رئیس سازمان بسیج هنرمندان مطرح کرد:

چرا صدا و سیما باید در این کشور منت هنرمندان را بکشد؟/ ادبیات جنگ به ادبیات تبلیغات بسیار نزدیک است

کدخبر: 2100491

سردار غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان در جلسه هم اندیشی انجمن های فرهنگی و هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور پیرامون سیاست ها و رویکردهای این سازمان صحبت کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان در جلسه هم اندیشی انجمن های فرهنگی و هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور پیرامون سیاست ها و رویکردهای این سازمان در سال 96 در سخنانی، گفت: نزدیک به یک سال است که توفیق حضور در خدمت شما همکاران و عزیزان را دارم؛ در یک بررسی اجمالی از وضعیت موجود انجمن ها شواهد و نشانه ها در وسعت ملی حاکی از این موضوع است که ما با ماموریت های اولیه خود فاصله فراوانی داریم .

وی افزود: امیدوارم در سال 96 در پرتوی هم اندیشی این نشست پرثمر سالی نیکو، پرحاصل و اثربخش را برای انجمن ها پیش روی خود داشته باشیم؛ نخستین نکته ای که در انجمن های پیشین جلب توجه می کرد پل ارتباطی بین انجمن ها با انجمن های مرجع بود .

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: این موضوع به معنی زندگی جزیره ای انجمن ها است زیرا شاهد ارتباط خوب و مناسبی حتی با انجمن های اسلامی نیستیم و باید برای این موضوع فکری کرده و تدبیری بیاندیشیم؛ نکته دوم، در برخی از استانها این انجمن ها فقط نام انجمن را با خود به یدک می کشند که این وضعیت نیاز به اصلاح دارد .

سردار منتظری خاطرنشان کرد: نکته سوم اینکه دوستان نسبت به وضعیت اعتبارات حمایتی نگران بودند زیرا یک انجمن باید یک سری اختیارات داشته باشد تا بتواند از آثاری در سطح ملی حمایت هایی را انجام بدهد؛ محور چهارم، بحث خدمت و تولید در عرصه ملی و در حوزه سازمان بسیج هنرمندان است .

وی اضافه کرد: مشکلی که با آن روبرو هستیم نبود مکانیزم دقیق نظارتی بر عملکرد انجمن های استانی است و نتیجه آن عدم معرفی سالانه انجمن نمونه است؛ در حقیقت این موارد و خواسته ها در بدنه انجمن ها وجود دارد .

باید به سمت جوان گرایی در انجمن ها حرکت کنیم

رئیس سازمان بسیج هنرمندان یادآور شد: در ساز و کار اداره انجمن ها باید به یک جمع بندی و منشور مورد قبول دست پیدا کنیم؛ در این منشور بخش اول مالی، بخش دوم فعالیت های اختصاصی و بخش سوم برنامه های استان ها است. نکته مهم این است که ما باید به سمت جوان گرایی در انجمن ها حرکت کنیم .

سردار منتظری متذکر شد: ما در انجمن ها اگر به دنبال تحول، تحرک و انقلاب در حوزه هنر کشور هستبم باید به تعبیر مقام معظم رهبری فرصتی را فراهم کنیم تا نسل های جوان به دورن مجموعه های ما راه پیدا کنند؛ البته این موضوع به این معنا نیست که مدیریت جوانان را به جوانان بسپاریم .

وی تصریح کرد: تجربه دوران دفاع مقدس شاهد این است که شور جوانان بسیجی با شعور و تجربه میانسالان و بزرگسالان گره خورد تا جنگ و آن حماسه های یادگار رقم خورد؛ امروزه هم در جنگی به سر می بریم که از نوع جنگ نرم است و ما به همان ترکیب برای مقابله نیاز داریم .

رئیس سازمان بسیج هنرمندان در بخش دیگر سخنان خود گفت: بر این اساس پیشنهاد ما بر این است که در هر انجمن تعداد پنج جوان به عنوان اعضای افتخاری راه پیدا کنند؛ البته این ها در رای نهایی تاثیرگذار نیستند اما از فکر و اندیشه آنها استفاده می شود و به کادر برای آینده انجمن تبدیل می شوند .

جذب 10 نخبه توسط هر انجمن تا پایان سال جاری

سردار منتظری افزود: پیشنهاد دومی که برای انجمن ها دارم جذب 10 نخبه توسط هر انجمن تا پایان سال جاری است؛ البته این نخبه ها قرار نیست عضو انجمن ها شوند بلکه ما می توانیم از نیروی نشاط، جوانی و انگیزه بالای آنها در پیش برد اهداف خود در انجمن ها استفاده کنیم .

وی ادامه داد: آقای جمال شورجه با شناختی که از حوزه سینما دارد 10 تن از بازیگران و عوامل سینما که چارچوب نظام و انقلاب را قبول دارند زیر چتر بسیج قرار بدهند تا در این فضای معنوی تنفس کنند؛ البته از آنها در نشست های فصلی و در شورای سیاست گذاری استفاده لازم انجام خواهد شد. در حقیقت لازم است و باید این مجموعه ها و افراد را باید جذب کرده و از ظرفیت های آنها نهایت استفاده را ببریم .

رئیس سازمان بسیج هنرمندان خاطرنشان کرد: محور بعدی سخنان من حضور جریان ساز انجمن ها است؛ ما باید بپذیریم حضور چهره های ارزشی و انقلابی در عرصه هنر کشور خیلی احساس نمی شود. این سوال مطرح می شود که چرا باید حضور یک جریان خاص پررنگ دیده شود؟

سردار منتظری اضافه کرد: ستون فرهنگی و هنری مطبوعات را چه افرادی باید هدایت کنند؟ آیا باید فقط منتظر بمانیم یک اتفاقی رخ بدهد و موشک شلیک کنیم؟ این در حالی است که این مقدار از فعالیت کافی نیست .

وی یادآور شد: هنرمندان بسیجی باید با حضور مستمر خود در طول سال در این ستون های ادبی و هنری مطبوعات حضور معناداری داشته باشند؛ در حقیقت مقالات و نقدهای آنها باید در این حوزه ها وجود داشته باشد و به چشم بخورد و نه اینکه مثل یک حضور موقت و گذرا اگر اتفاقی رخ دهد آن را محکوم کرده و مجددا به سنگر خود پناه ببریم .

آماده استفاده از هنرمندان در محافلی چون نمازجمعه هستیم

رئیس سازمان بسیج هنرمندان تصریح کرد: بحث بعدی حضور در مراکز و محافل جریان ساز کشور است؛ هنرمندان از قبیل شاعران، عکاسان و حتی گروه های سرود می توانند در محافلی چون نمازجمعه نیز حضور مفید و موثری داشته باشند؛ ما این آمادگی را داریم تا در قالب یک تفاهم نمازجمعه های سراسر کشور را در اختیار گرفته و از هنرمندان بسیجی در آن استفاده کرده تا جلوه هنر مردمی بر تمامی مردم کشور نمایان شود .

سردار منتظری در بخش دیگر سخنان خود گفت: نه فقط نمازجمعه بلکه گلزار شهدا، ساحل دریا، پارک های زیبا زمینه های بسیار مناسبی هستند که ما می توانیم با استفاده از آنها به فعالیت های فرهنگی با محوریت انجمن های خود بپردازیم .

وی افزود: بخش بعدی حضور در رسانه ملی است؛ سوالی که اینجا مطرح می شود این است که رسانه ملی در طول یک سال چه میزان به هنر متعهد و هنر در تراز انقلاب اسلامی می پردازد؟ چند وقت پیش با آقای «علی عسگری» رئیس سازمان صدا و سیما صحبتی داشتم. او گفت ما نزدیک به 100 هزار هنرمند داریم و برخی آنها صدا و سیما را تحریم کرده اند .

چرا صدا و سیما باید در این کشور منت هنرمندان را بکشد؟

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: چرا صدا و سیما باید در این کشور منت هنرمندان را بکشد؟ من به آقای «علی عسگری» گفتم شما نیازهای خود شامل بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده نه فقط در حوزه موسیقی بلکه در حوزه های مختلف را برای ما لیست کنید تا ما نسبت به تامین آن نیازها با استفاده از هنرمندان ارزشی اقدام کنیم .

سردار منتظری خاطرنشان کرد: روز قدس یک مناسبت برجسته است و باید سهم هنرمندان در این روز مهم را بررسی کنیم؛ آیا درست است که از سازمان ها و نهادهای مختلف با من تماس گرفته شود و درخواست اعزام هنرمند جهت برگزاری مراسم ها و برنامه ها شود؟

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: باید فرزند زمان خود باشیم و از این موقعیت ها استفاده کنیم و پیام انقلاب اسلامی را در فرصت های مناسبتی با استفاده از ابزار نیرومند و اثربخش هنر به مخاطبان و مردم کشور منتقل کنیم .

در بخش بعدی این برنامه سردار اثباتی معاون سایبری و عملیات روانی ستادکل نیروهای مسلح در سخنانی، گفت: حضرت آقا فرمانده بسیار شجاعی هستند و در زمان دفاع مقدس که در جبهه ها حضور داشتند دائما کنترل می شدند زیرا همانطور که در یکی از سخنرانی های خود فرموده بودند بسیار تمایل داشتند سلاح به دست گرفته و در خط مقدم نبرد کنند .

وی افزود: اما شجاع تر از حضور فیزیکی در خط مقدم جبهه، دادن فرمان آتش به اختیار به بسیجی ها توسط ایشان است زیرا ما معمولا وقتی بسیجی ها را می دیدیم از انها درخواست می کردیم آتش به اختیار نباشند .

ادبیات جنگ به ادبیات تبلیغات بسیار نزدیک است

معاون سایبری و عملیات روانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: این میزان شجاعت از رهبر انقلاب همین بس که ایشان در حوزه هایی بحث فرهنگ و هنر را مطرح می کنند که معمولا اهالی آن حوزه ها جرات ورود به این قبیل مباحث را ندارند؛ نکته دیگر که در تحقیقات و نگارش چند جلد کتابی که تا امروز به آن رسیدم این بود که ادبیات جنگ به ادبیات تبلیغات بسیار نزدیک است .

سردار اثباتی خاطرنشان کرد: این نتیجه گیری ها و تحقیقات من تا امروز من را به این نتیجه رسانده که اساسا ادبیات نظامی و ادبیات حرفه ای تبلیغات هردو از یک پیکره هستند؛ بعد از اینکه در حوزه فرهنگ وارد شدم دیدم که این حکایت نیز در حوزه فرهنگ وجود دارد .

وی اضافه کرد: شاهد این ماجرا دیدارهای حضرت آقا با فرماندهان نظامی است که ایشان در آن دیدارها بسیار کم از اصطلاحات نظامی استفاده می کنند؛ البته ایشان برای خود در استفاده از واژه های تخصصی نظامی عجوبه ای هستند. در ضمن ایشان در جلسات خصوصی که با حضور فرماندهان نظامی برگزار می شود از واژه ها و اصطلاحات خاص نظامی استفاده می کنند .

معاون سایبری و عملیات روانی ستادکل نیروهای مسلح یادآور شد: حضرت آقا معمولا زمانی که با جوانان صحبت می کنند از اصلاحاتی چون قرارگاه، فرمانده، افسر، جنگ و جنگ نرم در سخنان خود خطاب به جوانان استفاده می کنند. در حقیقت این نوع صحبت کردن ایشان به موضوع و جوهره پدیده فرهنگ برمی گردد .

نقش فرهنگ از جنش تغییر و تحول است

سردار اثباتی متذکر شد: نقش فرهنگ از جنش تغییر و تحول است و این موضوع در جنگ نیز صادق است؛ در کلاس ها دافوس وقتی درس می دهیم از عنوان جنگ برای تغییر اراده توسط سلاح سخن به میان می آوریم. در بحث جنگ نرم نیز شاهد تغییر اراده توسط فرهنگ هستیم .

وی تصریح کرد: همانطور که حضرت آقا دیروز در سخنرانی ها خود فرمودند آفیت هر جامعه ای امنیت است، امنیت هم به معنای نبود تهدید است؛ موضوع امنیت در سخنان خداوند و برگزیدگان او نیز فراوان به چشم می خورد که تاکید شده یکی از موهبت های الهی است .

معاون سایبری و عملیات روانی ستادکل نیروهای مسلح در بخش دیگر سخنان خود گفت: امنیت یعنی اینکه تهدیدی وجود نداشته باشد؛ امروز ما «دیرالزور» و « المیادین» را می زنیم تا تهدیدی در تهران وجود نداشته باشد .

بیشترین دغدغه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ است

سردار اثباتی افزود: حضرت آقا وقتی به حوزه ارتباط با جوانان کشور در مقابل دغدغه بنیادین خود قرار می گیرد از واژه هایی از قبیل قرارگاه، فرمانده، افسر، جنگ و جنگ نرم استفاده می کنند؛ بر این اساس اینگونه به نظر می رسد که ایشان بیشترین دغدغه خود را در حوزه فرهنگ دارند .

وی ادامه داد: حضرت آقا برای انقلاب اسلامی یک مدل پنج مرحله ای را مطرح کردند که اگر در خاطر خود داشته باشید در سفر کرمانشاه آن را بیان کردند؛ ایشان فرمودند انقلاب اسلامی در ایران پنج مرحله گذار دارد. نخستین مرحله انقلاب اسلامی، مرحله دوم نظام اسلامی، مرحله سوم دولت اسلامی، مرحله چهارم جامعه اسلامی و مرحله پنجم تمدن اسلای است .

معاون سایبری و عملیات روانی ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: حد مطلوب این انقلابی که به دست نازنین حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و در ادامه راه خود با مدیریت حضرت آقا به پیش می رود نقطه روشنی با عنوان خلق تمدن اسلامی دارد .

سردار اثباتی اضافه کرد: مقام معظم رهبری اصلا سه مرحله انقلاب، نظام و دولت اسلامی را تمام شده می دانند؛ در حقیقت ایشان امروز اعتقاد دارند که جامعه ما از دولت اسلامی به عنوان سومین مرحله گذار عبور کرده است. بر این اساس مهم نیست در این دولت چه کسی است و چه کسی نیست. مهم این است که بر فرض محال نظام خارجی بر اساس تهدید خارجی و یا نفوذ داخلی به آستانه فروپاشی برسد مدل های انقلاب، نظام و دولت اسلامی تثبیت شده است .

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود مکررا از واژه و عنوان جبهه فرهنگ مردمی انقلاب اسلامی استفاده می کنند . دغدغه حضرت آقا کجاست که تاکید فراوانی بر تربیت فرمانده و افسر جنگ نرم دارد؟ ایشان حتی به دنبال زدن قرارگاه و سازماندهی آن است .

رهبر معظم انقلاب به دنبال جامعه و تمدن اسلامی است

معاون سایبری و عملیات روانی ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: ایشان اگر از واژه آتش به اختیار استفاده می کنند بحثشان بر سر خلق جامعه و تمدن اسلامی است؛ آتش به اختیار معانی و تعریف خاصی دارد ولی اصلا به معنای هرج و مرج نیست .

سردار اثباتی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ما کشور سیاسی نیستیم ولی به شدت سیاست زده هستیم و به قدری سیاست زده شدیم که حتی نمی توانیم حق سیاست انقلاب اسلامی را نیز به جا بیاوریم. در مورد سخنان اخیر ایشان در زمینه واژه آتش به اختیار با دو دسته موافقان و مخالفان آن بدون اینکه زحمت تحقیق و پژوهش در این زمینه را به خود بدهند روبرو هستیم .

وی افزود: در روزی که در تهران حمله تروریستی روی داده بود ترند فضای مجازی جمله حضرت آقا بود و این موضوع نشان می دهد که تروریست داعش کمتر از تروریست فرهنگی در فضای مجازی است؛ نکته مهمتر اینکه فردای آن روز این آمار و ارقام در فضای مجازی بسیار بالاتر از روز قبل از آن رفت. زیرا دشمن برای اینکه مانع از رشد انقلاب اسلامی شود به جای فن سیاسی به سراغ سیاست زدگی رفته است .

معاون سایبری و عملیات روانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: حضرت آقا فرمانده رساندن نظام و انقلاب اسلامی به مرحله تمدن اسلامی هستند؛ بر این اساس اگر ما به این مهم دست پیدا نکنیم ابتر خواهیم ماند. همچنین این ابتر بودن خود را به اشکالی چون مشکلات اقتصادی و اجتماعی نشان خواهد داد.

ارسال نظر: