نرخ بیکاری جوانان در زمستان به ۲۸ درصد رسید

کدخبر: 2096680

بر اساس نتایج آخرین طرح آمارگیری نیروی کار، مرکز آمار ایران در زمستان ۱۳۹۵، جمعیت فعال (عرضه نیروی کار) به حدود ۲۵.۵ میلیون نفر و جمعیت شاغل (تقاضای نیروی کار) به حدود ۲۲.۳ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »وزارت امور اقتصادی و دارایی، نرخ بیکاری جوانان (24 - 15 سال) را در زمستان پارسال 28.1 درصد اعلام کرد، که نسبت به فصل مشابه در سال قبل و فصل پاییز کاهش یافته و نشانگر امید در بهبود وضعیت اشتغال برای جوانان است.

معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی در گزارشی پیرامون «بررسی وضعیت بازار کار در زمستان 1395» نوشت: آمارهای مربوط به ساختار نیروی کار، مبنایی برای ارزیابی و تحلیل سیاست‌های اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود.

بنابراین گزارش ، مهمترین شاخص‌های مرتبط با بازار کار در زمستان 1395 و مقایسه آن با پاییز پارسال و زمستان سال 1394 مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس نتایج آخرین طرح آمارگیری نیروی کار، مرکز آمار ایران در زمستان 1395، جمعیت فعال (عرضه نیروی کار) به حدود 25.5 میلیون نفر و جمعیت شاغل (تقاضای نیروی کار) به حدود 22.3 میلیون نفر رسیده است.

آمار و اطلاعات نشان می دهد که در مقایسه با زمستان 1394 در خصوص جمعیت فعال یک میلیون و 78 هزار نفر و جمعیت شاغل 766 هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

این امر بدان معناست که با وجود افزایش قابل ملاحظه 766 هزار فرصت شغلی در یک سال گذشته، به ‌دلیل آن که تحت تأثیر افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، میزان افزایش در عرضه نیروی کار بیشتر از میزان افزایش در تقاضای آن بوده، جمعیت بیکار و نیز نرخ بیکاری افزایش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری به 12.5 درصد رسیده که نسبت به فصل مشابه در سال قبل، 0.7 و نسبت به فصل قبل 0.2 واحد درصد افزایش یافته است.

زمستان 1395، نرخ مشارکت اقتصادی در گروه سنی 10 ساله و بیشتر 38.9 درصد بوده که در مقایسه با زمستان 1394 حدود 1.2 واحد درصد افزایش داشته‌ است. این افزایش در نرخ مشارکت اقتصادی، در همه گروه‌ها (زنان، مردان، شهری و روستایی) ظهور و بروز دارد.

ارسال نظر: