انتقادات بی‌سابقه وزیر سابق صنعت از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

صادرات غیرنفتی برای اولین بار بعد از انقلاب در دولت روحانی کاهش یافت/ فقط در سال گذشته ۱۲۵ واحد بزرگ و متوسط صنعتی تعطیل شدند

کدخبر: 2099003

غضنفری گفت: رشد واردات در دولت یازدهم تا پایان سال ۹۴، ۲.۴ درصد و رشد صادرات منفی ۸.۲ بوده است. ما هنوز به طور شفاف نمی‌دانیم که در حال حاضر چه بلایی بر سر برندهای ملی ما می‌آید. اگر این اتفاقات افتاده باشد حتما دولت دوازدهم باید از صنایع آواربرداری کند.

مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور در دولت یازدهم اظهار کرد: در رسانه‌های حامی دولت، قبل از انتخابات گفته شده بود، اگر دولت آقای روحانی رای نیاورد، هر دولتی بیاید، مرزها را می‌بندد، روابط خارجی را تعطیل می‌کند، دولتِ به غیر از دولت روحانی چشم دیدن خارجی‌ها را ندارد و در واقع با تداوم چنین وضعی سرمایه گذاری خارجی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اما بر خلاف این اظهارات می‌توان با عدد و رقم ثابت کرد که دولت قبل از آقای روحانی اصلا چنین رویکردی را نداشته است. در دولت نهم صادرات غیر نفتی ما 32.6 درصد و واردات 12 درصد رشد داشته و در دولت دهم صادرات 18.4 درصد و واردات منفی یک درصد رشد کرده‌اند، که این یعنی واردات در دولت دهم کاهش یافته است.

صادرات غیرنفتی برای اولین بار بعد از انقلاب در دولت روحانی کاهش یافت

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر اینها را با هم جمع کنیم و یک متوسط رشد دوره بگیریم صادرات غیر نفتی 25.3 درصد و واردات 5.3 درصد رشد کرده است. اما رشد واردات در دولت یازدهم تا پایان سال 94، 2.4 درصد و رشد صادرات منفی 8.2 بوده است. این یعنی برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی در دولت یازدهم صادرات غیر نفتی کاهش پیدا می‌کند.

غضنفری بیان کرد: هیچ گاه در سالهای قبل صادرات غیرنفتی کاهش نداشته و این شاخص بعد از انقلاب همواره افزایش داشته و نرخ افزایش آن هم همواره بیشتر از واردات بوده است.

وی گفت: شاخص دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد نسبت صادرات به واردات است. یعنی به ازای یک دلار که ما صادر می‌کنیم چقدر از آن را می‌توانیم از مسیر صادرات غیر نفتی تامین کنیم. در سال 83، این شاخص 19.3 بوده، یعنی اگر 100 دلار وارد می کردیم و 19 میلیارد آن را از طریق صادرات غیرنفتی تامین می‌کردیم و بقیه آن از طریق صادرات نفت تامین می‌شد.

وزیر سابق صنعت اظهار کرد: ما این شاخص را هر سال افزایش دادیم به شکلی که سال 88 به 46، سال 90 به 71 و سال 92 به 84 رساندیم. اما سال 94 در دولت آقای روحانی این شاخص به 100 می‌رسد یعنی تقریبا نسبت صادرات به واردات برابر شد. اما اتفاقی که در دولت آقای روحانی می‌افتد افزایش صادرات غیرنفتی نیست، بلکه کاهش واردات است.

غضنفری خاطرنشان کرد: اما حالا باید ببینیم کاهش واردات خوب است یا بد؟ ما سه قسم واردات داریم. واردات مواد خام، مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای، که خیلی مهم است و هرچه بیشتر واردات شود، بهتر است چون ورودی به کارخانجات است. دومین مورد ماشین آلات و تجهیزات است، یعنی وارداتی که سرمایه‌است و خیلی خوب است که این واردات افزایش پیدا کند، سرمایه گذاری صورت گیرد و برای نسلهای بعدی شغل ایجاد شود. سومین مورد هم واردات کالاهای مصرفی است که افزایش واردات آن خیلی بد است.

وی گفت: در سال 94 که نسبت واردات به صادرات کشور به 100 رسیده است، 20.5 درصد واردات مواد اولیه و کارخانجات کاهش پیدا کرده است. این یعنی تولید خوابیده و رکود به اقتصاد ایران رسوخ کرده است 0.8 واردات کالاهای سرمایه‌ای کاهش پیدا کرده که این یعنی سرمایه‌ گذاری و ایجاد شغل برای نسلهای بعدی تعطیل شده و تنها 1.5 درصد واردات کالاهای مصرفی کاهش پیدا کرده است.

وزیر سابق صنعت با اشاره به تغییر دولت عنوان کرد: در این شرایط رئیس دولت دوازدهم باید به جهش در صادرات غیرنفتی، تعامل با اقتصاد جهانی، درون زایی، برون نگری و روابط حسنه با همسایگان توجه ویژه‌ای داشته باشد زیرا کشور ما قابلیت این را دارد که بهشت سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود.

غضنفری در خصوص تشدید رکود در دولت یازدهم بیان کرد: این روزها اخباری از تعطیلی برندهای خوشنام در رسانه ها منتشر می‌شود که همه ما با آنها مانوس هستیم و آن‌ها یک سرمایه مهم هستند که در حوزه اقتصاد شکل گرفته‌اند. گاهی اوقات ارزش یک برند به چندین میلیارد دلار می‌رسد، زیرا سابقه بسیار زیادی دارد و مردم می‌توانند به آن اعتماد کنند.

وی تصریح کرد: اخیرا داروگر با 90 سال سابقه تعطیل شد، که ممکن است موج این تعطیلی به تولی‌پرس و تولید دارو و کیوان هم برسد. ارج، قند ورامین و 17 کارخانه معروف کاشی و سرامیک هم تعطیل شدند. احتمال دومینوی تعطیلی کارخانجات نساجی هم وجود دارد.

فقط در سال گذشته 125 واحد بزرگ و متوسط صنعتی تعطیل شدند

وزیر سابق صنعت گفت: در این مدت روغن نباتی قو و جهان تعطیل شد و احتمال دومینوی تعطیلی کارخانجات مصالح ساختمانی وجود دارد. فقط در سال 95، 125 واحد بزرگ و متوسط صنعتی تعطیل شدند و یا در آستانه تعطیلی هستند. آریان فولاد، فولاد دماوند، سیمان هگمتانه، کاشی اصفهان، کاشی جم هم تعطیل شدند . با این حال دولتمردان پاسخ درستی درباره این تعطیلیها نمی‌دهند. یا می‌گویند که این کارخانه‌ها در دولت قبل تعطیل شده‌اند و یا می‌گویند که این کارخانه‌ها همچنان مشغول به کار هستند!

غضنفری خاطرنشان کرد: ما هنوز به طور شفاف نمی‌دانیم که در حال حاضر چه بلایی بر سر برندهای ملی ما می‌آید. اگر این اتفاقات افتاده باشد حتما دولت دوازدهم باید از صنایع آواربرداری کند.

ارسال نظر: