واشنگتن‌پست:

حادثه تروریستی تهران ریاکاری ترامپ و همپیمانانش را آشکار کرد

کدخبر: 2099409

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که نوع واکنش کاخ سفید به حادثه تروریستی تهران در واقع ریاکاری ترامپ و همپیمانانش را نشان داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به دو حمله تروریستی روز چهارشنبه (دیروز) در تهران اشاره کرد و نوشت که افراد مسلح وابسته به داعش حمله بی‌شرمانه‌ای را در تهران آغاز کردند و به ساختمان مجلس شورای اسلامی ایران و حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی این کشور آیت‌الله «روح الله خمینی» حمله کردند.

این گزارش سپس ادامه داد، این اولین بار در بیش از یک دهه بود که تهران هدف حمله شبه‌نظامیان قرار گرفت.

طبق این گزارش، «چارلی وینتر» محقق ارشد مرکز بین‌المللی مطاعات افراط‌گرایی در کالج «کینگ» لندن درباره این حمله گفت: «پیامد این حملات گسترده است. از نظر افراط‌گرایان سنی، حمله به ایران چیزی شبیه به حمله به آمریکا یا اسرائیل است».

این روزنامه آمریکایی سپس به واکنش‌های بین‌المللی و پیام‌های تسلیت جامعه جهانی که متعاقب این حمله برای ایران فرستاده شد، اشاره کرد و نوشت، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قربانیان این حادثه در ایران ابراز همدردی کرد و گفت: «به طور قطع ،بار دیگر برای ما وقتی یک حادثه تروریستی در هرکجا از جهان اتفاق بیافتد، یک روز بسیار غم‌انگیز است».

یکی از مقامات ارشد ایران گفته است که موگرینی با مقامات ایران درباره افزایش همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم نیز گفت‌وگو کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز این جنایات را محکوم کرد و بر آمادگی روسیه برای همکاری با ایران برای اقدامات مشترک بیشتر تأکید کرد.

این روزنامه آمریکایی سپس به واکنش عجیب رئیس‌جمهور آمریکا یعنی «دونالد ترامپ» اشاره کرد و نوشت، کاخ سفید معمولاً عادت دارد خیلی فوری در خصوص حملات تکفیری‌های داعش به کشورهای دیگر از جمله، پاریس، لندن، منچستر و حتی فیلیپین اظهارنظر کند اما وی بعد از گذشت چندین ساعت از حمله تروریستی روز چهارشنبه در تهران، به طور آشکاری سکوت اختیار کرده بود و ساکت بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز یک محکومیت سرسری صادر کرد و گفت: « شرارت تروریسم هیچ‌ جایگاهی در جهان متمدن و تؤام با صلح ندارد».

واشنگتن‌پست ادامه داد، وقتی ترامپ در نهایت سکوت خود را شکست، پیام وی تمامی حسن ظن‌هایی که دیپلمات‌های آمریکایی ممکن بود بخواهند القا کنند را به یأس تبدیل کرد.

وی در این پیام گفت: «ما برای قربانیان بی‌گناه حملات تروریستی در ایران سوگواریم و برای مردم ایران که چنین لحظات پرچالشی را پشت سر گذرانده‌اند دعا می‌کنیم».

پایان بیانیه او اینگونه بود: «ما تصریح می‌کنیم کشورهایی که حامی تروریسم هستند، خود را در معرض این تهدید قرار می‌دهند که قربانی شری شوند که خود گسترش می‌دهند».

واشنگتن‌پست سپس نوشت، عاری از هرگونه احساسات و سنگدلانه است که بخواهیم در حین تأسف خوردن برای قربانیان یک حادثه، مسائل سیاسی را پیش بکشیم اما حتی علیرغم تنش‌های موجود میان تهران و واشنگتن، اظهارات ترامپ در واقع فراتر از خطوط ناگفته در امور جهانی است.

این گزارش سپس به رویکرد ایران در قبال اقدامات تروریستی در جهان اشاره کرد و گفت، مقامات ایران به صورت روتین هرگونه حملات تروریستی در آمریکا همچون قتل‌ عام در یک باشگاه شبانه در اورلاندو را بدون اینکه بگویند که شیطان بزرگ جزای کار خود را دریافت می‌کند، محکوم می‌کنند.

واشنگتن‌پست همچنین به حادثه 11 سپتامبر اشاره کرد و گفت که بعد از حادثه تروریستی 11 سپتامبر، مردم ایران به یاد قربانیان این حادثه شمع روشن کردند.

بنا بر این گزارش، خصومت دولت ترامپ با ایران، بخشی از اشتیاق و حمایت وی از پروژه و لفاظی‌های رقبای ایران به ویژه عربستان و اسرائیل می‌باشد. عربستان و اسرائیل، ایران را یک تهدید برای موجودیت خود می‌دانند.

واشنگتن‌پست نوشت که ایران مورد حمله یک گروه تروریستی قرار گرفته است که ایدئولوژی آنها بسیار به آئین مورد قبول مفتی‌های سعودی نزدیک است و این پدیده‌ای است که کاخ سفید و شرکای آنها این مسئله را نادیده می‌گیرند. دولت‌های قبلی آمریکا نیز برای چندین دهه چشمان خود را بر تأثیرات مخرب بنیادگرایی تحت حمایت سعودی‌ها بستند.

این گزارش ادامه داد که دولت ترامپ که آشکارا با اسلام افراطی مخالف است، بیش از هر دولت قبلی آمریکا، سعودی‌ها را تقویت کرده است.

واشنگتن‌پست گزارش کرد، درست ساعاتی بعد از حمله تروریستی تهران، سنا آمریکا به اتفاق آراء به فرایند پیشبرد لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران رأی مثبت داد.

این گزارش با اشاره به تنش‌های اخیر بین کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نوشت که این تنش‌ها در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ عمیق‌تر شده است.

ارسال نظر: