گزارش کامل از دومین مناظره زنده کاندیداها با موضوع "سیاسی-فرهنگی" + عکس و فیلم

دفاع دولتی‌ها از وزیر تاجر تا سنگر گرفتن پشت برجام

کدخبر: 2096300

دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۶:۳۰ امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه با موضوع "سیاسی-فرهنگی" برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه، ۱۶ اردیبهشت ماه با موضوع "سیاسی - فرهنگی" از رسانه ملی پخش شد.

گزارش کامل این مناظره به شرح زیر است:

20:01 - دومین مناظره نامزده‌های انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید.

هاشمی‌طبا در جمع‌بندی مناظره دوم:

- هنر خوب زیستن مهارتی است که همه مردم ما باید داشته باشند. - شهیدان هنر خوب زیستن و هنر خوب مردن را به یاد داشتند و مردم ایران وارثان آن هنرمندان والاتبار هستند. - مردم ایران باید به فرهنگی برسند که ادامه دهنده و میراث‌خوار آن هنرمندان بزرگ باشند. - اگر هنر خوب زیستن را سرلوحه کار خود قرار دهیم می‌توانیم به مراحلی برسیم که ایران را سربلند کنیم. - ایران را بسازیم و ایران را عاری از هرگونه عدم صداقت کنیم و با هنر صادق بودن و صریح بودن و راستگو بودن آینده خوبی داشته باشیم.

روحانی در جمع‌بندی مناظره دوم:

- گفته شد که ما به دنبال صداقت و بیان واقعیت هستیم، من از مردم شریف ایران می پرسم کاندیداهایی که در دو هفته اخیر مداوم از دولت انتقاد می کنند آیا دولت هیچ کار خوبی انجام نداده است؟ - آیا طرح تحول سلامت برای مردم راحتی نیاورده است؟ - خودکفایی گندم، گازوئیل و بنزین که به زودی اجرایی می شود، بهبود زندگی کشاورزان که گندم آنها به دو برابر قیمت جهانی خریداری می شود، گازرسانی به روستاها، افزایش صادرات غیر نفتی بر واردات که در 60 سال گذشته بی نظیر بود، اتمام فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه خلیج فارس اتفاقات مثبتی نبود؟

میرسلیم در جمع‌بندی مناظره دوم:

- اداره کشور میسر نخواهد شد مگر با مشارکت مردم. - با انتخاب مدیران شایسته از میان خود شما، مدیرانی که معتقد به این نظام هستند و از شایستگی برخوردارند و به لحاظ شایستگی آنها، تجربه آنها مفید خواهد بود. - ما باید به اهالی فرهنگ و هنر بها بدهیم. - کارگردان جوان ما سعید روستایی که در فیلم ابد و یک روز با زبانی هنرمندانه روایتگر مشکلات، بیکاری، اعتیاد و ضعف روابط عاطفی در گوشه‌هایی از ایران است مفتخر به دریافت بهترین فیلم شد. اما دولت همچنان اصرار بر جامعه‌ای پر نشاط و شاداب دارد. - همانطور که رضا امیرخانی در کتاب نفحات نفت از بدی‌های وابستگی به نفت نوشته است، دولت ما همچنان افتخار به فروش نفت به ۲.۵ میلیون بشکه در روز انجام می‌دهد. - پولی که به کشرمان بر می‌گردد کالاهای بنجل کشورهای دیگر است. - باید به نظارت عمومی و محترم شمردن جایگاه تشکل‌های سیاسی بها بدهیم برای نقادی رفتار دولت در همه زمینه‌های مسئولیتش. - باید اهتمام بورزیم به موضوع صداقت. - این پرده آویزهایی که در شهر آویزان شده است و به توسعه پارس جنوبی اشاره دارد و به برجام می‌چسبانند که در اصل هیچ ربطی به برجام ندارد و کار خود مردممان بوده است. - صداقت ایجاب می‌کند که رئیس جمهور بگوید این ۸ درصد را بدست آورده‌ایم اما ۶ درصد آن ناشی از فروش نفت بوده است، نفت خام و خام فروشی. - در دنیا دنبال صلح بوده‌ایم و هستیم و هیچگاه به دنبال تجاوز نبودیم، به ما تجاوز شده است و از خود دفاع کردیم. - همواره یار محرومان و مستضعفان مردم جهان خواهیم بود.

قالیباف در جمع‌بندی مناظره دوم:

- ما در دولت مردم بر این اعتقاد هستیم که اگر شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد، هوشمندی از باب اینکه سیستمهای هوشمند را برای اصلاح ساختار به کار بگیریم تا بر اساس قانون اساسی بتوانند بر کار مسئولان نظارت انجام دهند. - هفته آینده ما بیاییم به مردممان لیستمان را اعلام کنیم و بگوییم اموال ما و بستگانمان چقدر است. بگوییم ثروت همه اعضای دولتمان چقدر است. - با هوشمندسازی سیستم‌ها فساد را از بین می‌بریم بخاطر اینکه دست این ۴ درصدی‌ها را از دور زدن قانون و دست‌درازی به بیت‌المال کوتاه کنیم. - مردم باید به عرصه اقتصاد برگردند؛ ما از بحران اقتصادی نجات پیدا می‌کنیم. ما می‌توانیم شغل درست کنیم. - انسجام اجتماعی و اعتماد بزرگترین سرمایه ماست. - معضلات اجتماعی از بین خواهد رفت. دیگر شاهد افزایش طلاق، اعتیاد، مهاجرت به شهرها و حاشیه شهرها نخواهیم بود.

رئیسی در جمع‌بندی مناظره دوم:

- نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود بلکه تغییر به نفع مردم و آن برنامه‌هایی که باید گره‌گشایی کند از زندگی مردم. - دولت مستقر ۲ راه دارد، ۱ بگوید من چه کارهایی انجام دادم و بگوید چه برنامه‌هایی را می‌خواهم تکمیل کنم. - دولت دوم، رقیب هراسی می‌کند که امروز در سخنان آقایان محترم رقیب‌هراسی موج می‌زد. - این نوع برخورد، برخود حتماً اخلاقی نیست. - ما می‌گوییم ۱۲ درصد برنامه ششم را می‌شود تبدیل به ۸ درصد که عین قانون است، کرد. - ما معتقدیم امام جوانان را باور کردند، رهبری جوانان را باور دارند و جوانان می‌توانند گره‌گشا باشند. - آیا آنچه که انجام می‌شود و آنچه انجام شده چه تفاوتی دارد؟ - نسبت به دولت آقای جهانگیری عرض می‌کنم واقعاً بدهی‌های دولت به نظام بانکی چند برابر از قبل شده است؟ حتماً ۲ برابر شده است. - هزینه جاری دولت چقدر شده است؟ حتماً اضافه شده است.

جهانگیری در جمع‌بندی مناظره دوم:

- آقای قالیباف مساله‌ای را مطرح کرده و گفتند از زباله برق تولید می‌کنیم که از ۸ هزار تن زباله فقط از ۲۰۰ تن زباله برق تولید می‌شود. - مردم! از گذشته باید عبرت گرفت. - انتخابات پیش رو انتخاب بین بد و بدتر نیست؛ انتخاب بین راه و بی‌راهه است. - از تغییر و تحول نترسید. بیماری‌های مزمن با مسکن دوا نمی‌شود. ایران فرصت‌های زیادی دارد. - شما مردم، شما جوانانی که برای اولین بار رای می‌دهید، شما دانشجویان، معلمان، روستاییان، عشایر، هنرمندان، اندیشمندان، بازنشستگان و همه اقوام به پای صندوق رأی بیایید و سرنوشت انتخابات را تعیین کنید. - دولت مستقر دو راه دارد، یک اینکه بگوید من کارهایی انجام دادم یا بگوید اینها را می‌خواهم تکمیل کنم.

سوال از رئیسی:

برای ارتقاء شان و منزلت فرهنگیان و بهبود سطح معیشتی آنان چه برنامه‌ای دارید؟

رئیسی در پاسخ به پرسش مجری:

- معلمی شغل انبیاست و حقیقتاً باید محترم و جایگاهشان در کشور حفظ شود. - سخنرانی و شعار برای حفظ شان معلمان کافی نیست، اینها محترم هستند. - معلمان باید به روزتر شوند، - در دولت کار و کرامت مسئله فرهنگیان در اولویت کارها است. - نمی‌شود در تصورات آموزش و پرورش در عدالت آموزشی و ... اینها را به حساب نیاوریم.

سوال از روحانی:

با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگساده‌زیستی در جامعه اگر رئیس‌جمهور شدید تا چه اندازه سطح زندگی کابینه شما در تراز اقشار جامعه خواهد بود؟

روحانی در پاسخ به پرسش مجری:

- مسئله ساده زیستی را باید در مقام عمل با قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها و نظارت تنظیم کنیم. - یکی لباس ساده می‌پوشد و می‌گوید ساده‌زیست هستم اما در سال‌های گذشته دیدیم چه فضاهای بدی صورت گرفت. - عده‌ای گفتند ما ساده زیست هستیم ولی کاری کردند که دو میلیارد دلار پول ما را آمریکایی‌ها ضبط کردند درحالی‌که ۱۰ ماه فرصت بود این اوراق منتقل شود و از دست مردم گرفته نشود. - آن دو میلیارد چقدر می‌توانست به زندگی مردم کمک کند؟ - ۳-۴ میلیارد دلار به عنوان دور زدن تحریم اموال مردم را غارت کردند و هنوز هم معلوم نیست دست چه کسی است؟ هنوز دستگاه قضایی باید به مردم جواب بدهد. - ما باید شبکه‌ای را ایجاد کنیم که در این شبکه همه چیز شفاف باشد. - همه چیز اگر شفاف شد اطمینان و اعتماد و ساده‌زیستی هم حاصل خواهد شد.

سوال از هاشمی‌طبا:

با توجه به ضرورت بهره‌مندی از کارکردهای مفید فضای مجازی راهکار شما برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

هاشمی‌طبا در پاسخ به پرسش مجری:

- فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید که به نظرم در شرایط فعلی تهدید است و دلیل آن هم این است که یک حرص و ولعی در دارندگان موبایل است که هرچه بیتشر اطلاعات کسب کنند. - بعد از مدتی این حرص و ولع فرو می‌نشیند و در مواردی که لازم است فقط استفاده می‌کنند. - دولت دو وظیفه دارد، یک وظیفه که واقعاً دولت کنترل کند همانطور که در ژاپن و آمریکا است و بدون پرده‌پوشی کانال‌هایی که مشکل‌آفرین هستند را نظارت کند. - دولت وظیفه دارد آنچه را که به صلاح و نیاز مردم است را آزاد بگذارد، در زمینه علمی، فرهنگی و هنری به صورت مشخص آزادی‌های لازم را بدهد اما در مواردی که باعث انحراف می‌شود را کنترل کنند.

سوال از قالیباف:

برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی کشور چیست؟

قالیباف در پاسخ به پرسش مجری:

- امروز صحبت‌ها نشان می‌دهد که دو تفکر وجود دارد. یک تفکر اینکه نداریم، یعنی به منابع مالی، انسانی و ... توجه ندارند و بیشتر دنبال سرمایه خارجی هستند. - و تفکر دیگر «نمی‌شود» و یا نمی‌توانیم. - بحث تفکری که باعث شده که ما نه از منابع استفاده کنیم و نه اینکه می‌شود و نه می‌توانیم. - این چهار سالی که گذشت دیگر بس است هم برای شعار و هم برای حرف. - دولت مردم معتقد است که ما به اندازه کافی منابع مالی و انسانی داریم، روش‌های مناسب و خوب با همکاری جوانان عزیزمان به همراه تکنولوژی. - می‌توانیم پنج میلیون شغل را ایجاد کنیم.

سوال از جهانگیری:

برنامه دولت جنابعالی در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و سینمایی کشور برای تحقق گفتمان امام و انقلاب برای حفظ ارزش‌های اسلامی چیست؟

جهانگیری در پاسخ به پرسش مجری:

- فرهنگ ایرانی-اسلامی سهم بسیار مهمی در اقتدار کشور دارد. - خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیدات هنری که منطبق با مسائل انقلابی و اسلامی ایران باشد گام‌های بلندی برداشته‌اند. - باید به هنرمندانمان آزادی عمل بیشتری دهیم. - به هیچ وجه از هیچ‌کس پذیرفته نیست هنرمندی همه مراحل قانونی را برای انجام کنسرت طی کند و یک مقامی جلوی آن را بگیرد. - هنرمندی فیلم سینمایی تهیه کند و برای اکران فیلم سینمایی دچار مشکل شود. - بخش آموزش و پرورش به صورت جدی به عنوان طرح تحول نظام آموزشی جایی که مبنا و آغاز فعالیت فرهنگی کشورهاست مورد توجه جدی دولت آینده خواهد بود. - در دولت بعدی دانشگاه‌ها به عنوان تولید علم و فناوری و اینکه مدیران از آنجا بیرون می‌آیند از آزادی کامل برای انجام امور خودشان برخوردار خواهند بود.

19:25- بخش دوم پخش زنده مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

19:15- ستاد محمدباقر قالیباف در اعتراض به اقدام مجری مناظره انتخابات برای تعویض برگه قرعه‌کشی از وی به کمیسیون تبلیغات شکایت کرد.

18:55- ۱۵ دقیقه استراحت مناظره دوم شروع شد

در ادامه نامزدها به مدت دو دقیقه به سوالاتی پاسخ می دهند

روحانی در پاسخ به انتقادها:

- یک نکته را اشاره کنم راجع به کرسنت که گفتند ۱۴ میلیارد که همچین چیزی نیست. کرسنت در داوری است و هنوز به اتمام نرسیده. رقم‌ها هم این رقم‌هایی نیست که در شایعه‌هاگفته می‌شود. - مسئله مهم این است که ما می‌خواهیم چه کار کنیم امروز؟ می‌خواهیم برگردیم به قبل از سال ۹۲ یا راهی که ملت ایران با همه زحمت و تلاش خود در این سه سال انجام داده ادامه داده و به اتمام برسانیم. ما الان وسط راه هستیم. - برنامه ۵ ساله نوشته شده، رفته در مجلس بحث شده و تصویب شده و اگر خوب تلاش کنیم می‌توانیم در ۵ سال آینده رشد ۸ درصدی داشته باشیم که خواسته مقام معظم رهبری نیز بوده است. - آیا کسانی که رشد ۲۶ درصدی به مردم وعده می‌دهند شدنی است یا یک وعده تو خالی است؟ کجای دنیا توانسته ۲۶ درصد رشد اقتصادی داشته باشد که ما داشته باشیم؟ واقعیت‌ها را به مردم بگوییم. - موسیقی و هنر، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی که سال‌ها تعطیل کرده بودند را چه کسی احیا کرد؟ سینماها و اهل هنر را کدام دولت بود که امیدوار کرد؟ - این راه امید را باید ادامه دهیم و نباید بگذاریم بذر یأس پاشیده شود. - وعده دادیم در کنار اجرای برجام هم سرمایه خارجی می‌آوریم، هم مدیریت لازم در فناوری کسب می‌کنیم. - نمونه‌اش یک اتومبیل با فرانسوی‌ها با هم می‌سازیم که من چند روز پیش برای رونمیی‌اش رفتم؛ چند ماه پیش در بازار فرانسه آمده و برای این کار ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه خارجی آمده است. و به مرور دصد ما افزایش می‌یابد. - ما وعده ندادیم به مردم، ما عمل می‌کنیم و می‌آییم به مردم گزارش دهیم. - مردم عزیز! امروز دو راه در پیش دارید یا شعار و وعده و یا عمل و اجرا؛ یا یک دولت و مدیریت عامرانه یا یک دولت مردم‌سالار.

قالیباف درباره سخنان روحانی:

- فرهنگ حتماً دستوری نیست، باید به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست خود مردم سپرد و اولین تکریم اهالی فرهنگ واگذاری امور فرهنگ به خودشان است. - اگر از یکی از هنرمندان موسیقی بطور ابزاری نام می‌بریم خب این خوب نیست. بگوییم برای موسیقی چه کردیم؟ - ما خانه موسیقی را در شهر تهران ترتیب دادیم و به همه مجموعه ده‌ها میلیارد کمک شد، و همینطور اقتصاد سینما در شهر تهران. - چندین هزار صندلی سینما، خانه هنرمندان، خانه سینما و خانه تئاتر و خانه موسیقی؛ ما ۱۲ سال توفیق خدمت به آنها را داریم. - شعار ندهیم بگوییم ما برایمان مهم است ولی برای آنها کاری نکنیم. - چرا مردم را از جنگ می‌ترسانیم؟ اگر کسی قدر صلح را بداند، بنده و امثال بنده‌ایم، که در جنگ بودیم و عزیزان و برادر خودمان را از دست دادیم. ما قدر صلح را می‌دانیم. - این را هم می‌دانیم که اگر قدرت نداشته باشیم عزتمان را زیر پا می‌گذارند. - مردم را از جنگ نترسانید و این زیبنده ملت ایران در طول تاریخ نیست. - اگر وعده‌ای جناب‌عالی دادید و نتوانستید عمل کنید، به دیگران ربط ندهید.

میرسلیم درباره سخنان روحانی:

- آقای روحانی در دوران شما شاهد رشد دنیاطلبی، رشد حقوق‌های نجومی و شاهد مفاسد سرسام‌آور هستیم. - شما می‌بینید که کاخ‌ها ساخته می‌شود و در زباله‌دان‌های آنها عده‌ای دنبال غذا می‌گردند، این است سبک زندگی شما؟ - در دوران شما طلاق رشد پیدا کرده و ازدواج کاهش یافته است. - آیا سبک زندگی اسلامی-ایرانی اصالت را به اشتغال نمی‌دهد؟ به کار نمی‌دهد؟ - در دوران شما رکود سراسر کشور را فرا گرفته است. - در دوران شما دروغگویی، عدم صداقت و عدم پاسخگویی در دولت رشد کرده است.

رئیسی درباره سخنان روحانی:

- مصرف منابع حداکثری، تولید سودآور و گسست‌های اجتماعی به ویژه در خانواده از ویژگی‌های زندگی غربی است. - در زندگی اسلامی آنچه هست عمران و آبادانی، مصرف بهینه منابع، وحدت و انسجام، ایثار، فداکاری و گذشت و به دیگران توجه داشتن است. - روزنامه‌هایی که آقای جهانگیری می‌فرمایند اصلاح‌طلب هستند، چقدر از اساتید دانشگاه و ... عملکرد این دولت را نقد کردند؟ - آیا وعده‌هایی که دولت داد عمل شد یا نه؟ من کرمانشاه و کردستان رفتم. مردم اشک می‌ریختند. - برنامه جامع دولت کار و کرامت داریم، محرمانگی در دولت ما نخواهد بود.

هاشمی‌طبا درباره سخنان روحانی:

- فکر می‌کنم سبک زندگی ما از همین تریبون‌ها شکل می‌گیرد، سبک زندگی عالمانه و صادقانه یا سبک زندگی پر حرارت مصنوعی و بدون واقع‌بینی و بنا کردن یک امارت بر روی آب. - ما سنت‌ها را بعضی وقت‌ها با اسلام گره زدیم. - اینکه فقط بگوییم سبک زندگی اسلامی، این کفایت نمی‌کند. - صداقت و همه درست‌ها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب در جامعه می‌شود. - ما یک قراردادی در کشور به نام کرسنت داشتیم که به خاطر آن ۱۴.۵ میلیارد دلار جریمه شدیم. کرسنت بد، اما ما به خاطر عدم اجرایش در دولت نهم جریمه شدیم.

جهانگیری درباره سخنان روحانی:

- سبک زندگی اقتصادی از نقاط بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری هم مطرح کردند و در دستور ارگان‌ها قرار گرفته است. - مصرف آب در کشور ما از کشورهای پرمصرف است. - ما در کشوری هستیم که از نظر زندگی، تنوع قومی در ایران وجود دارد. - باید بپذیریم تنوع قومی در ایران تهدید و یک فرصت است. - فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است. - در ایران هیچ قومی از قوم دیگری ایرانی‌تر نیست. - باید کاری کنیم که هر قومی زبان خود را بیاموزد و آن را زنده نگه دارد که ما در بخش‌هایی این کار را کردیم.

سوال از روحانی:

وجه تمایز سبک زندگی ایرانی - اسلامی از سبک زندگی غربی چیست؟ جنابعالی چه برنامه‌ای برای ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی دارید.

روحانی در پاسخ به پرسش مجری:

- فرهنگ و سبک زندگی بسیار مهم است و کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته. - ما امروز شاهد آن هستیم که مردم امروز احساس آزادی بیشتری می‌کنند. - ما باید بدانیم که چگونه می‌خواهیم با مردم رفتار کنیم، آیا می‌خواهیم مردم را در همه زمینه‌ها توانمند‌تر کنیم یا اینکه می‌خواهیم در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم. - آمار و ارقامی که این روزها به مردم داده می‌شودبسیار جالب است و یادآور آن روزهایی است که افرادی به مردم وعده و وعید می‌دادند و دیدید پایان آن دولت‌ها وضع مردم چگونه شد، تا حدی که وقتی به بیمارستان می‌رفتند حتی ملافه و دمپایی را از بیرون می‌خریدند! - دیدیدم مردم صبح به فروشگاه می‌رفتند و نمی‌دانستند بعدازظهر قیمت‌ها چگونه می‌شود. - ما می‌توانیم زندگی مردم را در مسیر درست قرار دهیم و سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می‌شود. - مردم فریبی نکنیم. انشقاق در جامعه ایجاد نکنیم. درصد درست نکنیم. - رئیس جمهور، رئیس جمهور همه مردم است. امام راحل فرمودند تقسیم‌بندی‌های بیخودی نکنیم. - کپی‌کاری ناشیانه نکنیم. یک جایی در یک کشوری یک جنبش ۹۹ درصدی درست شد حالا بیایند چون سال ۹۶ است جنبش ۹۶ درصدی راه بیاندازند؟ - دیدیم آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را بر هم بزنند. - روی موشک شعار نوشتند تا برجام را بر هم بزنند. - از همه این مسائل ملت ما عبور کرد به خاطر اینکه اخلاق و اسلام را اکثریت جامعه از روز اول انتخاب کردند.

جهانگیری در پاسخ به انتقادها:

- اقتدار کشور مؤلفه‌های مختلفی دارد، قدرت ایران در فرهنگش است بدون تردید. - چرخ فرهنگ با دستور و به صورت چکشی راه نمی‌افتد. - مردم مهمترین سرمایه کشور هستند و هروقت به صحنه آمدند، مشکلاتمان را حل کردند. - مردم یادتان هست که وضع اقتصادیمان چه بود؟ کره، شیر، شیر خشک پیدا نمی‌شد. و سیلوهایمان خالی بود و شب‌ها مردم در جلوی بانک‌ها می‌خوابیدند تا صبح چند سکه بتوانند خرید کنند. - در دوران اصلاحات دیدم خاتمی به سیاست کشور روح داد و ایران را در دنیا درخشان کرد. - این روزها دوباره احساس خطر می‌کنم. - من می‌دانم دو قطبی کردن جعلی جامعه چه بلایی بر سر این مملکت می‌آورد. - وعده‌های توخالی سبب می‌شود که مردم به ناکارآمدی نظام برسند. - در یک طرف جریانی که با بگم بگم‌ها ناپختگی‌های خود را در سیاست خارجی دنبال می‌کند، امروز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید. - به عقب برگردید و عملکردها را ببینید. - ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون آوریم ولی هنوز به سرعت خوب نرساندیم. - از نگاه اصلاح طلبانه می‌گویم ما باید از همه ظرفیت‌ها، مردان،زنان، بچه‌ها و بازنشستگان استفاده کنیم ما پیگیر آرمان‌های رهبرمان هستیم که همان آرمان‌های امام راحل است. - من جهادگرم، رهبر انقلاب فرمودند آقای جهانگیری چپ بود ولی حالا اصلاح‌طلب است، جهانگیری به صداقت معروف است.

هاشمی‌طبا درباره سخنان جهانگیری:

- خوشحالیم که با تدبیر مقام معظم رهبری و شهدای مدافع حرم اقتدار و امنیت ملی ما از لحاظ مرزی حفظ شده. - بدون تردید ما اگر وارث خون شهدا هستیم باید همه این ملت در این راه حرکت کنند و گداصفت خواندن آنها و توزیع پول به آنها بجای اینکه شخصیت وجودی آنها را با شهدایمان پیوند دهیم، کاری نمی‌کند. - پیش‌بینی می‌شود در طول ۱۰ سال آینده ۱۰ میلیون مهاجر به سمت شهرهای بزرگ داشته باشیم؛ آبهای ما آلوده و از بین رفته باشد؛ نزاع بین قبایل مختلف در بگیرد. - ما تهدید شدید امنیت داخلی‌مان از طریق تهدید سرزمینی‌مان است. - شخصاً عقیده دارم برنامه ششم توسعه به رفع این تهدید باید انجام گیرد. - فراموش نکنیم حرف‌هایی مثل اینکه یک دختر ۱۶ ساله در زیرزمین خانه‌شان با زودپز انرژی اتمی تولید می‌کند شایسته ملت نیست.

رئیسی درباره سخنان جهانگیری:

- مهمترین مولفه امنیت ملی مردم در صحنه هستند، مردمی که پای انقلاب، کشورشان و منافع کشورشان هستند و توانستند اثبات کنند که مهمترین مولفه امنیت ملی در کشور هستند. - اگر ما از نیروهای مسلح نام می‌بریم، اگر از بسیج و مدافع حرم نام می‌بریم اینها در حوزه امنیت هستند و باید به آنها توجه کنیم. - امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار آن امنیت‌ها می‌تواند جامعه را امن کند. - اگر به مشکلات اجتماعی توجه شود، فقر و بیکاری نبود، دانشجویان مدرک به دست که آماده به کار هستند اینها می‌تواند زمینه بحران و مشکلات امنیتی در کشور باشند؟ - مهمترین مولفه امنیت مردم عزیزمان هستند که باید در یک بسته و پکیج در امنیت دیده شوند.

قالیباف درباره سخنان جهانگیری:

- دیپلماسی قدرت بسیار نکته مهم و اساسی است. - اگر نبود دیپلماسی قدرت، اگر نبود رشد علمی، اگر نبود شهدای مدافع حرم، اگر نبود شهدای دفاع مقدس هرگز امکان برقراری دیپلماسی مذاکره نبود. - باید با مردم با صداقت بیشتری سخن بگوییم. - آقای جهانگیری شما طوری صحبت می‌کنید که یک عده‌ای هستند که فقط آنها هستند و بقیه یا تند هستند یا تندخو یا بلد نیستند و اگر دوباره به کار بیایند شما را دوباره به ته دره می‌برند. - منتقد جدی دولت نهم و دهم هستم اما ویژگی دولت نهم و دهم اعتماد به جوانان بود. - جوان‌هایی را آورد که توانستند کار بزرگی را در رشد علمی انجام دهند. - روندی که در دولت شما هست، دنبال تجارت خودشان هستند. فرصت را به نسل جدید بدهید، مطمئنا بهتر از شما اداره می‌کنند.

میرسلیم درباره سخنان جهانگیری:

میرسلیم در پاسخ به جهانگیری

- آقای جهانگیری شعارهای زیبایی دادید. - اقتدار ما مستلزم برتری علمی است. - ما در صحنه نوآوری چه کار می‌خواهیم بکنیم؟ - در صحنه رشد فناوری چه برنامه‌ای برایش دارید؟ - صنایع دفاعی ما باید تقوت و پشتیبانی شود. - مگر امروز حرفی برای گفتن داریم در زمینه فناوری موشکی و نگرانی آمریکا از همین اقتدار است و حاصل ۳۰ سال تحقیق و... است. - کسانی که دارای دانش هستند در زمینه سوخت موشکی، در زمینه سازه، هدایت الکترونیک و ... باید تقویت شوند. - شما اگه بخواهید اقتدارتان را حفظ کنید باید اینها را تقویت کنید و بفرمایید چه کار کردید برای اینها؟ - متأسفانه فرصت‌های بسیار مهمی را شما از دست دادید. - با از دست دادن این فرصت‌ها ما دیگر نمی‌توانیم به شما اعتماد کنیم

روحانی درباره سخنان جهانگیری:

- امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. - مهمترین معضل منطقه یعنی مسئله سوریه در دنیا با ایران مذاکره می‌شود. - چه موقع ایران این چنین نقش تاثیرگذاری داشته است؟ - طی این مدت با ۱۲۰ نفر از سران کشورهای مختلف ملاقات داشتم، کاملاً روشن بود که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است. - اگر اشتغال قبلاً بهتر بود چرا صفر بود؟ - امروز ما می‌بینیم ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ما فعال شدند. - ۱۰۰ هزار شغل در دو سال گذشته در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است.

واکنش میرسلیم به سخنان روحانی

سوال از جهانگیری:

برنامه و راهکار جنابعالی برای استحکام و اعتلای نیروی دفاعی و امنیت ملی ایران چیست؟

جهانگیری در پاسخ به مجری:

جهانگیری در پاسخ به سوال بیانیه از قبل آماده‌ شده‌ای را از روی کاغذ قرائت کرد

- یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهوری این است که چم و خم سیاست ورزی به طور کامل آگاه باشد، لازمه آن داشتن صداقت و تجربه عملی است. - من اصلاح طلبم و در دولت و مجلس بوده ام، دغدغه ام همیشه توسعه ایران بوده است و معتقدم با قدرت فرهنگی ایران باید قدرت اول منطقه می بودیم، چرا نیستیم؟ - ماشین اقتصاد کشور از ته دره بیرون آمده است، فرهنگ غنی ما دشمنان ویران گر را هم می تواند اصلاح کند اما از این قدرت به درستی استفاده نکردیم. - ناپختگی و بی تجربگی باعث شد این مسئله به درستی پیش نرود، باید فرهنگ غنی صلح طلب و مدارای ایرانی را به دنیا نشان دهیم. - اگر این اتفاق نیفتد در داخل هم به جای یکدیگر می افتیم، به عنوان یک ایرانی مسلمان و انقلابی به فرهنگ خودمان افتخار می کنم، باید جلوی ماجراجویی دوباره را گرفت، جایگاه رئیس جمهوری محل کارآموزی سیاستمداران تازه کار نیست. - مردم ایران هوشیار باشید که می خواهید فردای فرزندان شما چگونه باشد؟ - یک لحظه رای می دهیم و آینده کشور شما رقم می خورد.

هاشمی‌طبا در پاسخ به انتقادها:

- ما می‌توانیم ارتباطات خودمان را با همسایگانمان انجام دهیم و به جای تضاد با همسایگان، به تفاهم برسیم و فصل مشترک ایجاد کنیم. - دفاع از آنچه که داریم مانند مخازن گاز که امروز ما برداشتمان با قطر به حد تساوی رسیده یا مخازن مشترکی که با عراق داریم. - یادمان باشد اگر همه چیز را بخواهیم دفعتاً واحدتاً حل کنیم یک چراغ علاءالدین جادو می‌خواهیم. - همه شعارهایی که برخی از دوستان بر حل همه مسائل موجود در کشور با یک جرقه و یک شجاعت می‌دهند، بی‌نظیر است، در صورتی که اعتباراتی که مجلس تصویب می‌کند، ‌کفاف امروز دولت را نمی‌دهد. - اگر ما ادعا داشته باشیم که همه اینکارها را با سرپنجه قدرت معجزهآسای خودمان می‌توانیم حل کنیم، طبیعتاً اشتباه می‌کنیم. - ما نباید بگوییم زالوصفت یا سرمایه‌دار زالو صفت. - اعتراف می‌کنم که ظرفیت پذیرش سرمایه‌گذار خارجی در ادارات ما نیست. - نیروهای بسیار خوبی داریم، اما احتیاج به تضمینی برای آینده دارند.

روحانی درباره سخنان هاشمی‌طبا:

- بسیار مهم است که ما بتوانیم از قدرت دیپلماسی هم برای امنیت خودمان و ثبات منطقه استفاده کنیم و هم قدرت خود را از لحاظ سیاسی و اقتصادی بالا ببریم. - در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد. سال‌ها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود و به خوبی از این اهرم بهره‌برداری نمی‌شد. - در این مذاکرات هسته‌ای توانستیم حق خودمان را به کرسی بنشانیم. - همه می‌گفتند بر فرض روزی توافق هسته‌ای به ثمر برسد، پی‌ام‌دی را می‌خواهید چه کار کنید؟ چون ما در آن متهم شده‌ایم. ما این مسئله را حل کردیم. آژانس اعلام کرد همه مسائل گذشته با ایران بسته شده - با همین قدرت دیپلماسی امروز برای سوریه مذاکره می‌کنیم. - اگر ما می‌خواهیم از مسائل منطقه درست استفاده کنیم باید بتوانیم در میز مذاکره حل کنیم. - من مسئولیت‌هایی در دفاع مقدس داشتم و در مذاکرات سیاسی حضور داشتم. - دفاع مقدس ما تمام شد، آیا همه حقوق ما استیفاء شد؟ خب دیپلمات‌های ما باید این را حل کنند.

میرسلیم درباره سخنان هاشمی‌طبا:

- آقای هاشمی نفرمودید از حق این شهدایی که ما در مبارزه با این جاهلان تکفیری دادیم، چگونه دفاع می‌کنید؟ - جبران این ضعف دولت یازدهم در مذاکره سیاسی با کشور افغانستان و گرفتن حق ما از رود هیرمن چه می‌شود؟ - چگونه می‌خواهید با قطری‌ها مذاکره کنید چون مخزن مشترک گازی ندارید و با هم مسابقه می‌دهیم در به تاراج گذاشتن منافع. - ماموران ترکیه ایرانی‌ها را کتک می‌زنند. - چگونه می‌خواهید با تفلیسی‌ها که زنان ایرانی را عریان می‌کنند مقابله کنید؟

قالیباف درباره سخنان هاشمی‌طبا:

- ما باید هم به دیپلماسی قدرت توجه کنیم و هم به دیپلماسی عمومی، دیپلماسی اقتصادی و.... - اگر دولت در دیپلماسی موفق بشود به این علت است که دیگر دیپلماسی‌ها قبلا قوی شده است. - «دولت مردم» در این شرایط، اولویت را به دیپلماسی اقتصادی می‌دهد. - یکی از اشکالات امروز در دولت این است که انسجامی در حوزه اقتصادی نداریم. - در برنامه مدون ما این است که وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل داشته باشیم با اولویت دیپلماسی اقتصادی برای همسایگان و کشورهای همسایه. - کشور ما از ابتدا قبل و بعد از انقلاب رویکردش واردات است، ما باید این را به صادرات تغییر دهیم. - همگی مسئولان باید در خدمت تجار، صنعتگران و... باشند برای جوانان عزیزمان.

رئیسی درباره سخنان هاشمی‌طبا:

- اولویت امروز کشور مسئله اقتصادی است و باید دیپلماسی اقتصادی را در جهان دنبال کنیم. - باید بازار صادرات را برای تولیدات کشور فراهم کنیم. - سهم ما در تجارت با عراق چقدر است؟ سهم ترکیه در تجارت با عراق چقدر است؟ - ما با همسایگانمان باید روابط بسیار خوبی داشته باشیم. - شأن جمهوری اسلامی در سراسر عالم، حفظ حرمت هر شهروند ایرانی است. - پاسپورت ایرانی، هویت ایرانی است و باید حرمت آن حفظ شود.

جهانگیری درباره سخنان هاشمی‌طبا:

- ما در زمینه سیاست خارجی نیازمند استفاده از تمام ظرفیت کشور کنیم. - ما در کنار دیپلماسی رسمی، باید به دیپلماسی عمومی هم توجه کنیم. - ما از هنرمندانی که در صحنه بین‌المللی می‌درخشند باید تشکر کنیم. - اصغر فرهادی یک فرد است که با ساخت فیلم اسکار می‌گیرد و فرهنگ ایران را به دنیا معرفی می‌کند. - ما باید قدرت نرم را به همراه قدرت سخت با هم تقویت کنیم. - مهم‌ترین قدرت نرم جمهوری اسلامی، انسجام داخلی و قدرت اقتدار اقتصادی است که من بعدا مفصل در زمینه اقتصاد صحبت خواهم کرد.

سوال از هاشمی‌طبا:

مهمترین اولویت‌های سیاست‌خارجی دولت شما چیست؟ به ویژه تقویت جریان مقاومت و مقابله با جریان تروریسم.

حیدری مجری مناظره کدام شماره را دید که دوباره به جام برگرداند؟!

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوال:

- طبیعی است که نگهداری شأن جمهوری اسلامی در همه دنیا از یک سو و ارتباطات حسنه و تعامل فی‌مابین دولت جمهوری اسلامی با دولت‌های دیگری که به رسمیت شناخته شده‌اند در تمام زمینه‌ها مورد نظر است. - این البته بستگی به عملکرد و نگاه دولت‌های طرف‌های مقابل دارد که البته در زمان‌های مختلف باید متفاوت باشد. - طبیعتاً ما همسایگانی داریم که با حفظ عزت و اقتدار خودمان باید با آنها در تعامل باشیم. - فرهنگ ارتباطی براساس آنچه که در تاریخ اسلام و آموزه‌های اسلام گفته شده باید باشد. - طبیعی است که ما از هرزه‌گویی، دشنام‌گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می‌کند باید اجتناب کنیم. - طبیعی است که ما همواره در مقابل عناصری که از صهیونیست‌ها دستور می‌گیرند باید استقامت خود را داشته باشیم. - اگر انعطاف و اخلاق خوش داریم، استقامت هم داریم.

رئیسی در پاسخ به انتقادات:

- آقای روحانی شاید در ذهنشان باشد قبل از این قضایا زمانی که دبیر شورای امنیت ملی بودند من گزارشی به ایشان دادم. من اطلاعاتم نسبت به قضیه برجام و حوزه سیاست خارجی نمی‌گویم به میزانی که دیپلمات‌های ما بودند ولی در حوزه سیاست خارجی واقف هستم. - قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ آقای روحانی گفتند هم چرخ سانترفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد. - مردم چرخ اقتصاد می‌چرخد؟ شما کسب و کار دارید؟ - وزیر اقتصاد اعلام کرد که همچنان همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها پابرجاست. - رئیس بانک مرکزی مطرح کرد که دستاورد ما تقریبا هیچ بود. - آقای ظریف گفت که آمریکایی‌ها نه به متن برجام متعهدند و نه به روح برجام. - الان تحریمی که در حوزه بانکی ماست، یک بانک دست‌چندم متوسط در ترکیه، یک بانک متوسط در فلان کشور گفتند یکسری ال‌سی‌ها باز است. - تحریم‌ها باقی است، خودشان هم می‌گویند برنمی‌داریم. - ما معتقدیم در مقابل دشمن به هیچ عنوان نباید ضعف نشان داد. - آنچه من بیان کردم در حین مذاکره و اظهاراتی که نباید می‌شد، آنها باید ببینند که یک دولت مقتدر و حقوق ملت ایران از آن نمی‌گذرد، حتماً این چک نقد می‌شود. - ۵۰۰ خانواده ما کسانشان در منا جان باختند، چند روز جنازه‌ها را تحویل نمی‌دادند و اگر رهبری آن اظهارات را ‌کردند که ظرف یک ساعت ورق برگشت. - از موضع اقتدار برخورد کردن با مسائل متفاوت است تا موضعی که هرچه پیش آید خوش آید. - هر دولتی بیاید سرکار باید نسبت به تعهد برجام وفادار باشد. - ما به تعهدات دولتمان وفادار هستیم و به شوخی این را بگویم که به تعهدهای قبل از انقلاب هم اگر مجلس مشکل نداندشان پایبند هستیم. - ما حتماً می‌توانیم در دولت کار و کرامت این مسئله را کاملاً از موضعی که مردم به دولت می‌دهند و از موضع اقتدار نظام برخورد کنیم تا حقوق ملت حفظ شود.

جهانگیری درباره سخنان رئیسی:

- من فکر می‌کنم مردم ایران به طور کامل در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد کشور وضعش چه بود؟ - مردم برای تهیه دارو چه کار می‌کردند؟ مردم برای تهیه شیرخشک بچه‌هایشان چه کار می‌کردند؟ - ممکن است ما نواقصی داریم و قبول داریم باید برطرف شود. - یکی از موفقیت‌ترین کارهایی که در تاریخ ایران انجام شده، برجام است. - ما تحریم‌های ظالمانه را از ایران برداشتیم. - ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم. - اگر برجام به توافق نمی‌رسید و این قدرت‌های استکباری زورگو به کارهایشان ادامه می‌دادند صادرات نفت ما متوقف می‌شد. - امروز با افتخار می‌گوییم کشورمان آماده توسعه است. - کشتی‌های خارجی به سمت ایران کالا می‌آوردند و از ایران کالا می‌برند. - ده‌ها میلیارد دلار در دنیا مسدود شده بود بعد از برجام آزاد شده البته به بدعهدی آمریکایی‌هم واقف هستیم.

روحانی درباره سخنان رئیسی:

- مردم باید به این مسئله توجه کنند که افرادی که امروز کاندید هستند باید به طور صریح بگویند با برجام می‌خواهند چه کار کنند؟ - برای اجرای برجام و یک توافقی است که مورد قبول است چرا این همه بیلبورد مخالف در تهران بود و فحاشی کردید. - با آنهایی که در میدان مذاکره بودند، شماها پشت پرده چه کردید؟ چه حرف‌های نامربوطی بعضی‌ها زدند؟ - برجام یعنی تمام تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است. - اگر امروز برجام نبود نفت ما به جای ۲ میلیون بشکه که در روز صادر می‌کنیم، امروز می‌شد ۲۰۰ هزار بشکه. - وقتی ترامپ آمد همه خوشحالی کردید که ترامپ برجام را پاره می‌کند. - چگونه ‌وعده وعیدهایی می‌دهید که هیچگونه حساب و کتابی ندارد؟ - آقای رئیسی شما چه اطلاعاتی در مسئله هسته‌ای دارید که در مورد آن صحبت می‌کنید؟ - اراک به بهترین شکل بازسازی می‌شود، اراک در فناوری پایین بود و الان فناوری بالایی خواهد داشت.

هاشمی‌طبا درباره سخنان رئیسی:

- ساختمان پلاسکو در سه ساعت فروریخت و در 20 روز آواربرداری شد، در حالیکه از سوی قدرت های بزرگ تحریم شده بودیم بعضی ها سر خود را زیر برف بردند و گفتند که تحریم بر ما اثر ندارد اما کالاهای همان کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند را از مبادی دیگری خریدند. - یک چنین میراثی به این دولت رسیده است ، ممکن است برجام مشکلاتی داشته باشد که یقینا هست، اگر ما در دوره تحریم استقامت داشتیم همانطور که در دوره جنگ دولت آن زمان با سهمیه بندی کالاها توانست کنترل کند در زمان تحریم هم باید چنین می کردیم وقتی آن کار را انجام دادیم و بصورت آزاد شروع به ولخرجی کردیم و خزانه ارزی مملکت را تهی کردیم بعضی دوستان تایید و کف می زدند اما الان که رفع شده این شکل و حالت را ندارند.

میرسلیم درباره سخنان رئیسی:

- آقای رئیسی شما این مساله را مطرح نکردید که برجام ندای مظولمیت ما را به گوش جهانیان رساند و مردم فهمیدند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستم و به دنبال دانش هسته‌ای هستیم و آن را رها نخواهیم کرد. - چطور می‌شود قبل از برجام تحریم‌ها برقرار است و بعد از برجام محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، این چه حسنی داشت برای کشور؟ - این حقوقی که داریم به لحاظ هسته‌ای حقوق ملت ایران است. - چگونه می‌توان حقوق ملت ایران را در چهارچوب برجامی که اجرا شده و هیچکدام از طرف‌های ما به تعهداتشان پایبند نیستند، به اجرا گذاشت؟ - هنوز مشکلات بانکی ما کاملاً برقرار است.

قالیباف درباره سخنان رئیسی:

- برجام موجود یک سند مورد احترام همه دولت‌ها است و طرف مقابل هم مکلف به عهدش است. - امروز در اجرای برجام چه کردیم؟ - در اجرای برجام آثارش برای مردم ما چه بوده؟ - امروز وقتی از مردم عزیزمان سئوال می‌کنیم آیا روزی که برجام در دستور کار بود معنیش این بود که گشایشی در کار اقتصادی صورت بگیرد ولی در اذهان مردم این است که این اتفاق به درستی نیفتاده است چون اشکالات ما در سیستم اداره اجرایی دولت است. - این دولت با روش کاری که دارد، با نگاهی که دارد، وقتی که بانک‌های ما سر تا پا زد و بند است باید هم اینطور شود. - هم باید حقمان را از برجام بگیریم هم حقمان را از چهار درصدی‌ها بگیریم.

سوال از رئیسی:

چه راهکار موثری برای حفظ خحقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها با توجه به توافق #برجام خواهید داشت و چگونه می توانید با بد عهدی آمریکا مقابله کنید.

رئیسی در پاسخ به پرسش مجری:

- برجام یک توافقی است که براساس مذاکرات و براساس آنچه دولت در فرایندی که طی شده با همه اشکالاتی که این قرارداد دارد، تاکید می‌کنم با همه اشکالاتی که دارد، از رسانه‌های گروهی هم بارها مطرح شده ولی چون به عنوان یک سند ملی مورد توافق قرار گرفته طبیعتاً باید این تعهد از ناحیه ما و از ناحیه طرف‌های مقابل به رسمیت شناخته شود. - آنچه در اصل این سند مورد اشکال است این است که در حین مذاکرات نکاتی مطرح شد. اینکه گفته شود از ناحیه دولت و جناب روحانی که خزانه خالی است یا اینکه ممکن است دشمن تمام تاسیسات ما را هدف قرار دهد، پیامی بسیار بد برای جمهوری اسلامی است. مانند اسیری که در نبرد بگوید من نیرو ندارم یا توانایی برای انجام این کار را ندارم. - متاسفانه در این سند ما در اجرا هم پیشگام شدیم هم به صورت تام اجرا کردیم. - جمهوری اسلامی پیش پرداخت را کاملاً انجام داده و این سند به صورت چکی است که باید نقدش کرد. - معتقدم با ضعف‌هایی که دولت در اجرای این قضیه نشان داد توانایی برای دریافت این مبلغ چک و نقد کردن این چک را به هیچ عنوان ندارد. - این پیام‌ها همگی مسائلی است که برای ما مشکل ایجاد کرده. - ما می‌خواهیم ببینیم در بعد از این سند چه اتفاقی افتاد؟ - آقای روحانی قول دادند به محض اجرای آن تمام تحریم‌ها به صورت یکجا نه تعلیق با ۴ تاکید مؤکد برداشته می‌شود ولی هیچ اتفاقی برای مردم نیفتاد.

میرسلیم در پاسخ به انتقادات دیگر نامزدها:

- آقای روحانی وقتی وزیر شما در مقابل یک خبرنگار قرار می‌گیرد و وسیله ضبط صوت آن را می‌گیرد این یعنی احترام به حقوق شهروندی؟ - اعتقاد ما این است که باید حلم در مقابل انتقاد اقلیت‌ها و ... فراموش نشود. - اصل هشتم قانون اساسی را چرا دولت اجرا نمی‌کند؟ - فقط شعار دادن کافی نیست؟ - اگر می‌خواهیم مردم اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم. - مردم عملکردهای دولت را دیدند، نتایج را به تحمل سختی، معیشت، رنج، تبعیض و حق‌کشی و آثار را در باور تخلف‌ها و رشوه‌ها و زیرمیزی‌ها چشیده‌اند. - پذیرش انتقاد کار هرکسی نیست. - قانون دسترسی به اطلاعات که آقای جهانگیری می‌فرمایید در دولت قبل تصویب شده، هنوز اجرا نشده و به صورت ضعیف اجرا شده است. - دولت وظیفه اصلی و مهمش این است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار بدهد. - بسیارند از مدیران شما در دولت حتی از وزرا که خودشان کاسبند و از اطلاعات به نفع خودشان استفاده می‌کنند. - چرا اجازه می‌دهید که مدیران شما و وزرای شما کاسب باشند؟ - هرکس وارد دولت می‌شود باید سراپای وجدش را برای خدمت به مردم بدهد. - کارمند شریف دولت وظیفه‌اش این است که اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهد.

قالیباف درباره سخنان میرسلیم:

- به گونه‌ای صحبت نکنیم که فکر کنیم امروز انقلاب مانع حقوق شهروندی افراد است. - من نمی‌دانم منظور آقای روحانی از این بحثی که مطرح کرد چه بود. - در پلیس که من فرمانده بودم، چندین فرمانده در بالاترین رده‌ها حتی در کردستان از اهالی اقوام عزیز کرد و اهل سنت در آنجا فرمانده بودند تا بالاترین رده‌ها آمدند. - در شهرداری ‌تهران تعداد زیادی از اقوام، از ادیان، از مذاهب مختلف امروز هستند. بیش از ۱۳ درصد مدیران شهرداری بانوان هستند. - ما در دولت مردم موظفیم اختیارات را هم به اینها منتقل کنیم و براساس شایسته سالاری به کار بگیریم.

رئیسی درباره سخنان میرسلیم:

- انتقاد رمز تضمین سلامت فرد، جامعه و دولت‌ها است. - آقای روحانی در اوایل مسئولیت اعلام کردند به خدا پناه می‌برم از بستن دهان کسانی که انتقاد می‌کنند. - مگر انسان باید به منتقدانش اهانت کند؟ حق شهروندی همین است، افراد بتوانند سخنشان را بگویند. - اگر سخنشان درست نیست پاسخ دهید. - به چه دلیل ما دهان کسی را ببندیم؟ - امروز حق شهروندی عبارت نیست از رونمایی کردن از یک سند؟ - حق شهروندی، حق کار کردن برای بیکاران و دانشجویی است که مدرک لیسانس و فوق لیسانس دارد.

جهانگیری درباره سخنان میرسلیم:

- انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولان می‌دهد و هرکس درِ انتقاد به روی دستگاه خودش را ببندد از یک نعمت بزرگ بی‌بهره می‌ماند. لذا همه مکلف به این هستیم از انتقاد سازنده استقبال کنیم. - دولت یازدهم در این زمینه خیلی کارهای بزرگی انجام داده است. - خانه احزاب که بسته شده بود احیا کردیم. - به ۸ هزار سازمان مردم‌نهاد مجوز دادیم. - از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم. - به هر میزان که مجوز خواسته شد برای تاسیس مطبوعات، مجوز داده شد. - از فضای مجازی با قدرت دفاع کردیم و جلوی تمام کسانی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه‌اش را هم پرداخت کردیم. - ما به عنوان دولت از هر نقدی استقبال کردیم ولی مشکلی که وجود دارد این است که بخشی از جامعه با دولتی که با رای مردم به سر کار آمده، مخالفند و در فضای مجازی و مطبوعات با تمام توان به تخریب دولت می‌پردازند .

هاشمی‌طبا درباره سخنان میرسلیم:

- بنده بدون آنکه کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و بعد از ۴ سال اولین بار جناب روحانی را در اینجا زیارت کردم و تقریباً هیچکدام از وزرا را در طول ۴ سال اخیر ملاقات نکردم، گواهی می‌دهم بزرگترین حجمه‌ها و تخریب‌ها علیه این دولت اتفاق افتاد. - علت بی‌توجهی دولت به انتقادها بزرگ شدن هزینه‌های دولت و مشکلات بزرگ برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها است. - درآمد تصویبی مجلس معلوم است. -اگر ما دولتمان را متناسب کنیم، هزینه‌ها را تعیین کنیم و مشخص کنیم چه اقداماتی می‌شود انجام داد آن دستورالعمل‌ها قابل اجراست.

روحانی درباره سخنان میرسلیم:

- ما اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم اول باید افراد مختلف را به رسمیت بشناسیم. - وقتی در کشور ما برخی از افکار به رسمیت شناخته نمی‌شود و نمی‌گذاریم احزاب و گروه‌ها مساوی هم با امکانات هم به صورت عادلانه فعالیت کنند. - چه کسانی هستند در همین انتخابات در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی هر روز احضار می‌شوند؟ اینطور می‌خواهیم عدالت گستری کنیم؟ - باید همه احزاب و گروه‌ها از حقوق مساوی برخوردار باشند. - ما زمانی که یک فرماندار خانم از اهل سنت در جایی منصوب می‌کنیم از دو طرف مورد حمله قرار می‌گیریم که چرا یک خانم مدیر شده و چرا از اهل سنت مدیریت بالا را بدست آورده. - حقوق شهروندی انشا نیست. حقوق شهروندی در دولت دوازدهم تبدیل به زنگ عمل می‌شود و حساب‌کشی می‌کنیم. - ما یک ایران داریم و همه ایرانی‌ها از حقوق مساوی شهروندی باید برخوردار باشند.

سوال از میرسلیم:

با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه تعاملاتی را با گروه هاو احزاب مخالف دولت خود قائل هستید؟

میرسلیم در پاسخ به پرسش مجری:

- همه دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب برای خدمت کردن به این کشور کوشش کردند و در حد توان و استعداد خودشان موفقیت‌هایی به دست آوردند. - نامزدهایی هم که امروز اینجا تشریف دارند هرکدام در چهارچوب مسئولیت‌هایشان موفقیت‌هایی داشته‌اند. - به نظر من هیچ دولتی نمی‌تواند موفق بشود مگر اینکه انتقاد اقلیت را بپذیرد، انتقاد احزاب را بپذیرد، انتقاد سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های علمی، هنری و فرهنگی را بپذیرد و این راه پیشرفت ما است و بدون انتقاد هیچگونه پیشرفتی میسر نمی‌شود. - متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجود داشته است نمونه‌اش مطالبی است که بزرگواران در مقابل انتقادکنندگان به آن پرداختند. - صفت‌های غیر انسانی، تخریب‌گر، به جهنم، ترسو، عصر حجری، متوهم، هوچی‌باز، بی‌شناسنامه، کم‌سواد! - راهی باز شود که امکان انتقاد سازنده فراهم شود. - ما به کرات در حزب پیشنهادهای خود را به صورت دلسوزانه مطرح کردیم. - چندین نوبت خدمت آقایان جهانگیری و روحانی مطرح کردم ولی کسی اعتنا نکرد. - دولت نباید درب انتقاد را ببندد، زیرا به ضرر اوست.

قالیباف در پاسخ به انتقادات:

- نکات خوبی را عزیزان مطرح کردند. بله پژوهش در کشور دچار مشکل است. حتماً تجهیزات دچار مشکل است، وسایل کمک آموزشی دچار مشکل هستند. معیشت معلمان دچار مشکل هستند. بازنشستگان معلمان دچار مشکل هستند. حق‌التدریسی‌ها وقتی که سال می‌گذرد پول حق‌التدریسی‌شان را نمی‌گیرند. من این‌ها را قبول دارم. - اما من متعجبم جناب آقای روحانی! من درد مردم را می‌گویم اخلاق را رعایت نمی‌کنم، جنابعالی یک کسی را می‌گویید که پاسخگوی همین مشکلات است. - دولت ۴ درصدی‌ها، ویژه‌خواری‌ها برای همین است. دلال‌چی‌ها مشکلات گرانی را درست می‌کنند. قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکل را ایجاد کرده است. - وزیر آموزش و پرورش ما می‌رود لباس بچه از کشور ایتالیا می‌آورد! شما فکر کردید اقتصاد ما درست می‌شود؟ - چون آقای جهانگیری این را گفت می‌گویم؛ درد اینجاست که دختر وزیر بیکار است، مظلوم است و برود این کار را انجام دهد. تکلیف بقیه مردم چیست؟ بقیه مردم هم می‌توانند این کار را کنند؟ - من قضاوت نکردم که این جرم است یا خیر، این کار با قوه قضاییه است. اصل این کار خطاست برای یک جامعه فرهنگی که این وضعییت معیشتی معلمان و اساتیدشان باشد که خانواده‌ای خواهش می‌کند که دخترم را شیفتش را عوض کنید چون چادر نداریم. - علتی که به محرومان رسیدگی نمی‌شود همین است، علت اینکه در صندوق ذخیره این اتفاق می‌افتد همین است. چگونه می‌خواهند اینها مشکلات را حل کنند؟ - ما حقوق بگیر ۵۷ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلویونی را می‌گوییم ذخیره انقلابند، واردات‌چی را می‌گویند مظلوم‌اند و وقتی که اینها را می‌گوییم می‌گویند قالیباف بداخلاق است. - امیدوارم مردم ما به گونه‌ای عمل کنند که همه رویه‌ها را به آن آرمان‌های بلند امام مهربانی‌ها برگردانیم.

رئیسی درباره سخنان قالیباف:

- ما ۶ کاندیدا اینجا حضور پیدا کردیم برای اینکه مردم به نتیجه برسند. - بحث‌های دیگری که حق مردم را در اینجا ضایع کند را ما به هیچ عنوان نمی‌پسندیم. - متاسفانه شتاب علمی در این چند سال به شدت کم شده است. - برنامه‌ریزی برای جذب دانتشجو.، استاد، برنامه درسی به نحوی که مطابق با نیازهای اقلیم‌های مختلف باشد، وجود ندارد. - یک میلیون دانشجو با مدرک بیکار هستند. - مواد آزمایشگاه‌ها وجود ندارد، فرهنگیان عزیزمان امروز مشکل دارند. - وقتی که می‌شنویم سرمایه صندوق فرهنگیان به یغما برده شده در صورتی که هر فرهنگی ۸ تا ۱۰ میلیبون سهم دارند. - چگونه فرهنگی برای اداره زندگی معمولی‌اش مشکل دارد ولی عده‌ای بیایند و صندوق را خالی کنند؟ - آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور مستقر ۴ سال پاسخگوی این سوالات باشند، چرا یک میلیون دانشجوی کشور باید بیکار باشند؟

جهانگیری درباره سخنان قالیباف:

جهانگیری: ۲۰۰ میلیون تومان هم شد قاچاق؟

- در دولت یازدهم دریافتی حقوق فرهنگیان افزایش یافت. - دانشگاه‌ باید محیط امن شود و باید به دانشجویان توجه شود. - در مورد مسئله ای که آقای قالیباف گفتند: مظلومیت دولت را ملت ایران ببینید. - یک دفعه گفته می‌شود در خانه یک وزیری قاچاق شده، یک دختری این وزیر دارد و کار شرافتمندانه انجام می‌داد که به طور قانونی انجام شده؛ به یک‌باره به کلانتری و دادگاه می‌روند و می‌شود موضوع سخنان معاون اول قوه قضائیه و مصاحبه کاندیدای ریاست جمهوری.

هاشمی‌طبا درباره سخنان قالیباف:

- ما در آموزش و پرورش به امر تربیت که باید ملکه وجودی انسان شود کمتر توجه داریم. - عمل به جوارح و تربیت در کنار آموزش، این نقصی است که همواره در آموزش و پرورش وجود دارد. - یک نقص بزرگ دیگر این است که اعضای علمی دانشگاه‌ها می‌توانند شغل دوم انتخاب کنند در حالیکه اعضای علمی دانشگاه باید فقط کارشان دانش و پژوهش دانشجویان باشد. - اگر دانشگاه‌ها دقت بیشتری کنند و مدارج تحصیلی را با مراتب عالی بگذرانند نتیجه بهتر می‌شود.

روحانی درباره سخنان قالیباف:

- ما اگر می‌خواهیم مسئله فرهنگ و آموزش را بالا ببریم باید به زیربناهایش توجه کنیم. اولین زیربنا اخلاق است که ما حق‌الناس را مراعات کنیم. حقوقی که مربوط به مردم هست نباید زیر پا گذاشته شود. - فرض می‌گیریم فردی تخلفی کرده، آن کسی که باید بگوید این مختلف است یا نیست چه کسی است؟ - چطور آقای قالیباف در یک مصاحبه تلویزیونی قبل از اینکه معلوم شود قضیه چیست به وزیری تهمت می‌زند؟ - در جامعه باید آزادی باشد. - دوستان شما در شیراز با آجر به ماشین استاد دانشگاه حمله کردند، به فرزند علامه مطهری حمله کردند، آیا با یک همچین رفتاری می‌توانیم دانشگاه آزاد داشته باشیم؟ - ما می‌گذاریم افرادی که صاحب فرهنگ هستند از استعدادشان درست استفاده شود؟ - هنرمندی داریم که ربنایش را در ماه رمضان پخش نمی‌کنیم. ربنایی که مردم علاقه‌مند هستند را پخش نمی‌کنیم آن‌وقت چطور می‌توانیم تعالیم فرهنگی باشیم؟

میرسلیم درباره سخنان قالیباف:

- کیفیت آموزش به جایگاه معلمان بر می‌گردد. معلمان در شرایط بسیار ناهنجاری به سر می‌برند. - با این معلمان چطور می‌توانیم آموزش و پرورش را ارتقا دهیم. با یک مقالاتی که در روزنامه‌ها و مجلات خارجی پخش می‌شود؟ - در کشور ما در شرایطی که متاسفانه بحران رکود تورمی هست جز با تقویت پژوهش نمی‌توان به مسائل پرداخت، و راه حل‌ها باید راه حل علمی باشد. - در دولت قبل نزدیک ۵۰ طرح پژوهشی پیش‌بینی شده بود که یکی از آنها طرح هواپیمای ملی بود. - متاسفانه در دولت یازدهم همه تعطیل شدند. ما خوشحال می‌شویم که هواپیما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم؟ - ۲۰ درصد هواپیماهای وارد شده را می‌توانستیم خودمان تولید کنیم، چرا با ورود هواپیما برای جوانان دیگر کشورها شغل درست می‌کنیم؟

سوال از قالیباف:

چگونه می‌توان بر شتاب رشد علمی و پژوهش و نوآوری در آموزش و پرورش و آموزش عالی افزود و جایگاه علمی ایران را ارتقا بخشید؟

پاسخ قالیباف

پاسخ قالیباف:

- موضوع فرهنگ یکی از مهم‌ترین موضوع‌های همه جوامع است بدون شک و دو نگاه در حوزه مسائل فرهنگیی می‌تواند وجود داشته باشد. - یک نگاه بد بینانه به جامعه و یک نگاه خوشبینامه. - در نگاه بدبینانه یک نگاه بسته و کنترل و نظارت شدید بر موضوعات فرهنگی و یک نگاه هم نگاه خوشبینانه است که ما اصل را بر آگاهی بخشی برای مردممان در نظر بگیریم که آنها بتوانند با توانمندسازی و با خود مردم و نهادهای مردمی در این زمینه ایفای نقش کنند. - من معتقدم آموزش و پرورش مهمترین و اساسی‌ترین وزارتخانه‌ای باشد که در این بخش تاثیر گذار باشد و ار درست عمل کند آثار مثبتی دارد و اگر بد عمل کند آثار مخربی دارد. - سخنگوی قوه قضاییه گفت که محموله مشکوکی در یک ویلایی پیدا شد که متعلق به یکی از وزرا بود که ظرف دو روز رسیدگی شد و کارش به صورت فشرده انجام شد. - در یک وزارتخانه‌ای که آموزش و پرورش است و مسئولیت دارد می‌بینیم که این رفتار واردات انجام می‌شود آن هم غیر قانونی، حالا یا قانونی یا غیرقانونی و غیر ضروری. - واقعاً اینجا باعث نگرانی مردم نمی‌شود که احساس کنند در وزارتخانه آموزش و پرورش رأس این وزارتخانه چنین حرکتی انجام دهند. چگونه مردم به اینها اعتماد کنند؟ - اگر ما بخواهیم در حوزه اقتصاد که مشکل اصلی ما در بیکاری است و ۵ میلیون شغل ایجاد کنیم و بتوانیم یارانه طبقه محروم را تقویت کنیم باید نظامی در اصلاحات پولی، گمرکی و بانکی انجام دهیم. - این یک نمونه در این هفته بود. ما همیشه از این اتفاق‌ها در هفته‌ها، ماه‌ها و سالها داریم.

براساس قرعه‌کشی سوال اول توسط قالیباف پاسخ داده می‌شود.

حیدری مجری مناظره:

هر نامزد در برنامه مناظره فرصت ۲۴ دقیقه ای برای اظهار نظر دارد.

پخش سرود ملی و آیه‌هایی از قرآن کریم

آیه افتتاحیه مناظره دوم: اى کسانى که ایمان آورده اید از خدا پروا دارید وسخنى استوار گویید تااعمال شما را به صلاح آورد و گناهانتان راببخشاید.

16:30- دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع "سیاسی-فرهنگی" آغاز شد.

16:14- حاشیه‌های قبل از مناظره دوم

قالیباف: حرف مرد یکی است

ترتیب نشست‌ نامزدها در مناظره مشخص شد

16:03- هم اکنون قرعه کشی و ترتیب نشستن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره انجام شد

صندلی شماره یک: اسحاق جهانگیری صندلی شماره دو: سید ابراهمی رئیسی صندلی شماره سه: محمدباقر قالیباف صندلی شماره چهار: سیدمصطفی میرسلیم صندلی شماره پنج: حسن روحانی صندلی شماره شش: سیدمصطفی هاشمی طبا

15:56- هم اکنون؛ حضور۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اتاق انتظار مناظره

15:42- روحانی در بدو ورود به صدا و سیما:

- اصل مناظره برای آشنایی مردم با افکار و برنامه های کاندیداهاست - اگر در مناظره نقل قولها دقیقا باشد، تخریب و سیاهنمایی نباشد، افترا نباشد، آن مناظره واقعی است

روحانی هم بالاخره رسید

15:41- حسن روحانی آخرین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که برای مناظره دوم وارد سازمان صدا و سیما شد.

15:22- میرسلیم در بدو ورود به صدا و سیما:

- امروز موضوع مناظرات مسائل سیاسی و فرهنگی است و هر کدام‌شان خود را دارد. - تاکتیک من هم بر اساس موضوع مناظره است. امیدوارم در انتخاب مردم کمک کند - مناظره هفته گذشته که مسائل اجتماعی بود می‌توانست بهتر باشد.

میرسلیم هم رسید

15:20- سیدمصطفی آقامیرسلیم به عنوان پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای مناظره دوم وارد سازمان صدا و سیما شد.

15:19- قالیباف در بدو ورود به صدا و سیما:

- به هر حال مناظرات این دوره خیلی متفاوت هست - دیدیم در مناظرات قبل هم رییس جمهور هم معاون اول شان حق داشتند دوبار از دولت دفاع کنند

- به علاوه حق بیشتری در زمان برایشان قادل شدند، در اجرا هم یک ناعدالتی هایی بود امیدوارم امروز شاهد این مشکلات نباشیم

قالیباف وارد شد

15:17- محمدباقر قالیباف به عنوان چهارمین انتخابات ریاست جمهوری نامزد وارد سازمان صدا و سیما شد.

15:10- هاشمی‌طبا در بدو ورود به صدا و سیما:

- تاکتیک خاصی ندارم و پرسش ها را جواب می دهم. - مهم ترین دغدغه فرهنگی جامعه راستی و درستی برای همه - اولویت سیاست داخلی این است که اطلاعات به درستی به مردم داده شود - اولویت سیاست خارجی بایستی عاقلانه منعطف و همراه با مقاومت اقدام شود

هاشمی‌طبا هم رسید

15:08- مصطفی هاشمی‌طبا سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که وارد سازمان صدا و سیما شد

15:03- رئیسی در بدو ورود به صدا و سیما:

- مردم باید از صحبت‌هایی کسی که در کسوت نامزد ریاست جمهوری وارد انتخابات شده احساس کنند صادق است.

- بحث روش و تاکتیک بحثی فرعی است - مردم باید در نگاه و لسان کاندید احساس صداقت کنند

رئیسی هم آمد

15:00- رئیسی به عنوان دومین نامزد وارد سازمان صدا و سیما شد/ مناظره دوم با موضوع "سیاسی-فرهنگی" برگزار می‌شود.

14:42- جهانگیری: تلاشم این است در نهایت اخلاق و صداقت از منافع کشور دفاع کنم.

جهانگیری وارد شد

14:40- جهانگیری به عنوان اولین نامزد وارد سازمان صدا و سیما شد/ مناظره دوم با موضوع "سیاسی-فرهنگی" برگزار می‌شود.

14:10- مناظره امروز در 3 بخش برگزار می‌شود؛ 5 نامزد امروز یک دقیقه بیشتر صحبت می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی: محاسبه جبران زمان برای برخی نامزد‌ها در مناظره امروز

13:30- سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما زمان برابر اختصاص داده شده به هر یک از نامزدها را 24 دقیقه بیان کرد و گفت: آقای حسن روحانی ، یک دقیقه و هشت ثانیه بیش از زمان مقرر در مناظره نخست صحبت کرد که همین ، مبنای اختصاص زمان جبرانی برای دیگر نامزدهاست.

وی گفت : در مناظره نخست آقایان اسحاق جهانگیری 25 دقیقه و 4 دقیقه، محمدباقر قالیباف 24 دقیقه و 42 ثانیه، سیدابراهیم رئیسی 24 دقیقه و 10 ثانیه و سیدمصطفی هاشمی طبا و سید مصطفی میرسلیم هر دو کمتر از 24 دقیقه صحبت کردند.

سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات افزود: بر این اساس به آقایان هاشمی طبا و میرسلیم کل یک دقیقه و هشت ثانیه وقت جبرانی را به طور کامل و به آقایان جهانگیری ، قالیباف و رئیسی ، مابه التفاوت زمان صحبت شده آنان تا یک دقیقه و هشت ثانیه، مدت جبرانی در مناظره امروز اختصاص می یابد.

قاضی زاده هاشمی گفت: زمان جبرانی برای پنج نامزد ریاست جمهوری به زمان دقیقه پایانی مناظره امروز اضافه می شود و آن ها می توانند نکته یا نکات باقی مانده مدنظر از مناظره نخست را در این مدت جبرانی بیان کنند.

بگفته سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات، طبق مقررات اگر نامزدی از زمان 24 دقیقه ای مقرر کمتر استفاده کرده باشد ، مابه التفاوتی برایش محاسبه و منظور نمی شود و زمان جبرانی صرفا بر مبنای یک دقیقه و هشت ثانیه ای است که آقای روحانی بیش از 24 دقیقه سخن گفته بود.

ارسال نظر: