سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد:

کاهش ۴ درصدی پرونده‌های سرقت/ عفو ۳۹ هزار و ۷۹۱ زندانی در سال گذشته

کدخبر: 2100496

محسنی اژه‌ای گفت: سال گذشته شاهد عفو ۳۹هزار و ۷۹۱ مورد زندانی بودیم که این موارد شامل جرائم سنگین نمی‌شد. بیش از ۱۵ هزار نفر هم از آزادی مشروط استفاده کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و چهاردهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با تأکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرم، گفت: در سال گذشته، ۱۸۶برنامه ملی و ۱۳۲۹برنامه استانی توسط معاونت پیشگیری با محوریت پیشگیری از جرم اجرا شد.

محسنی اژه‌ای از کاهش ۴درصدی پرونده‌های سرقت نیز خبر داد و گفت: ۸۶۰۰ پرونده هم در رابطه با مواد مخدر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

معاون اول قوه قضائیه از ضرورت پیگیری مسائل مربوط به زندان‌ها خبر داد و گفت: در رابطه با زندان‌ها مشکلاتی را در راستای کمبود نیروی انسانی، بودجه و فضای زندان داریم. قرار بود اردوگاه‌های مواد مخدر از سوی دولت احداث شود که این امر محقق نشد.

وی با اشاره به سیاست حبس‌زدایی، گفت: تا آنجایی که قانون اجازه بدهد و حبس ضرورت نداشته باشد، احکام جایگزین مجازات حبس صادر شده و می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص عفوهای سال گذشته نیز توضیح داد و گفت: سال گذشته شاهد عفو ۳۹هزار و ۷۹۱ مورد بودیم که این موارد شامل جرائم سنگین نمی‌شد. در برخی از موارد ناظرین زندان رفتار خوب زندانی را دیده و گزارش می‌کردند. البته این مقدار به معنای آزادی از زندان نیست چرا که در برخی از موارد شاهد عفو در مجازات‌ها از جمله شلاق بودیم.

وی در خصوص بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه در رابطه با مرخصی‌های ماه مبارک رمضان گفت: از تمام زندانیانی که مشمول این بخشنامه شدند می‌خواهیم در روز موعد به زندان بازگشته و غیبت نداشته باشند چرا که برای موارد بعدی دچار مشکل می‌شوند.

اژه‌ای افزود: در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر از آزادی مشروط استفاده کردند.

محسنی اژه‌ای در رابطه با اعطای مرخصی به حافطان قرآن نیز گفت: مواردی داشتیم که محکومین به اعدام، حافظ کل قرآن شدند که این به برکت دایر بودن دارالقرآن‌ها در زندان‌ها بوده است.

منبع: مهر

ارسال نظر: