته با هدف جداسازی شهرک جوبر از منطقه غوطه شرقی دمشق از طریق انسداد خط تدارکاتی گروه‌های تروریستی وابسته به شبکه القاعده با شهرک‌های "عربین"، "زملکا" و "عین ترما" آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از سوریه؛ همواره یکی از مهمترین مسائل موجود در عرصه میدانی و عملیاتی جبهه‌های نبرد در سوریه تامین امنیت شهر دمشق به عنوان پایتخت و افزایش ضریب امنیتی این منطقه بوده است. موضوعی که هم از لحاظ استراتژیک و هم از نظر ژئوپولوتیک برای همه طرف‌های درگیر در جنگ سوریه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جنبه سیاسی این شهر نیز بر حساسیت این منطقه افزوده است.

در همین راستا گروه های مسلح تروریستی از اوایل شروع بحران سخت در سوریه تلاش بسیاری کردند تا بتوانند به وسیله عملیات‌های متعددی دمشق را به عنوان مرکز و پایتخت شام به اشغال خود درآورند. در مقابل ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای جلوگیری از سقوط دمشق که به دلیل وجود حرم مطهر حضرت زینب (س) ریشه‌های ایدئولوژیکی جدی و شاخص‌های سیاسی و اجتماعی مهمی را در خود جای داده بود اقدامات متقابل و عملیات‌های گسترده‌ای را برای مقابله و خنثی سازی اقدامات گروه‌های تروریستی رقم زدند که در نهایت توانستند امنیت دمشق را از آن شرایط بحرانی به وضعیت کنونی برسانند.

مهمترین گروه‌های مسلح که تهدیدی جدی برای دمشق به شمار می‌رفتند گروه‌های جیش الاسلام به فرماندهی زهران علوش و تروریست های تکفیری داعش و القاعده بودند که با گذشت زمان تقریبا اقدامات گسترده داعش و جیش الاسلام کنترل و هدایت شد. این مهندسی عملیات از سوی ارتش سوریه و مقاومت در شرایطی طراحی و به اجرا درآمد که هلاکت زهران علوش توان بالایی از ظرفیت تروریست‌های وهابی جیش‌الاسلام را در اطراف دمشق از مدار عملیاتی خارج کرد و موفق شدند مناطق قابل توجهی از ریف دمشق را آزاد و پاکسازی کنند.

از سوی دیگر با پیشروی گسترده ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جنوب دمشق دو سیاست جداگانه در برخورد با تروریست ها به اجرا در آمد. ابتدا موضوع تبادل مناطق و ساکنان مسلح و غیرنظامی آن با مناطق محاصره شده در محدوده اشغالی تروریست‌ها بود. مسئله دیگر اقدام نظامی و عملیاتی علیه دو سازمان رزم باقی مانده در اطراف دمشق بوده که شامل عناصر تروریست مسلح زیر مجموعه داعش با نام "جیش شیخ خالد بن ولید" و تروریست‌های القاعده است.

در همین راستا منطقه جوبر در ریف شرقی دمشق به عنوان یکی از اهداف مهم موجود و پایگاه های القاعده در ریف دمشق شناسایی شده و اقدامات عملیاتی برای پاکسازی آن و جداسازی این منطقه از غوطه شرقی در دستور کار ارتش و مقاومت قرار گرفت. ارتش و مقاومت برای جداسازی این منطقه از تاکتیک جداسازی، محاصره و تخلیه استفاده کرده است. تاکتیکی که یکی از مهمترین شگردهای نیروهای سوری و مقاومت برای آزادسازی و پاکسازی مناطق اشغالی در سوریه به شمار می‌رود.

این عملیات از روز گذشته با تاکتیک مذکور و با هدف جداسازی شهرک جوبر از منطقه غوطه شرقی دمشق از طریق انسداد خط تدارکاتی گروه‌های تروریستی تکفیری وابسته به شبکه القاعده با شهرک‌های "عربین"، "زملکا" و "عین ترما" آغاز شده است که مبدا آغاز عملیات سه محور "عین ترما"، "عربین" به سمت "جوبر" و دمشق انتخاب شده است.

در همین راستا یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » با اشاره به جزئیات این عملیات اظهار داشت: رزمندگان سوری در محور "عین ترما" موفق به شکستن خطوط اولیه عناصر گروه تکفیری "فیلق الرحمن" وابسته به سازمان تروریستی القاعده و پیشروی 400 متری در آن شده‌اند. همچنین بمب افکن‌های سوری و روسی با حضور گسترده در آسمان منطقه اقدام به بمباران شدید مواضع تروریست‌ها در داخل محله "جوبر" و مناطق همجوار آن مانند "زملکا، عین ترما، عربین" کرده اند.

به گفته این منبع آگاه به محض آغاز عملیات جوبر تروریست‌ها اقدام به گلوله باران شدید خمپاره‌ای محلات مسکونی شرق شهر دمشق کردند که علاوه بر زخمی شدن 12 غیرنظامی خساراتی نیز به منازل شهروندان وارد آمده است.

محله جوبر دمشق به دروازه‌های شرقی پایتخت سوریه معروف بوده و از ابتدای بحران در این کشور پایگاه اصلی فعالیت و معبر مهم دسترسی تروریست‌ها به بخش مسکونی و اداری - سیاسی دمشق به شمار می‌رود. وجود صدها تونل و کانال عمیق حفر شده از سوی تروریست‌های تکفیری که جوبر را به مناطق مختلف غوطه شرقی دمشق متصل می‌سازد مانع اصلی عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی آن بشمار می‌رود.

هم اکنون تشکیلات تروریستی القاعده، فیلق الرحمن و بخشی از جیش الاسلام در جوبر مستقر و ساکنین آن نیز در دمشق تحت سیطره دولت و در غوطه شرقیه تحت اشغال القاعده هستند.

ارسال نظر: