شهریار زرشناس:

شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک رخوت بوروکراتیک هضم شده/ این شورا در مواردی مانند "سند ۲۰۳۰" خواب‌زده عمل‌ می‌کند

کدخبر: 2096553

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: "سند ۲۰۳۰" را که آقایان وزارت آموزش و پرورش می‌خواستند اجرایی کنند، متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بر روی آن صحه گذاشت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، شهریار زرشناس عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان و انتقاد معظم‌له در تصویب سند «20300» گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر جایگاهی که دارد و اینکه مصوبه‌های این شورا حکم قانون را دارد، در واقع باید ستاد فرماندهی فرهنگ انقلابی باشد، باید نوک پیکان پیشتاز مقابله جنگ نرم باشد.

وی افزود: پایه اصلی‌ترین ستاد دفاع از فرهنگ انقلابی در برابر فرهنگ سرمایه‌داری باید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، متأسفانه این شورا این نقش را اصلاً ایفا نمی‌کند، آنچه که ما می‌بینیم عکس آن است؛ یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی حساسیت‌های لازم در خصوص مقابله با جریان شبیخون فرهنگی در خصوص مبارزه با سکولاریزاسیون در جامعه و در خصوص مبارزه با فرهنگ سرمایه‌داری ندارد، بلکه به هیچ وجه ندارد.

زرشناس تأکید کرد: یعنی انگار شورای عالی انقلاب فرهنگی حالت غفلت و خواب‌زدگی نسبت به آنچه که در عرصه فرهنگ رخ می‌دهد، دارد، امروز که حضرت امام خامنه‌ای گلایه رسمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی کردند، مجالی دست یافته است که صریح‌تر اینها را بگوییم، البته خود بنده در گذشته بارها به این مسأله اشاره کرده بودم.

وی ادامه داد: یعنی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی یک علمکرد کاملاً غافلانه است و اینها اساساً هیچ حساسیتی نسبت به حوادث فرهنگی کشور و خطراتی که فرهنگ انقلابی و هویت ملی و ارکان هویت ایرانی اسلامی را تهدید می‌کند، ندارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی یک عملکرد سراپا منفعل و هضم شده در رویکردهای بوروکراتیک است، خاطرنشان کرد: یعنی گویی فقط بسنده می‌کنند و می‌نشینند و چیزهای کلیشه‌های را تصویب می‌کند، از جمله سند «2030»؛ این سندی است که وزارت آموزش و پرورش دولت روحانی دقیقاً متاثر و ملهم و تأثیرپذیرفته از الگوهای نئولیبرالی می‌خواهد حاکم کند.

وی افزود: سند «2030» سندی است که آقایان وزارت آموزش و پرورش می‌خواستند و می‌خواهند اجرایی کنند، متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بر روی آن صحه گذاشتند، این سند یکی از نمونه‌های دیگر سندهای نئولیبرالی است که نظام جهانی تولید می‌کند و می‌خواهد همه را براساس آن الگوها به خط کند، متن این سندها در واقع مبنای مجراهای نفوذ کشورهایی مانند سرمایه‌داری و سوسیالیست‌های جهانی به داخل کشورهای تحت سلطه و کشورهای پیرامونی است.

زرشناس با اشاره به اینکه این سندها برای نابودی بیش از پیش روندهای هویتی کشورها، مردم آنها و تشدید وابستگی تنظیم می‌شود، بیان داشت: ما باید در مقابل اینها ایستادگی کنیم، یکی از جاهایی که انتظار می‌رفت با آن مقابله کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است، وزارت آموزش و پرورش دولت روحانی که تحت تأثیر اندیشه‌های نئولیبرال است کاری نمی‌کند، ولی از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار می‌رفت این کار را انجام دهد که تا کنون نداده است.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان داد که در یک رخوت بوروکراتیک هضم شده و کاملاً وظایف خودش و کارکردهای اصلی‌اش را فراموش کرده است، امیدوارم این تذکر حضرت امام خامنه‌ای یک بیدار باش برای آن‌ها باشد، برای اینکه یادشان بیاید اساسا برای چه منظوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد،‌ چه مقامی دارند، چه مسئولیت خطیری دارند و چه کاری باید انجام دهند.

ارسال نظر: