اطلاعات اشتباه نامزدهای ریاست جمهوری به سلامت مردم آسیب می‌زند

کدخبر: 2096592

وزارت بهداشت اعلام کرد:درباره شفافیت و جابجایی اعتبارات؛ این وزارتخانه دارای شفاف ترین عملکرد مالی است و با اجرای حسابداری تعهدی بارها مورد تقدیر دستگاههای نظارتی قرار گرفته و حسابهای ملی سلامت را که قبل از این به مدت ۵ سال منتشر نشده بود،منتشر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزارت بهداشت در واکنش به اصرار بر ارائه اطلاعات نادرست ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری اعلام کرد: تکرار مکرر بعضی مطالب غیر کارشناسی در مخالفت با سلامت مردم از طرف بعضی افراد که این بار از ستاد یکی از کاندیداها به گوش می‌رسد، خللی در خدمت رسانی بهداشتی و درمانی به مردم ایجاد نخواهد کرد و پیام خدمت گزاران مردم در حوزه بهداشت و درمان به این افراد این است: اگر به سلامت مردم کمک نمی‌کنید، حداقل آسیب نرسانید.

در این اطلاعیه اضافه شده است: بعد از روشن شدن ارائه اطلاعات غلط چندین برابری توسط یکی از نامزدها مبنی بر اعتبارات 44 هزار میلیارد تومانی معاونت درمان وزارت بهداشت، ستاد وی سعی کرده است با توجیه جدید و اشتباه فاحش دیگر آماری را ارائه کند که با دوباره شماری هم حتی به رقم اعلامی خود نرسیده است.

در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است: پیشنهاد ما به آقایانی که برای بعضی نامزدها در این زمینه مطلب تهیه می‌کنند، این است که اول فرق بودجه از محل درآمد عمومی و درآمد اختصاصی و تملک دارایی را برای آقایان روشن کنند و سپس دقت کنند که اگر مجموع بودجه فصل درمان را اعلام می کنند این فصل هم علاوه بر اعتبارات از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات هم پزشک خانواده را هم شامل می شود. ( که کمتر از نصف رقم اعلامی آقایان از این ردیف‌ها به حوزه درمان اختصاص می یابد) و حتماً برای خود آقایان روشن است که یک رقم را نه می‌شود دوبار شمرد و نه می‌توان دو برابر اعلام کرد و نه می‌توان ردیفی به اسم پرونده الکترونیک سلامت ابداع کرد و نه بعد از اینکه با همه این اقدامات هم به رقم اعلامی 44 هزار میلیارد تومانی هنوز نرسیدند، باز مدعی باقی بمانند. آقایان باید یاد بگیرند که از مردم بابت ارائه اطلاعات غلط عذرخواهی کنند.

برای هر فرد مبتدی روشن است که دستگاههای اجرایی دارای هزینه جاری شامل حقوق پرسنل و غیره هستند و وزارت بهداشت هم دارای هزینه‌های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و بهداشتی درمانی است، آیا آقایان این قدر کم اطلاع هستند که مجموع سه سال تمامی بودجه‌های وزارت بهداشت را جمع کنند و به رقم نجومی 130 هزار میلیاردی برسند و همه آن را به طرح تحول نسبت دهند؟ اگر آقایان با صداقت باشند پر واضح است که ارقام اختصاصی به طرح تحول کمتر از 15% ارقام ادعایی آقایان است.

همچنین این افراد روشن کنند که با چه استدلالی ردیف‌های بودجه 5 سال پیش را با سال جاری مقایسه می‌کنند و حکم به افزایش بودجه 220 درصدی نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت می‌دهند. آیا در این چند سال بودجه سایر دستگاه‌های اجرایی و سایر بخش‌های وزارت بهداشت افزایش نیافته است که همه اینها را به طرح تحول نسبت دهیم؟

در مورد شفافیت و جابجایی اعتبارات هم وزارت بهداشت دارای شفاف ترین عملکرد مالی است و با اجرای حسابداری تعهدی بارها مورد تقدیر دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است و حساب‌های ملی سلامت را که قبل از این دولت به مدت 5 سال منتشر نشده بود، منتشر ساخته و حساب‌های ملی سالهای بعد را هم با مرکز آمار ایران قرارداد منعقد کرده وطبق روال معمول و ممکن در زمان مقتضی برای شفاف سازی هزینه‌ها منتشر می‌کند.

همچنین وزارت بهداشت هم هیچ گاه اعلام نکرده است که نرخ هزینه‌های فقرزای سلامت در سال 1394 افزایش یافته است و از اساس مطلب اعلامی ستاد آقای رییسی نادرست است.

وزارت بهداشت در پایان تاکید کرده است: این آقایان تا هنگامی که حوزه سلامت و درمان را چاه ویل بدانند، همانطور که در این اطلاعیه هم مثل اظهارات رییس دولت قبل و وزیر بهداشت وی اعلام موضعگیری کردند، قادر نخواهند بود که دیدگاه درستی در حوزه سلامت داشته باشند و نتیجه این دیدگاه وضعیت اسفبار سلامت در دولت قبل خواهد بود که یکی از بالاترین آمارهای پرداختی از جیب مردم و هزینه‌های کمر شکن و فقرزا در حوزه سلامت برای کشورمان را ایجاد کرده‌ بود. توصیه به این آقایان برگشت از اشتباهات گذشته و تلاش برای خدمت گزاری برای سلامت مردم است.

ارسال نظر: