انتشار اسناد دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد

کدخبر: 2100122

وزارت امور خارجه آمریکا اسناد دخالت این کشور را در کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق منتشر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه آمریکا اسناد دخالت این کشور در کودتای 28 مرداد علیه دکتر مصدق را منتشر کرد.

در این اسناد که 375 سند را شامل می شود ابعاد مداخله و نقش مستقیم آمریکا در این کودتا دیده می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در یکی از این اسناد آمده است، روند سرنگونی دولت مصدق در آستانه رسیدن به موفقیت است و زاهدی هم اکنون در رادیو حضور دارد.

(لویی) هندسون سفیر وقت آمریکا در ایران فورا درخواست اختصاص پنج میلیون دلار را برای حمایت از دولت جدید (ایران) برای تأمین هزینه های خود مطرح کرده است.

این اسناد در قالب 4 محور کلی «تلاش‌های ایالات‌ متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه 1951 تا فوریه 195»، «بحران سیاسی جولای 1952 ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت 1953» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر 1953 تا دسامبر 1954» منتشر شده است.

وزارت خارجه آمریکا باید اسناد را مدتها پیش منتشر مى کرد، اما تاکنون درخواست تاریخ نگاران براى برداشتن طبقه بندى این اسناد را رد کرده بود.

نقش مستقیم آمریکا در کودتاى ٢٨ مرداد پیش از این هم در اسناد مراجع دیگر تشریح شده بود، اما اسناد تازه منتشر شده حاوى جزییات بیشترى است.

ارسال نظر: