مگس‌های سفید مزاحم یا بیماری‌زا؟

ورود دوباره میهمانان ناخوانده به پایتخت با گرم شدن هوا

کدخبر: 2097406

مگس‌های سفید با گرم‌تر شدن هوای شهر تهران بار دیگر در سطح پایتخت مشاهده شده و در رابطه با مضرات آن‌ها دو ادعا مطرح است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، طی سال‌های اخیر با افزایش دمای هوا، میهمانان ناخوانده‌ای به نام "مگس‌های سفید" وارد پایتخت شده و مزاحمت هایی را برای شهروندان ایجاد کرده اند.

حشرات ریز سفید رنگی که بیشتر به روی برگ درختان می‌چسبند و در هوا نیز مشاهده می‌شوند.

شهرداری تهران از همان سال‌های ابتدایی ورود مگس‌های سفید به پایتخت با روش مبارزه فیزیکی سعی در از میان بردن جمعیت مگس‌های سفید داشته، اما ریشه کن کردن جمعیت این حشرات تاکنون محقق نشده است.

گرچه هنوز مگس‌های سفید به صورت گسترده در شهر تهران مشاهده نشده‌اند، اما در برخی از مناطق شهر تهران نظیر مناطق6، 11و در برخی از موارد منطقه 4 جمعیت شهروندان با مگس‌های سفید بیشتر از ، سایر مناطق مواجه شده‌اند.

کارشناسان، سم پاشی‌های بی رویه را عامل اصلی افزایش جمعیت سفید بالک‌ها در شهر تهران اعلام کرده اند و اعتقاد آن‌ها این است که به دلیل تغییر اکوسیستم، جمعیت مگس‌های سفید افزایش یافته است.

حشرات شکارچی که خوراکشان سفید بالک است در پی استفاده بیش از اندازه از سم‌های شیمیایی در محیط زیست از میان رفته و در نتیجه جمعیت مگس‌های سفید افزایش یافته است.

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران معتقد است که هنوز گزارشی رسمی مبنی بر مشاهده گسترده مگس‌های سفید در شهر ارائه نشده است.

وی در این رابطه می‌گوید: خشکسالی‌ها در تهران و شهرهای اطراف افزایش جمعیت مگس‌های سفید در پایتخت را به دنبال داشته است. هنوز شاهد حضور گسترده مگس‌های سفید در شهر تهران نیستیم و شهروندان تهرانی نیز گزارشی در این رابطه به شهرداری تهران ارائه نکرده اند.

مختاری می‌افزاید: زمان مشاهده مگس‌های سفید در شهر تهران طی ۳ سال اخیر نیمه دوم مرداد ماه بوده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز با گرم شدن هوای شهر تهران، در مرداد ماه شاهد حضور مگس‌های سفید در پایتخت باشیم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اقدامات شهرداری به منظور کنترل و کاهش جمعیت مگس‌های سفید در پایتخت می‌گوید: برای کاهش جمعیت مگس‌های سفید، اقدامات پیشگیرانه‌ای را در دستور کار داشته ایم، اما این کار بدون هماهنگی سایر دستگاه‌ها محقق نمی‌شود.

وی می گوید: به غیر از مزاحمت‌هایی که مگس‌های سفید برای شهروندان دارند، آسیب دیگری از جانب این حشرات شهروندان را تهدید نمی کند.

موضوعی که سبب ابراز نگرانی شهروندان تهرانی پس از مشاهده مگس‌های سفید می‌شود، بحث مضرات احتمالی این حشرات است.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: مگس‌های سفید ضرر خاصی برای شهروندان نداشته و تنها مزاحمت هایی را برای مردم ایجاد می‌کنند.

وی می‌افزاید: البته لازم است شهروندان در مکان‌هایی که مگس‌های سفید بیش از سایر نقاط مشاهده می‌شود ایمنی را رعایت کرده و با زدن ماسک، مانع از ورود مگس‌های سفید به داخل بینی و دهانشان شوند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران استفاده از برچسب‌های زرد رنگ به روی تنه درختان را تن‌ها یک راهکار برای کاهش جمعیت مگس‌های سفید می‌داند و می‌گوید: آب پاشی و شستشوی برگ درختان و استفاده از برخی سم‌ها از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در کنار چسباندن نوارهای زرد رنگ به روی برگ درختان برای کاهش جمعیت مگس‌های سفید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

در رابطه با مضرات مگس‌های سفید برای شهروندان دو فرضیه مطرح است. عده‌ای اعلام می‌کنند که این مگس‌ها هیچ آسیبی به مردم وارد نمی‌کنند و برخی دیگر نیز مدعی هستند که در صورت ورود این حشرات به ریه و یا چشم، مگس‌های سفید می‌توانند مشکل زا شوند.

خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با خطرات مگس‌های سفید برای مردم می‌گوید: مگس سفید از سه طریق دهان، بینی و گوش وارد بدن انسان شده و می‌تواند خطراتی را از جمله ایجاد حساسیت‌های فصلی به وجود آورد.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از آسیب‌های مگس‌های سفید، ورود آن‌ها به داخل چشم است که می‌تواند حساسیت‌های چشمی را به وجود آورد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه توصیه هایی را به شهروندان می‌گوید: درخواست ما این است که شهروندان در زمان مشاهده مگس‌های سفید از ماسک استفاده کرده و مراقب باشند این حشرات وارد دهانشان نشوند.

مگس‌های سفید هم‌زمان با گرم شدن هوای شهر تهران وارد پایتخت شده و تا زمان خنک شدن هوا نیز در پایتخت حضور دارند.

با توجه به اینکه هشدارهایی در رابطه با مضرات مگس‌های سفید ارائه شده، بهتر است شهروندان در مواجهه با مگس‌های سفید به نکات ایمنی توجه داشته باشند.

در این میان لازم است وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دفع آفات که مسئولیت اصلی مقابله با مگس‌های سفید را برعهده دارند با همکاری شهرداری تهران اقدامات اساسی تری را به منظور از میان بردن جمعیت مگس‌های سفید در دستور کار قرار دهند.

منبع: میزان

ارسال نظر: