گزارش «نسیم آنلاین» از سفر یک هیات سه نفره به سرپرستی آقای "ک- آ" به فرانسه؛

دولت قرارداد ۱۱۰۰ میلیاردتومانی توسعه فرودگاه مشهد را به یک فرانسوی داد!

کدخبر: 2096671

تردیدی نیست که نهایی شدن قرارداد مذکوربین شرکت فرودگاهها و شرکت وینسی فرانسه برخلاف اقتصاد مقاومتی و مغایر با منافع ملی است، چرا که عمده مصالح مورد نیاز توسعه فضای فرودگاهی شهید هاشمی نژاد در داخل تولید می‌شود.

خبرنگار « نسیم آنلاین» اطلاع یافته که یک هیات سه نفره به سرپرستی آقای "ک- آ" از مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صبح دیروز و برای انعقاد قرارداد 300 میلیون دلاری طرح توسعه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با شرکت "وینسی فرانسه"، عازم پاریس شده‌اند.

اطلاعاتی که خبرنگار «نسیم آنلاین» از منبع آگاه به دست آورده است حاکیست ظاهرا هدف از عزیمت سه مدیر شرکت فرودگاه‌ها و خدمات ناوبری ایران به فرانسه آنهم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نهایی ساختن قرارداد مذکور بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت مورد اشاره فرانسوی بوده است.

طرح توسعه فضای فرودگاهی شهید هاشمی نژاد مشهد از سوی شرکت وینسی فرانسه از یکسال قبل بدین سو بارها بر سر زبان‌ها افتاده اما قرارداد نهایی آن هنوز به امضاء نرسیده است.

شرکت وینسی فرانسه به گفته قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، یکی از بزرگترین شرکت‌های هلدینگی زیرساختی در دنیا بوده که با ۲۰۰ هزار نفر نیروی خاص تاکنون در ساخت پروژه‌های فرودگاهی‌ ۳۴ کشور جهان مشارکت داشته است.

در طرح توسعه فضای فرودگاهی شهید هاشمی‌نژاد مشهد که ظاهرا از سوی شرکت وینسی فرانسه به اجرا در خواهد آمد ۴۳ هزار متر مربع ترمینال خارجی به فضای فرودگاه مشهد اضافه می‌شود. مدل سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی در فرودگاه مذکور هم به صورت BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) است که مدت زمان آن هم 24 ساله خواهد بود.

بنابراین شرکت وینسی فرانسه بجای دریافت مبلغ سرمایه گذاری، به مدت 24 سال کل درآمد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد را از آن خود خواهد کرد.

در حال حاضر، فرودگاه‌های کشور به صورت درآمد - هزینه‌ای اداره می‌شوند که طبق آخرین اعلام رحمت‌الله مه‌آبادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور بوده که از این تعداد به طور قاطع 53 فرودگاه آن زیان ده هستند.

با کمی اغماض می‌توان سه فرودگاه امام خمینی (ره)، مهر آباد و شهید هاشمی نژاد مشهد را در زمره فرودگاههای سود ده دانست که گفته می‌شود بخشی از درآمدهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد به سایر فرودگاههای زیان ده کشور اختصاص می‌یابد.

گفته می شود که در فواصل سالهای 91و 92 تعدادی از پیمانکاران توانمند استان خراسان، پیشنهاد ساخت همین ترمینال را به مساخت 45 هزار متر مربع و با یک دهم رقم فعلی (120 میلیارد تومان) داده بودند که به دلایل نامعلومی به مرحله اجرا نرسید.

با این اوصاف، تردیدی نیست که نهایی شدن قرارداد مذکوربین شرکت فرودگاه ها و شرکت وینسی فرانسه برخلاف اقتصاد مقاومتی و مغایر با منافع ملی است،چرا که عمده مصالح مورد نیاز توسعه فضای فرودگاهی شهید هاشمی نژاد در داخل تولید می شود.

جالب تر اینکه حسین اسفندیاری، قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام داشته که در هنگام ساخت تا مرحله بهره‌برداری این فرودگاه، نیروهای ایرانی در کنار نیروهای شرکت فرانسوی برای آموزش خواهند بود.!

ارسال نظر: