سعید جلیلی در شهرستان بم:

اگر می‌خواهیم مشکلاتمان حل شود باید درست انتخاب کنیم/ باید توده مردم سرسفره انقلاب بنشینند نه عده‌ای ویژه‌خوار

کدخبر: 2097325

عضو مجمع تشخیص گفت: فصل انتخابات مهم است زیرا مردم فرصت می‌کنند برای ۴ سال آینده سرنوشت خود را رقم بزنند، بر این اساس لازم است تا انتخاب ملت بر اساس واقعیات و تجربه‌ای که در ۴ سال گذشته شکل گرفته، باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در سفری یک روزه به استان کرمان ابتدا در مهدیه شهدای شهرستان بم حاضر شد و در جمع مردم این شهر گفت: فصل انتخابات مهم است زیرا مردم فرصت میکنند برای ۴ سال آینده سرنوشت خود را رقم بزنند، بر این اساس لازم است تا انتخاب ملت بر اساس واقعیات و تجربه ای که در 4 سال گذشته شکل گرفته، باشد.

وی افزود: اینکه در جمهوری اسلامی ایران نتیجه انتخابات ها چندان قابل پیش بینی نیست و این موضوعی است که تاکنون بارها نیز مورد اذعان دشمنان ما نیز قرار گرفته است زیرا در ایران به معنای واقعی کلمه مردم تعیین کننده اصلی هستند نه کلوب های قدرت و ثروت.

جلیلی در همین باره به ذکر خاطره ای پرداخت و اظهار داشت: در زمان مذاکرات هسته ای یکبار به آقای سولانا گفتم که فرق مردم سالاری دینی ما با لیبرال دمکراسی شما در این است که اگر در کشور شما فردی رای می دهد سپس دنبال کار خودش می رود اما در جمهوری اسلامی بسیاری از مردم اگر رای میدهند بعد از آن حاضرند که جان خودشان را هم تقدیم کنند و با همه وجود پای کار می ایستند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: جایگاه رییس جمهور در ایران بسیار مهم و موثر است زیرا نفر دوم کشور و رییس دستگاه اجرایی است و یک رییس جمهور می تواند با یک رویکرد صحیح؛ بسیاری از مشکلات مردم را حل کند یا به حداقل برساند.

وی ادامه داد: اگر امروز بسیاری از مشکلات در کشور وجود دارد و نارسایی های مختلفی در عرصه های گوناگون دیده می شود راه حلش در انتخاب صحیح رییس جمهور است و واقعیت این است که انتخاب های خود ما چه درست باشد و چه نادرست؛ نتیجه مستقیمی بر زندگی و جامعه ما خواهد داشت.

جلیلی در ادامه با بیان اینکه عده ای میخواهند انتخابات را به عرصه ای برای «ترس های موهوم در آینده» تبدیل کنند، گفت: مثلا می گویند اگر ما رای نیاوریم جنگ می شود! یا اگر ما نباشیم روابط خارجی ایران با دنیا بهم می خورد! اما این ادعاها غیر واقعی و موهوم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مثلا امنیت امروز ما که در سطح منطقه مثال زدنی است و دشمنان نیز به آن اذعان دارند حاصل تفکر انقلابی است و به همین علت دشمن 28 سال است جرات نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارد یا این عین سخنان اوباما رییس جمهور سابق امریکاست که گفت ما در شرایطی با ایران توافق هسته ای را انجام دادیم که اولا امکان گزینه نظامی و جنگ با ایران را نداشتیم و ثانیا امکان ادامه تحریم ها علیه ایران نیز وجود نداشت زیرا برخی کشورها در این باره همکاری لازم را انجام نمی دادند و ساختار تحریم های علیه ایران در حال فروپاشی بود.

جلیلی گفت: امروز مشاهده میکنید که به صراحت بحث های غیر واقعی و نازلی را مطرح می کنند و می گویند اگر رقبای ما پیروز شوند در پیاده روها دیوار می کشند! این حرفها را بیان می کنند تا دیوار بکشند بین وضع موجود وکارنامه ادعایی آن ها.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: 4 سال قبل عده ای در پاسخ به مشکلات مردم گفتند راه حل این مشکلات گفتگو با چند کشور خاص آن هم به سبک خودمان است و حالا بعد از 4 سال باید ارزیابی کرد که این رویکرد چقدر موفق بوده است؟

وی افزود: قرار بود لبخند بزنند و مشکلات را طوری حل کنند که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ کارخانه ها؛ بر این اساس در ماحصل 15 سال زحمات دانشمندان هسته ای کشور بتون ریختند، 98% از مواد غنی شده را که در طول 10 سال بدست آمده بود به خارج از کشور منتقل کردند، عمده سانتریفیوژ ها را جمع کردند اما امروز خود مسئولان دولت فعلی می گویند امریکا نه به روح برجام پایبند است و نه به متن آن!

جلیلی با اشاره به مشکلات اقتصادی امروز جامعه از جمله افزایش نرخ بیکاری و رکود اقتصادی خاطر نشان کرد: در ایران ظرفیت های فراوانی برای اداره کشور وجود دارد، از نفت و گاز تا وضعیت اقلیمی و کشاورزی و گردشگری وجود دارد اما در این مدت چه استفاده ای از این فرصت ها برای اداره کشور شد؟ ما نمی گوییم بایددر این 4 سال معجزه می کردند یا امروز آمار خیلی خاصی میدادند اما واقعا باید مشخص شود در این مدت توانستند از این ظرفیت های عظیم درست استفاده کنند؟

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به زلزله 14 سال قبل شهر بم گفت: باید از آن حادثه تلخ عبرت گرفته شود و بافت های فرسوده را قبل از حوادث اینچنینی ترمیم کرد؛ سالانه 800 هزار ازدواج در کشور می شود و علاوه بر آن نزدیک به 200 هزار بافت روستایی نیز باید مرمت شود و علاوه بر آن500 هزار بافت فرسوده نیز وجود دارد که باید بازسازی شود؛ یعنی مجموعا حداقل هر سال باید یک ملیون و نیم واحد مسکونی جدید بنا کرد اما در این 4 سال چه کاری انجام شد؟

جلیلی افزود: در دولت قبل 5/1ملیون واحد مسکونی ساخته و تحویل مردم داده شد و علاوه بر آن تا سال 92 هفتاد درصد از یک ملیون واحد دیگر از پروژه مسکن مهر نیز تکمیل شد و تنها تکمیل 30% آن برعهده دولت یازدهم بود اما در این 4 سال نه تنها این کار را هم انجام ندادند بلکه به بهانه های مختلف اصل این کار را غلط توصیف کردند و امروز علاوه بر تشدید نیاز مردم به مسکن، فرصت های فراوان ایجاد اشتغال از طریق ساخت و رونق بازار مسکن نیز از دست رفته است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مبلغ نقدینگی تا سال 92 که 470 هزار میلیارد تومان بود، گفت: این رقم امروز نزدیک به 1300 هزار میلیارد تومان شده است اما مشخص نیست افزایش 700 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در این 4 سال چه مشکلی از مردم را حل کرده است و اصلا این حجم از پول کجا رفته است؟

جلیلی با بیان اینکه یکی از بهانه های دولت یازدهم برای تعطیلی مسکن مهر این بود که این طرح باعث افزایش 40 هزار میلیارد نقدینگی شده است، گفت: اگر هم چنین بود لا اقل این طرح توانست حداقل دو و نیم میلیون ایرانی را صاحبخانه کند اما شما با افزایش 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی چه مشکلی از مردم را حل کردید؟

سعید جلیلی همچنین در جمع مردم شهرستان عنبرآباد نیز حاضر شد و با بیان اینکه میگویند اگر ما نباشیم روابط خارجی ایران با دنیا بهم می خورد، گفت: شما که اینقدر مدعی دیپلماسی و روابط خارجی با دنیا هستید در این 4 سال چه کردید و چه مشکلی از مردم را از طریق دیپلماسی توانستید حل کنید؟ سال گذشته روسیه 11 میلیارد دلار واردات صیفی جات داشت ولی از این مقدار سهم صادرات صیفی جات ایران به روسیه تقریبا هیچ بوده است و مرکبات کشاورز کرمانی به دلیل سوء تدبیر مسئولان خراب شد و امکان صادر به کشورهای همسایه را پیدا نکرد.

وی افزود: وظیفه دولت این نیست که اگر یک سال بارش باران خوب بود، بگوید این نتیجه کار من است! بلکه باید با استفاده به موقع و صحیح از ظرفیت های مختلف کشور از جمله دستگاه دیپلماسی، زمینه صادرات و فروش محصولات کشاورزی داخلی را فراهم سازد.

جلیلی افزود: مسئولان این دولت ادعا کردند که برای ایجاد اشتغال حداقل به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارند اما امروز بعد از 4 سال می گویند سال گذشته فقط توانسته اند 1 میلیارد دلار سرمایه جذب کنند! یعنی با این روند در 4 سال آینده هم مشکل بیکاری حل نخواهد شد و سالهای سال برای رفع مشکلات زمان نیاز دارند و باید مردم معطل بمانند!

وی ادامه داد: در نگاه غیر انقلابی، پیشرفت کشور تا جایی مجاز است که دشمن اجازه دهد مثلا راکتور اراک هیچ تزاحمی با ان پی تی یا حتی پروتکل های آژانس نداشت اما در آن بتون ریختند چون ادامه پیشرفت آن مورد تایید دشمن نبود.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بخش فرهنگ نیز بسیاری از اسناد بالا دستی کشور را رها کردند و به سرعت سند یک سازمان به اصطلاح بین المللی را امضا و اجرا کردند؛ بگونه ای که همگان صدای اعتراض صریح رهبر معظم انقلاب در این باره را شنیدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز در منطقه کشوری مانند عربستان سعودی با تمام توان دو سال شبانه روز به مردم یمن حمله می کند و دنیا تماشا می کند و ساکت است، آیا نباید قدرت دفاعی و بازدارنده داشته باشیم؟ آن گاه برخی می گویند چرا شهرهای موشکی و توان دفاعی کشور را نشان می دهید؟ می گویند این کار خنجر به پشت ما بود!

جلیلی افزود: صبر متکی به وعده الهی با صبر متکی به وعده کدخدای ظالم تفاوت دارد. می گویند صبر کنید تا گلابی های برجام برسد! در حالی که این صبر مصداق جزع و التماس به کدخداست نه صبر جمیل و متکی به توان ملت و اراده خدا.

وی ادامه داد: 6 کشوری که با ایران گفتگو کردند نه در سال 92 بلکه از تابستان 87 پای میز مذاکره با ایران حاضر شدند زیرا کشور از همان موقع توانمند شده بود و 1+5 راهی جز گفتگو با ما نداشت.

جلیلی گفت: در برجام، توان کشور را معامله کردند که در طول زمان و بواسطه صبر بدست آمده بود و این توانمندی با دیپلماسی التماسی هیچ گاه بدست نمی آمد.

جلیلی همچنین در مسجد جامع شهرستان کهنوج نیز حاضر شد و در جمع مردم این شهر گفت: بنده سال 92 هم اعلام کردم چرا باید 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور وجود داشته باشد ولی متاسفانه امروز بعد 4 سال این رقم حداقل بر اساس گفته های معاون اول رییس جمهور به 100 هزار میلیارد تومان رسیده! در حالی که وظیفه یک دولت برخورد و تلاش برای کاهش این رقم باید باشد نه آنکه بعد 4 سال تازه اعلام شود معوقات بیشتر هم شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از طرح مباحث فرعی توسط دولتمردان گفت: مردم میگویند مشکل اصلی امروز ما بیکاری و اشتغال است اما گفته می شود چرا فلان آواز مدتی است از تلوزیون پخش نمی شود؟! یا به یکباره می گویند اگر رقبای ما سر کار بیایند فضای مجازی را فیلتر می کنند! شما باید پاسخ دهید با این همه ادعا در این باره به نسبت کشوری مثل هند یا پاکستان که در همین منطقه ما هستند چقدر توانستید برای کشورازطریق فضای مجازی اشتغال ایجاد کنید و ارز آوری داشته باشید؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تفکری که حد و توان مردم کشورش را پختن آبگوشت بزباش بداند و بگوید برای حل مشکلاتمان باید از خارج مدیر وارد کنیم نه تنها نمی تواند مشکلی را حل کند بلکه بر مشکلات اضافه هم می کند، گفت: امروز کار به جایی رسیده که با افتخار سرویس پذیرایی قطار را هم دست یک کترینگ اتریشی می دهند و از اعتماد به توان داخلی در این حد نیز دریغ می کنند!

وی افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده توسط مسئولان دولت فعلی سالانه حداقل 12میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود! چرا؟ وقتی خود دولت می گوید کارت سوخت لازم نیست، طرح شبنم متوقف شود، کد رهگیری چرا باشد و تمام زمینه های شفافیت از بین می رود طبیعی است که قاچاق کالا نیز افزوده شود.

جلیلی ادامه داد: یک نفر هزار میلیارد تومان از یک بانک وام با سود اندک گرفته و در بانک دیگر با سود ٢٠ درصد سپرده است! در حالی که بسیاری از مردم عادی نمی توانند یک وام ساده را دریافت کنند.

وی با بیان این که مردم منبع قدرت کشور هستند، اظهار داشت: باید توده مردم سرسفره انقلاب بنشینند نه عده ای ویژه خوار.

وی در پایان تصریح کرد: اگر امروز می گوییم برادر عزیزمان جناب حجه الاسلام رییسی اصلح است به خاطر این است که معتقدیم تفکر انقلابی و رویکرد درست است که می تواند کشور را به سمت جلو ببرد و مشکلات مردم را حل کند و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تفکری داریم که کمک به محرومین و مستضعفین و توجه به مردم برایش یک اصل اساسی باشد.

ارسال نظر: