یک اقتصاددان از پیامدهای منفی رئیس‌جمهور شدن دوباره حسن روحانی در گفتگو با «نسیم آنلاین» می‌گوید

در صورت تداوم روحانی باید منتظر بحران‌های اقتصادی باشیم

کدخبر: 2097147

دهقانی گفت: چنان چه ریاست آقای روحانی تمدید شود مردم باید آمادگی تحمل بحران های شدت یافته اقتصادی را داشته باشند

محمود دهقانی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» در رابطه با تبعات ادامه دار بودن دولت آقای روحانی تا 1400 بیان داشت: چنانچه آقای روحانی 4 سال آینده هم رئیس جمهور ایران باقی بماند و سیاست‌های فعلی را ادامه دهد متأسفانه باید گفت که اقتصاد ایران دچار بحرانهای جدی تری در اقتصاد ایران خواهد شد و نهایتا ممکن است شاهد فروپاشی در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: آقای روحانی در تعاملات اقتصادی با جهان دو نقطه ضعف مهم دارند، یکی این که توجه ایشان به بیرون مرزها و حتی کسانی که دشمنان قطعی جمهوری اسلامی ایران هستند بیشتر است تا نگاهشان به داخل؛ و نکته دیگر این است که اعتماد آقای رئیس جمهور به نیروهای داخل ، جوان و مستعد و نیروهای فعال در داخل، چندان قابل ملاحظه نیست.

وی افزود: مسئله دیگری که وجود دارد این است که تعدادی از مشاوران اقتصادی آقای روحانی و در حد قابل ملاحظه ای خود ایشان، اعتقاد به لیبرال دموکراسی و کاپیتالیسم غربی دارند، این در حالی است که سرمایه داری غرب خودش دچار بحران‌های جدی است.

دهقانی تأکید کرد: یکی از بزرگترین خطاهای آقای روحانی در عرصه اقتصاد کشور این بوده که حجم نقدینگی را به بیش از 2.5 برابر آغاز دولت افزایش دادند. حدود نیمی از این نقدینگی کلان در حالت رکود قرار دارد و غیرفعال است ولی این عدم تحرک نقدینگی قابل دوام نخواهد بود، در نتیجه این وضعیت نقدینگی، که دائم رو به افزایش است، نهایتا به تورم انفجاری تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر در رابطه با سیاست های اقتصادی آقای روحانی این است که ایشان به امید این که برجام گشایش های بزرگی در اقتصاد ایجاد خواهد کرد موجب شدند تا رکود تشدید شود و مردم دچار آسیب شوند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: هزاران کارخانه تولیدی تعطیل شده، بیکاری و رکود بیداد می کند و حالا باید منتظر تورم شدید هم باشیم، فکر نمی کنم دولت آقای روحانی که خود مسبب این وضعیت اقتصادی است بتواند این معضلات را حل کند. اگر توان حل این مشکلات را داشتند حداقل در دولت خود باعث تشدید آن نمی شدند.

وی تصریح کرد: چنان چه ریاست آقای روحانی تمدید شود مردم باید آمادگی تحمل بحران های شدت یافته اقتصادی را داشته باشند.

دهقانی گفت: یکی از موضوعاتی که دولت فعلی مردم را به خصوص در رقابت های انتخاباتی از آن می ترساند و منصفانه هم نیست این است که می گویند "اگر آقای روحانی نیاید کشور مانند ونزوئلا می شود". این واقعا یک دروغ بزرگ است.

وی در این باره اضافه کرد: این نکته از سوی دولتمردان کنونی صادقانه مطرح نمی شود زیرا حجم نقدینگی که دولت آن را شدیدا بالا برده است در هر حال منجر به تورم بالا خواهد شد چه این دولت بر سر کار بماند و چه کس دیگری وارد عرصه شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دولت نقدینگی بسیار زیادی را ایجاد کرده اما تورم ناشی از این نقدینگی به تعویق افتاده است؛ دلیل آن نیز فاصله نسبتا زیاد بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم به نفع سود بانکی است. در حقیقت می توان گفت دولت عمدا این فاصله را حفظ کرده تا تورم را عقب بیندازد، نکته دیگر که موجب شده تا تورم شدید متناسب با این حجم نقدینگی فعلا به وجود نیاید این است که در رکود به سر می بریم.

دهقانی عنوان کرد: دولت با گفتن این که "اگر آقای روحانی نیاید کشور مانند ونزوئلا می شود" از طرفی مردم را می ترساند و از طرفی خود میداند در دولت بعد مردم این تورم را مشاهده خواهند کرد. هرکس که سرکار بیاید؛ مگر اینکه در اسرع وقت و با استفاده از متدهای علمی و حساب شده، این نقدینگی کلان به سمت تولید هدایت شود ولی این مهم از عهده دولت ناکارآمد برنمی آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به آقای روحانی و مشاورانشان گفت، به مردم صادقانه بگویید که حجم نقدینگی که اضافه کرده اید در هر حال منجر به تورم شدید خواهد شد، چه شما بار دیگر دولت را در دست بگیرید و چه دیگری، لذا این شما هستید که مسئول تورم آینده خواهید بود.

ارسال نظر: