مراسم پنجاه و دومین سالگرد شهدای حزب موتلفه برگزار شد

کدخبر: 2100078

مراسم پنجاه و دومین سالگرد شهدای حزب موتلفه اسلامی با حضور خانواده شهدا، جمعی از اعضای حزب موتلفه اسلامی و برخی چهره‌های سیاسی برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مراسم پنجاه و دومین سالگرد شهدای حزب موتلفه اسلامی (شهیدان حاج صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی صفارهرندی و نیک‌نژاد) با حضور خانواده شهدا، جمعی از اعضای حزب موتلفه اسلامی و برخی چهره‌های سیاسی برگزار شد.

در این مراسم محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: این سوال مطرح است که چرا در اول بهمن 1343 گروه نظامی موتلفه اسلامی با شلیک گلوله در مقابل رژیم عرض اندام کرد.

وی با اشاره به تصویب ماجرای لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی گفت: در این غائله رژیم شاه یک تودهنی محکم از مراجع و مردم دریافت کرد و به زعم خود انتقام آن را در 15 خرداد 42 گرفت.

حبیبی ادامه داد: حادثه هولناک خرداد سال 42 برخی از مبارزان را مایوس و مرعوب کرد. این حادثه را حزب توده و جبهه ملی یک شورش کور نامیدند، اما مومنین پیرو مرجعیت نام آن را نهضت گذاشتند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه پس از حادثه 15 خرداد 42 و حاکمیت رعب و یاس در کشور برخی از مبارزان تحت تاثیر قرار گرفته بودند، اظهار کرد: مرحوم شهید مطهری در یک جلسه در تشکیلات موتلفه اسلامی گفت که دیگر سخنرانی و بیانیه دادن علیه رژیم فایده‌ای ندارد، بلکه باید چند نفر از سران رژیم شاه به خاک افکنده شوند تا این رعب و یاس بشکند؛ در واقع جرقه این کار را شهید مطهری در جلسات موتلفه اسلامی زد.

وی گفت: پس از این جلسه و بیان شهید مطهری بود که یک جلسه 18 ساعته در شورای مرکزی موتلفه اسلامی تشکیل شد و اعضای تشکیلات تصمیم به یک اقدام مسلحانه علیه رژیم پهلوی گرفتند.

حبیبی با تاکید بر اینکه در آن زمان آنچه برای اعضای موتلفه اسلامی اهمیت داشت کسب اجازه از مرجعیت برای اقدام مسلحانه علیه رژیم بود، گفت: در غیاب امام‌خمینی(ره) مرحوم سیدتقی خاموشی به مشهد مشرف شد و خدمت آیت‌الله میلانی رسید و از ایشان در این زمینه استفتاء به عمل آورد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: وقتی مرحوم خاموشی از آیت‌الله میلانی استفتاء کرد که آیا برای کار مسلحانه علیه رژیم مجوز شرعی داریم یا خیر، ایشان فرموده بودند شما این مجوز را از طرف من دارید و حتی اگر به خود شاه هم دسترسی پیدا کردید او را هم بزنید.

وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع نخست‌وزیر رژیم یعنی حسنعلی منصور در روز روشن لایحه‌ای به مجلس شورای ملی می‌برد و در آنجا مصوب می‌کند که اگر اتباع آمریکایی در ایران جرمی مرتکب شدند دستگاه قضایی پهلوی حق محاکمه آنها را ندارد، یعنی اگر یک آمریکایی اینجا به ناموس کسی تجاوز می‌کرد دستگاه قضایی شاه نمی‌توانست آن را به محاکمه بکشاند، بلکه جرم آن تبعه آمریکایی باید در کشورش مورد بررسی قرار می‌گرفت.

حبیبی تصریح کرد: مبارزان مسلح موتلفه اسلامی در شرایطی که برخی مایوس شده بودند با اجازه مرجعیت گلوله‌ای به حلقوم منصور شلیک کردند تا بگویند مبارزان زنده هستند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: گلوله موتلفه اسلامی در اول بهمن سال 43 در واقع فریاد همه مبارزانی بود که شرایط مناسبی برای عرض اندام در مقابل رژیم شاه نداشتند.

وی با اشاره به توصیف آیت‌الله خامنه‌ای از شهدای موتلفه اسلامی، اظهار داشت: رهبر انقلاب در تقدیر این شهدا فرمودند شهدای موتلفه اسلامی مصداق «نورالله فی ظلمات الارض» هستند. انصافا در آن مقطع تاریکی و خفقان نفس‌ها را در سینه‌ها حبس و عده‌ای را نیز از ادامه مبارزه پشیمان کرده بود.

حبیبی تاکید کرد: شهدای موتلفه اسلامی در آن شرایط به میدان آمدند و به مبارزان مایوس دلگرمی دادند.

ارسال نظر: