دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تقاضای پایین بلیت شرکت‌های هواپیمایی را زیانده کرد/ فعالیت شرکت‌های هواپیمایی سپاهان، ارم ایر، دریا ایر و آریا ایر متوقف شد/ دو شرکت هواپیمایی موفق به تکمیل کفایت سرمایه خود نشدند

کدخبر: 2099252

اسعدی سامانی در مورد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای پروازی گفت که طبق قانون برنامه پنجم توسعه قیمت بلیت تمامی مسیرهای پروازی باید آزاد می‌شد که این امر در پایان سال قبل انجام شد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفتگو با «نسیم آنلاین» اعلام کرده که اکثر شرکت های هواپیمایی توانسته اند تا نسبت به کفایت سرمایه خویش اقدام های لازم را انجام دهند و تنها دو شرکت درانتظار کفایت سرمایه خویش هستند.

سازمان هواپیمایی کشوری ششم بهمن ماه سال 94 مصوبه طرح کفایت سرمایه مالی شرکت‌های هواپیمایی فعال و تازه تاسیس را ابلاغ کرده که بر این اساس، سرمایه شرکت‌هایی که برای اخذ پروانه برقراری پروازهای برنامه‌ای داخلی مبادرت می‌کنند، باید ۱۷۵ میلیارد تومان، شرکت‌های با پروازهای بین‌المللی ۲۰۰ و شرکت‌هایی که مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) می‌کنند از نوع داخلی آن ۱۴۰ و نوع بین المللی آن ۱۷۵ میلیارد تومان تعیین شده است.

پروانه بهره برداری کامل برای یک شرکت هواپیمایی که شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتری و باری هم هست درمجموع ۳۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.

تمامی خطوط هوایی که دارای پروانه فعالیت پروازی هستند حداکثر باید ظرف مدت شش ماه یعنی تا مرداد ماه سال 95 با شرایط جدید ساختار مالی خود را منطبق می‌ساخته‌اند.

حال آنکه با گذشت 9 ماه ازموعد مقرر، هنوز هم تعدادی از شرکت های هواپیمایی موفق به انجام این مهم نشده اند.

این امر،شیوه نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر شرکت های هواپیمایی را زیر سوال برده و این سازمان ناظر را به برخوردتوام با تساهل با برخی شرکت های هواپیمایی متهم کرده است.

درحال حاضر،شرکت های هواپیمایی همچون پویا، سپهران، ساها، معراج، اترک، نفت، کیش ایر، قشم ایر، ایرتور، تابان،کاسپین، زاگرس، ماهان،آتا ایر، ایران ایر و آسمان از جمله شرکتهای هواپیمایی هستند که جابجایی مسافر در شبکه هوایی را برعهده دارند.

مقصود اسعدی سامانی درگفتگو با نسیم آنلاین بدون اشاره به نام دوشرکت هواپیمایی که تا اکنون موفق به تکمیل سرمایه خویش نشده اند، تصریح کرد که برخی از شرکت های هواپیمایی هم براساس توانمندی مالی به مرحله چارتری رسیده اند اما گفت که تعداد زیادی از این شرکتها سرمایه خود را به حد 350 میلیارد تومان رسانده اند.

شرکت‌هایی که مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) می‌کنند سرمایه آنها از نوع داخلی باید به ۱۴۰ و نوع بین المللی آن به ۱۷۵ میلیارد تومان برسد.

وی، از شرکت هایی چون سپاهان، ارم ایر، دریا ایر و آریا ایر به عنوان شرکت هایی یاد کرد که به دلایلی چون مشکلات مالی و برخی دلایل دیگر فعال نیستند و پروازآنها متوقف است.

اسعدی سامانی،در موردآزاد سازی نرخ بلیت هواپیما درمسیرهای پروازی هم گفت که طبق قانون برنامه پنجم توسعه قیمت بلیت تمامی مسیرهای پروازی باید آزاد می شد که این امر درپایان سال قبل انجام شد وافزود که با توجه به شرایط بازار، نرخ بلیت پروازها پایین تر ازایام تکلیفی بودن نرخ ها است.

به گفته وی،باتوجه به تعیین نرخ بلیت نسبت به عرضه و تقاضا درحال حاضر تقاضای بلیت کم بوده که همین امر سبب شده تا شرکت های هواپیمایی زیان ببینند.

اسعدی سامانی درعین حال خبرداد که هنوز"آزادسازی شبکه پروازی"طبق برنامه پنجم توسعه محقق نشده و تحقق این امر موکول به اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

ارسال نظر: