سیدمجتبی حسینی

آموزش عالی کشور در گذر زمان

کدخبر: 2097618

سخن گفتن از اقدامات مفید وزارت علوم در دولت های نهم و دهم بسیار زیاد است ولی چرا دولت یازدهم در مسایل آموزش عالی کشور با عقب گرد علمی و افت علمی مواجه شد و توفیقاتی در اموزش عالی کشور نتوانست بدست آورد؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدمجتبی حسینی طی یادداشتی نوشت:

در دولتهای نهم و دهم قطار اموزش عالی کشور در مسیر خود بر روی ریل پیشرفت حرکت می کرد به گونه ای که تمام قدرتهای بزرگ جهان در برابر این پیشرفت خیره کننده متعجب شده بودن و بنابر گزارش مراجع معتبر علمی جهان پایگاه اسکوپوس و ای اس ای پیشرفت علمی ایران در جهان در نوع خود مثال زدنی بود به گونه ای که از سال 2005 تا سال 2012 هم شتاب رشد علمی و هم رشد علمی کشور سیر صعودی داشت به گونه ای که در سال 2010 با تعداد 29 هزار مستند علمی ودر سال 2011 با تعداد 39 هزار مستند علمی رشد علمی 32 درصد را در جهان کسب نمودیم و این افتخاری بود که اگر با همان روال ادامه پیدا میکرد الان ایران جزو کشورهای تاثیر گذار در مسایل علمی در جهان می بود . در دولت های نهم و دهم هدف گذاری های کلان در پیشرفت علمی کشور صورت گرفته بود که با تلاش و کوشش همه جانبه مسولین اموزش کشور این امر محقق گردید و ایران بعنوان قدرت برتر منطقه شناخته شد و سهم 1.3 تولید علم جهان را از آن خود کرد.

یکی از علل های این پیشرفت در اموزش عالی کشور جدایی تفکر سیاسی با تفکر علمی بود یعنی افرادی سکاندار اموزش عالی کشور شدند که فقط بدنبال ارتقا علمی و رشد علم بودند و برای رسیدن به این هدف والا از هیچ کوششی دریغ نکردند و اجازه ورود مسایل سیاسی به اموزش عالی کشور را گرفتند . در این دوره 8 ساله تمام ارکان وزارت علوم سعی در تشویق و ترقیب جوانان به مسایل علمی داشتند. معاونت اموزشی وزارت علوم در جهت ترویج و توسعه رشته های جدید مانند نانو فناوری ، نانو تکنولوژی ، هوافضا و محیط زیست در دانشگاهها بودند و همواره در جهت رشد تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و موسسات اموزش عالی اقدام میکردند و با ایجاد شرایط مطلوب دانشجویا ن را در مسیر علمی تشویق می نمودند و توجه ویژه ای به نخبگان و دانشگاهیان می نمودند و تعداد18 هزار عضو هیات علمی جدید به بدنه دانشگاهی کشور تزریق کردند. .معاونت پژوهشی نیز مشکلات پژوهش کشور را برطرف و زیر ساختارهای اساسی را برطرف و در جهت تجهیز از مایشگاهها و توسعه تجهیزات اقدام می نمود وارتباط صنعت با دانشگاه را تقویت می نمود که تعداد 39 طرح کلان ملی تصویب شد تا زمینه های وابستگی کشور را از ابر قدرتهای سلطه طلب را بی نیاز نماید.

معاونت فرهنگی نیز در زمینه شادابی و پویایی و برنامه های فرهنگی اقدامات بسیار سازنده انجام دادتا با کمک هم این موج پیشرفت را در کشور به راه انداخته ودر جهت یاس و ناامیدی کشور های که در صدد تضعیف ایران بودند اقدامات مفیدی را انجام دادند . که این رشد ایران در این 8 سال بنابر امار مراکز معتبر علمی در جهان قابل استناد می باشد وهیچ شک و شبهه ای در آن وجود ندارد و حتی مخالفین دولت های نهم و دهم به این کار اعتراف می نمایند .یکی از نقاط ارزشمند در دولتهای نهم و دهم ارتباط وسیع بین المللی در حوزه اموزش عالی کشور بود .به گونه ای که هم اکنون از همان ارتباطات بین المللی می باشد که مسولین دانشگاهها به خارج از کشور برای برقراری ارتباطات استفاده می نمایند یکی از این اقدامات در حوزه بین الملل DAAD می باشد که هم اکنون روسای دانشگاههای کشور در هفته های اخیر به کشور المان سفر کرده بودند تا زمینه های همکاریهای بین المللی را فراهم نمایند .پایه گذار این اقدام اقای دکتر ارسلان قربانی معاون بین الملل وزارت علوم در دولتهای نهم و دهم بود.

سخن گفتن از اقدامات مفید وزارت علوم در دولت های نهم و دهم بسیار زیاد میباشد ولی چرا دولت یازدهم در مسایل آموزش عالی کشور با عقب گرد علمی وافت علمی مواجه شد و توفیقاتی در اموزش عالی کشور نتوانست بدست اورد .چرا مسایل سیاسی در وزارت علوم دولت یازدهم بر مسایل علمی ترجیح داده شد علت جیست.بعد از روی کار امدن دولت یازدهم در تقسیمات دولتی وزارت علوم سهم جریان اصلاحات شد و این افراد که با تفکر سیاسی همراه بودند موجب ضربه به بدنه اموزش عالی کشور شدند . اتفاقات نادر ی در وزارت علوم دولت افتاد که همگان را شگفت زده کرد برخی نیروهای عقده ای در وزارت علوم بر مسند قدرت نشستند که فقط برا ی تصویه حساب سیاسی در این جایگاه قرارگرفته بودند گویی وزارت علوم را با میدان جنگ اشتباه گرفته بودند افرادی که هم اکنون با توجه به اتفاقات صورت گرفته دیگر جایگاهی در میان مردم و خصوصا دانشگاهیان ندارند افرادی که با تند روی های نا به جای خود فضای یاس و نا امیدی را در میان دانشگاهیان بوجود اوردند .وبرخی اقدامات این گروههای عقده ای بدین شرح بود : گسیل کمیته های ارزیاب به دانشگاه ها.

یکی از عجیب ترین تحرکات مسئولین وزارت علوم در دولت یازدهم، فرستادن گروه های مختلف تحت عنوان ارزیاب به دانشگاه های کشور بود. در نگاه نخست شاید این اتفاق، تحرکی میمون و در جهت بررسی عملکرد و کارکرد بدنه مدیریتی دانشگاه تاویل شود؛ اما متاسفانه ترکیب این هیات ها و سیاست های انتقام جویانه آنها، باعث ایجاد تشتت و اختلاف در دانشگاه ها شد. بسیاری از صاحبنظران با رصد تحرکات این گروه ها ، عنوان " هیات های تسویه حساب سیاسی " را به آنها دادند. اعزام این هیات های تسویه حساب سیاسی با رنگ و بوی کینه جویی جناحی، باعث ایجاد شکاف و بلوا در محیط های کارمندی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها شد و نشان داد اولویت وزارت علوم ازتمرکز بر روی مباحث علمی و پژوهشی به سوی سیاسی کاری بی منطق در حمایت از افراطیون اصلاح طلب تغییر جهت داده است.

با تزریق سم مهلک قطبی سازی جهت دار به درخت تناور وزارت علوم، میوه تلخ عقبگرد علمی و پژوهشی پس از چند ماه به بار نشست. عزل و نصب های گسترده و بی ضابطه و انتصابات غیر قابل دفاع و مساله دار یکی از مشکلات بزرگی که برخی افراطیون در این 4 سال برای وزارت علوم ایجاد کردند، به کار گیری افراد مساله دار سیاسی در مدیریت برخی از دانشگاه های کشور و وزارت علوم بود که انتقام جویی های گسترده ای را فراهم کرد ند و دانشگاه را از آرامش ذاتی و رسالت اصیل خود دور نمود. خط خطی کردن کارنامه گذشته به جای استفاده از تجربیات مسئولین پیشین مسئولین دولت یازدهم طبق عهدی نانوشته، هیچ فرصتی را برای تخریب دولت قبل از خود از دست ندادند وبطور نا جوانمردانه به این اقدام خود ادامه دادند.

داستان سیاسی بورسیه ها متاسفانه بسیاری از مسئولین سیاست گذار وزارت علوم در این 4 سال اخیر، به جای پرداختن به مسائل بنیادی در حوزه آموزش عالی، مشغول ایجاد "توهم فساد" و ایجاد "بحران در افکار عمومی" به واسطه تبلیغات رسانه ای هستند. تعدد مصاحبه ها و جهت گیری های مسئولین این وزارتخانه در این زمینه بالاخص "داستان بورسیه ها"، با یک جستجوی ساده اینترنتی قابل رویت است.

- حاشیه شدن پژوهش در هر حال با وضعیت فعلی دانشگاه ها و وزارت علوم و طبق مطالبی که پیشتر عنوان شد، پژوهش موضوع اصلی نبوده است.متاسفانه سیاسی کار و پرداختن به حاشیه ها موضوع اصلی مسولین این دولت در وزارت علوم می باشد .در صورت تداوم دولت یازدهم مشکلات اموزش عالی کشور صد چندان خواهد شد بعنوان مثال رشد بی رویه دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی به گونه ای که سالیانه بیش22 هزار دانشجوی دکتری ، 170 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد جذب دانشگاهها می شوند وهیج برنامه ای برای جدب انها در محیط های کار وجود ندارد . هم اکنون بیش از 100 هزار فارغ التحصیل مقطع دکتری وجو دارد که بیکار می باشند و ظرفیت جدب هیات علمی در این 4 سال کمتر از 2000 نفر بوده است بنابراین مابقی این افراد چکار باید بکنند عدم توجه به پژوهش در وزارت علوم ، حذف طرح های کلان ملی ، حذف بودجه پژوهشی در برنامه بودجه کشور ، حذف جدول 14 پژوهشی ، عدم برنامه ریزی برای اینده قشر تحصیل کرده، تزریق یاس و ناامیدی در فضای نخبگانی و عدم جدب انها در دانشگاهها ، رشد بی رویه دانشجو در کشو ربدون توجه به نیاز صنعت ، عدم ارتباط صنعت با دانشگاهها و... مشکلات بی شماری که در صورت تداوم این دولت ادامه دار خواهد بود و از همه مهمتر نوع تفکر حاکم بر وزارت علوم این وزارت خانه را به سمت نابودی و زوال پیش خواهد برد

ارسال نظر: