اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا:

واکنش کاخ سفید به حملات داعش در تهران بی‌احترامی به ایرانیان بود

کدخبر: 2099724

اندیشکده اروپایی نوشت: پیام خصومت ترامپ با ایران در واقع با سفر اخیرش به خاورمیانه شکل گرفت و او به جای ترغیب به برقراری ثبات و گفت‌و‌گو، با عربستان و اسرائیل دشمنان منطقه‌ای ایران همگام شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا" در گزارشی نوشت: اروپایی‌ها باید با ارزیابی هوشیارانه تر از علل بحران در منطقه و حمایت از طرح های کاهش تنش قبل از این که امور منطقه از کنترل خارج شوند به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در این زمینه کمک نمایند.

نویسنده عنوان می‌کند: ترامپ تاکنون هرگونه فرصت برای رابطه با ایران را رد کرده است. اما ایران برخلاف پس زمینه‌های ناآرام منطقه از خود صبر راهبردی را به نمایش گذاشته اما این صبر حد و حدودی دارد.

نویسنده با زیر سئوال بردن مواضع کاخ سفید در هنگام حملات تروریستی داعش در تهران، آن را بسان سیلی در صورت میانه‌روهای ایران برشمرد که ایران بعد از ماجرای 11 سپتامبر با آمریکا ابراز همدردی کردند و این کشور حتی پیشنهاد همکاری در نبرد با القاعده را داد. اقدام آمریکا در کل حتی بی‌احترامی به ایرانیانی بود که بسیاری از آن‌ها برای ابراز همدردی با مردم آمریکا در ماجرای یازده سپتامبر شمع روشن کردند.

نویسنده تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا را موجب بغرنج شدن بیشتر اجرای برجام بر شمرد و نوشت: کاخ سفید و سنا زمان نامناسبی را برای سنجش ایران و مردم این کشور برگزیدند. این پیام می‌توانست متمرکز بر تهدیدهای دو جانبه داعش علیه دو کشور باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیام خصومت ترامپ با ایران در واقع با سفر اخیر او به خاورمیانه شکل گرفت و او به جای ترغیب به برقراری ثبات و گفت‌و‌گو با عربستان و اسرائیل دشمنان منطقه‌ای ایران همگام شد.

در بخش دیگر این مطلب با اشاره به حوادث اخیر تهران و انگشت اتهام ایران به سوی عوامل منطقه‌ای به ویژه عربستان در آتش افروزی و دست داشتن این کشور در این ماجرا نوشت: برخی اعضای خاندان آل سعود روابط خود با مجاهدین (گروهک منافقین) را شدت بخشیده‌اند ، عناصری که ایران آن‌ها را تروریست برشمرده است. برداشت سپاه پاسداران ایران نیز از ماجرای تروریستی چهارشنبه گذشته با گزارش‌های اخیر مبنی بر این‌که سازمان سیا مرکز جدید ویژه ایران را با تمرکز بر کارهای اطلاعاتی و عملیات مخفی تاسیس کرده، تقویت کرده است.

با توجه به واکنش عجولانه ترامپ به انتخابات ایران و حملات تروریستی اخیر دیدگاه سپاه به طور فزاینده در افکار عمومی به اشتراک گذاشته شده و می‌تواند در گزینه‌های سیاسی ایران نیز تاثیر گذارد.

نویسنده در خاتمه با اشاره به تصمیمات نادرست ترامپ عنوان می‌کند: اروپا، کانادا و استرالیا به عنوان عوامل غربی باید در پی روش‌هایی برای حفظ فضای دیپلماسی با دولت ایران باشند به ویژه در هنگامه‌ای که این کشور از سوی آمریکا و به وسیله طرح‌های ممنوعیت مسافرتی ترامپ در انزوا قرار گرفته است.

ارسال نظر: