رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در گفتگو با «نسیم آنلاین»

شستا از سهامداری برخی از شرکت‌ها خارج می‌شود/ اغلب بدهی‌های شستا مربوط به ۳ سال پیش است/ ۴۰ درصد صنعت سیمان کشور متعلق به شستا است

کدخبر: 2098697

درحال حاضر، دستکم ۴۰ درصد سهام سیمان کشور به گفته عبدالعلی زاده در اختیار شستا است و باید بررسی شود که شستا از چه حوزه هایی بیرون بیاید و در کدام حوزه ها بیشتر متمرکز شود زیرا که در حال حاضر باید تنوع و پراکندگی را در این شرکتها جمع کرده و در چندین حوزه محدودتر، متمرکز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین»، رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی خبر داد که همه هلدینگ‌های شستا در تالار بورس حضور خواهند یافت و شستا علاقمند است تا هر چه سریعتر سهام هلدینگ‌ها، در بورس عرضه شود.

در حال حاضر، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی دارای 9 هلدینگ متنوع بوده که این هلدینگ‌ها مشتمل بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، دارویی صبا تامین، سیمان تامین، صنایع عمومی تامین، صدر تامین، عمران و حمل و نقل تامین، انرژی تامین و صنایع نوین تامین است.

علی عبدالعلی زاده در گفتگو با « نسیم آنلاین» تصریح کرد که مدیریت شستا علاقمند به عرضه سهام هلدینگ‌های شستا در بازار سرمایه بوده که تحقق این امر منوط به مساعد شدن شرایط بازار سرمایه است.

وی در عین حال تاکید کرد که هیچ کس اموال خود را در بازار نامساعد عرضه نمی‌کند و عرضه تدریجی سهام شرکت‌ها منوط به مناسب شدن وضعیت بازار سرمایه است.

به گفته وی، پیش از عید امسال، شرایط بازارسرمایه خوب نبوده اما اکنون مجوزهای عرضه سهام هلدینگ‌ها در بورس در حال اخذ شدن بوده و به تدریج سهام آنها در بورس عرضه می‌شود.

این مقام مسئول در شستا تاکید کرد که هدف از عرضه سهام شرکت‌های بزرگ شستا در بازار سرمایه، ایجاد شفافیت در هلدینگ‌های شستا است.

عبدالعلی زاده، اذعان داشته که در حال حاضر، دو هلدینگ از جمع مابقی هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در بورس حضور دارند که در تلاش هستیم سهام مابقی هلدینگ ها هم در بورس عرضه شود.

وی، خروج از سهامداری برخی از شرکت ها را برنامه بعدی شستا برشمرد وگفت که شستا باید از سهامداری برخی از شرکت ها خارج شود که در این راستا یک تیم موضوع را بررسی خواهند کرد.

درحال حاضر، دستکم 40 درصد سهام سیمان کشور به گفته عبدالعلی زاده در اختیار شستا است و باید بررسی شود که شستا از چه حوزه هایی بیرون بیاید و در کدام حوزه ها بیشتر متمرکز شود زیرا که در حال حاضر باید تنوع و پراکندگی را در این شرکتها جمع کرده و در چندین حوزه محدودتر، متمرکز شد.

گفته می‌شود که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در شرایط کنونی دستکم 35 هزار میلیارد تومان دارایی داشته و 10 درصد از ارزش کل بازار سرمایه متعلق به آن است.

این هلدینگ غول پیکر،سهامدار 400 شرکت ریز و درشت زیر مجموعه خود بوده که از این تعداد در مدیریت 150 شرکت به صورت مستقیم دخالت داشته و در مابقی شرکت‌ها هم سهام زیر 50 درصد دارد و از قرار معلوم در برخی از شرکت‌ها سهام آن بین 2 تا 5 درصد است.

برآورد می شود که سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در حال حاضر از تولید داروی کشور 32 درصد، سیمان 40 درصد، نفت و گاز 32 درصد، حمل و نقل دریایی 20 درصد و ریلی 50 درصد بوده که گمان می‌رود، سود سالانه این گروه مالی تامین اجتماعی دست کم 3 هزار میلیارد تومان است.

از نگاه رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ، حوزه هایی که شستا بر روی آنها متمرکز خواهد شد باید دارای دو ویژگی مهم باشند که ویژگی نخست آن این است که نیاز ملی در آن زیاد باشد و بخش خصوصی هم چندان در آن حوزه فعال نباشد.

ویژگی دوم هم از نظرعبدالعلی زاده، داشتن آینده ای روشن برای شستا و اقتصاد کشور بوده که شستا باید بر روی آنها متمرکز شود.

وی اظهار داشت که شستا یک بنگاه اقتصادی و اجتماعی است که در کنار مسئولیت ملی و اجتماعی خود یک ماموریت اقتصادی هم در قبال سازمان تامین اجتماعی دارد.

رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، با بیان اینکه میزان تزریق منابع شستا به سازمان تامین اجتماعی در یکسال اخیر چندان هم اضافه نشده، تصریح کرد که شستا در تلاش است تا بدهی گذشته خود را به تامین احتماعی بپردازد. به گفته وی، عمده بدهی های شستا مربوط به سه سال قبل بوده که شستا در حال پرداخت آنها به تامین احتماعی است.

ارسال نظر: