معاون بنیاد ملی نخبگان:

وام مسکن نخبگان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت/ شرط "تأهل" حذف شد

کدخبر: 2098553

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان با اعلام افزایش وام خرید مسکن نخبگان به ۱۶۰ میلیون تومان گفت: شرط «تأهل» و «ودیعه‌گذاری» نیز برای دریافت این تسهیلات حذف شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید مهدی موسوی کوهپر از افزایش وام خرید مسکن نخبگان و استعداهای برتر تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان به 1600 میلیون تومان خبر داد و اظهار کرد: رقم وام مسکن برای نخبگان، تا پیش از این 100 میلیون تومان بود و با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های اساسی آنان تهیه مسکن است، پیشنهاد افزایش میزان وام را دادیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: با توجه به مصوبه دولت برای پرداخت وام 80 میلیون تومانی با سود 9 درصد برای «مسکن اولیها» که با ودیعه‌گذاری صورت می‌گیرد، بنیاد ملی نخبگان پیشنهاد مشابهی را برای استعدادهای برتر و نخبگان تحت حمایت خود به هیئت دولت ارائه داد که پس از طی فرآیندهای لازم به بانک مرکزی ارجاع شد.

نخبگان مشمول سود 9 درصدی نشدند!

موسوی کوهپر با تأکید بر اینکه در پیشنهاد بنیاد علاوه بر افزایش مبلغ تسهیلات، بر موضوع پرداخت وام نخبگان مشابه مسکن‌اولیها با سود 9 درصد نیز تأکید شده بود، اذعان کرد: متأسفانه به دلیل عدم وجود منابع برای جبران مابه‌التفاوت سود، فقط با افزایش سقف وام به 160 میلیون تومان و البته با سود 18 درصد موافقت شد.

وی با اعلام اینکه مصوبه مربوط به پرداخت این وام توسط بانک مرکزی به بانکهای عامل ابلاغ شده است، درباره فرآیند معرفی نخبگان متقاضی دریافت این وام گفت: براساس ابلاغیه بانک مرکزی، بانکهای تجارت، ملت، رفاه، مسکن، سپه و ملی به عنوان عامل، معرفی شده‌اند که هر کدام براساس ضوابط بانکی قادر به پوشش بخشی از درخواستها خواهند بود.

ظرفیت بنیاد نخبگان برای سال جاری معرفی هزار نخبه به بانکهاست

موسوی کوهپر در پاسخ به این سؤال که ظرفیت بنیاد نخبگان برای معرفی متقاضیان استفاده از این تسهیلات برای سال جاری چه میزان است، گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران، برای امسال ظرفیت هزار نفر در نظر گرفته شده است که البته با تکیه به همان مصوبه، در سالهای آتی نیز امکان بهره‌مندی از چنین تسهیلاتی وجود دارد.

وی درباره شروطی که برای بهره‌مندی از این تسهیلات در نظر گرفته شده است نیز گفت: تنها شرطی که بانک دارد این است که فرد متقاضی، توانایی بازپرداخت این تسهیلات را داشته باشد و البته شرط عمومی دیگری هم که در سیستم بانکی وجود دارد، برابری ارزش ملک در برابر وام اعطایی است.

حذف شرط تأهل

معاون بنیاد نخبگان درباره اینکه آیا همچون گذشته متقاضیان دریافت این وام باید «متأهل» باشند، گفت: خیر شرط تأهل تا سال 94 بود؛ دیگر این شرط وجود ندارد و تنها، افراد متقاضی باید دانش‌آموخته شده باشند.

وی معتقد است با توجه به شرایط جدید، اگر زوجی نخبه تمایل به دریافت دو وام 160 میلیون تومانی داشته باشند، با احراز صلاحیت آنها برای بانکهای عامل مبنی بر توانایی بازپرداخت اقساط همچنین برابری ارزش ملک با وام اعطایی، این موضوع قابل انجام است.

موسوی کوهپر درباره اینکه چرا نرخ سود این وام همچون گذشته 15 درصد نیست و یکباره سه درصد افزایش یافته است، گفت: برای شفاف شدن این موضوع اجازه دهید مروری بر سود تسهیلات در گذشته داشته باشیم؛ تا سالهای قبل 1390 سود تسهیلات بانکی نهایتا 14 درصد بود که بعد از آن سال به یکباره تا 22 درصد افزایش یافت.

نرخ سود وام 160 میلیون تومانی افزایش نیافت!

وی ادامه داد: زمانیکه نرخ سود تسهیلات این میزان بود، رئیس بنیاد ملی نخبگان براساس اختیارات خود دستور داد تا هفت درصد نرخ سود توسط بنیاد و مابقی توسط نخبگان وام گیرنده پرداخت شود لذا نخبگان وام گیرنده 15 درصد و بنیاد نیز روی هر وام هفت درصد پرداخت می‌کرد.

معاون بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: این رویه تا آبان ماه سال 1394 ادامه داشت و بعد از آن قطع شد؛ از تیر ماه سال گذشته نیز که نرخ سود تسهیلات همزمان با سودهای بانکی کم شد و به 18 درصد رسید تاکنون تغییر نرخی در این زمینه نداشتیم لذا تسهیلات جدید (وام 160 میلیون تومانی) نیز با همین نرخ و البته بدون شرط ودیعه‌گذاری به نخبگان اعطاء می‌شود.

موسوی کوهپر درباره میزان بازپرداخت این وام توسط نخبگان نیز گفت: بازپرداخت وام 160 میلیون تومانی 20 ساله است که با احتساب نرخ سود 18 درصد، حدودا ماهی کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان باید پرداخت داشته باشند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: