موگرینی:

برجام جهان را امن‌تر کرده/ آمریکا می‌داند برچیدن توافق، به نفع هیچکس در منطقه نیست/ متعهدیم برجام پابرجا بماند

کدخبر: 2096356

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: معتقدم دولت جدید آمریکا می‌داند که به مخاطره انداختن توافق هسته‌ای ایران با طرح یک مسیر جدید یا حرکت در مسیری متفاوت و برچیدن توافق، به نفع هیچکس در این منطقه نیست؛ به هرحال، من بارها گفته‌ام که اتحادیه اروپا به شدت متعهد است که این توافق، همچنان پابرجام بماند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون کمیسیون اروپا در سخنانی در هفتمین نشست سالانه موسسه دانشگاهی اروپا (European University Institute) برای بررسی عملکرد اتحادیه اروپا که در شهر فلورانس ایتالیا برگزار شد در بخشی از اظهاراتش درباره توافق هسته ای برجام گفت: «به نظر من، توافق (برجام) موفق بوده است. این توافق سبب شده است جهان و بخشی از جهان که ما در آن قرار داریم، امن تر شود.

معتقدم دولت جدید آمریکا می داند که به مخاطره انداختن توافق هسته ای ایران با طرح یک مسیر جدید یا حرکت در مسیری متفاوت و برچیدن توافق، به نفع هیچکس در این منطقه نیست. به هرحال، من بارها گفته ام که اتحادیه اروپا به شدت متعهد است که این توافق، همچنان پابرجام بماند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مجری این برنامه خطاب به موگرینی گفت:«یکی از موضوعاتی که شما برای به نتیجه رسیدن آن ، بسیار تلاش کردید، توافق هسته ای ایران بود. آیا شما در حال حاضر، اطمینان خاطر دارید که ایالات متحده از این توافق دست نخواهد کشید یا اگر ایالات متحده این توافق را کنار بگذارد، این اقدام سبب نخواهد شد ایران هم به نوعی این توافق را کنار بگذارد؟»

موگرینی در پاسخ گفت:« من درباره توافق هسته ای ایران بارها به صورت مفصل و طولانی با دوستان آمریکایی مان صحبت کرده ام. معتقدم آنها درک می کنند که اولا این توافق، توافقی بین المللی است که اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده ، روسیه، چین و آلمان و فرانسه و انگلستان و ایران درباره آن مذاکره کردند و شورای امنیت سازمان ملل متحد، از آن حمایت کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ان نظارت می کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج گزارش در یک و نیم سال گذشته منتشر کرده و در آن گفته است که ایران کاملا تعهداتش را اجرایی کرده است. بنابراین، این توافق، توافقی بین المللی است و به یک کشور خاص تعلق ندارد و طرف آمریکایی نمی تواند به تنهایی آن را کنار بگذارد. درعین حال، از آنجا که این توافق ازامنیت بین المللی درمقابل اشاعه هسته ای محافظت می کند به کل جامعه بین المللی تعلق دارد. ثانیا این توافق، توافقی نتیجه بخش است.

وی افزود:ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است بازنگری هایی ازجانب آمریکا برای بررسی نتیجه بخش بودن این توافق شروع شده است. به نظرمن، این بازنگری اساسا درباره نظام راستی آزمایی و پایش آژانس بین المللی انرژی اتمی و پنج گزارشی خواهد بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی به ما عرضه کرده است و در آن گفته است که ایران به همه تعهداتش عمل کرده است.»

وی خاطرنشان کرد:«براساس هماهنگی هایی که تحت نظر ما است، شش کشور (حاضر در گروه پنج بعلاوه یک) دور هم جمع می شویم تا پایش اجرای توافق را ارزیابی کنیم. این مسئله فقط درباره تعهدات هسته ای (ایران) نیست بلکه درباره تعهدات خود ما هم است. ما تعهدات اقتصادی داریم که از منظر رفع تحریمها است. جامعه بین المللی نیز باید به این تعهداتش پایبند باشد.»

ارسال نظر: