گزارش «نسیم آنلاین»: اصرار خنده‌دار برای دفاع از آمارهای غیرواقعی درباره پالایشگاه خلیج فارس؛

مهر تایید وزارت نفت بر غیرواقعی بودن آمارهای زنگنه و روحانی درباره میزان پیشرفت پالایشگاه خلیج فارس

کدخبر: 2096020

ساعاتی پس از انتشار گزارش خبرگزاری وزارت نفت درباره وضعیت طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان دولت دهم و تایید غیرواقعی بودن آمارهای ارائه شده توسط روحانی و زنگنه درباره آن، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ضمن حمله به رسانه های منتقد دولت، تلاش کرد با بازی با ارقام از این آمار غیرواقعی دفاع کند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: «پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، روز یکشنبه (نهم اردیبهشت ‎ ماه) با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، به بهره ‎ برداری رسمی رسید. دستاورد شیرینی که جز با تدبیر و امید و همکاری برادرانه به ثمر نمی نشست. اما در این میان عده ای تلاش دارند تا با قلب واقعیت، تصویری دیگر از آن نشان دهند. حال بهتر است واقعیت های مستند این پروژه را با نگاهی بیطرفانه مطالعه کنیم تا حقایق آن آشکار شود»، این اولین پاراگراف گزارش خبرگزاری وزارت نفت (شانا) درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که امروز با تیتر «واقعیت‌های پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس» منتشر شد و جوابیه این وزارتخانه به گزارش خبرگزاری نسیم درباره آمارهای عجیب و غریب مطرح شده توسط روحانی و زنگنه درباره وضعیت پیشرفت فیزیکی این طرح در روز نهم اردیبهشت ماه محسوب می‌شود. هر چند در اولین پاراگراف گزارش خبرگزاری شانا از عبارت «قلب واقعیت» برای گزارش های رسانه های منتقد دولت درباره وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس استفاده شده است اما اطلاعات مندرج در این گزارش، کاملا موید گزارش های رسانه های منتقد دولت از جمله خبرگزاری نسیم است.

ماجرا از این قرارست که حسن روحانی، رئیس جمهور و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم بندرعباس درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «این پالایشگاه از سال 86 شروع شده و تا سال 92، 40 درصدش تکمیل شده بود. آن هم قسمت‌هایی مثل لوله‌کشی و منابع ساخته شده و بسیاری از تجهیزات در آن نبود» .

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در مراسم بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «در مرداد ٩٢ کارهای ساختمان، نصب تجهیزات و اقدامات فرایندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی ١٤، ١٣ و ١٢ درصدی در فازهای اول، دوم و سوم قرار داشت . این میزان پیشرفت اجرایی در فازهای سه گانه این پالایشگاه با احتساب مهندسی و خرید کالا، پیشرفت کلی طرح را حدود ٤٧ درصد قرار داده بود؛ این در حالی است که پیشرفت کلی طرح شامل سه فاز هم اکنون به ٩٠,٣ درصد رسیده است».

این آمارهای عجیب و غریب شده توسط روحانی و زنگنه درباره وضعیت پیشرفت فیزیکی این طرح در پایان دولت دهم، واکنش خبرگزاری نسیم را در پی داشت. این خبرگزاری با انتشار گزارشی مستند به منابع رسمی وزارت نفت مانند اظهارات عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآورده های نفتی ایران، احمد ادیب، مدیرعامل وقت پالایشگاه ستاره خلیج فارس (منصوب وزارت نفت) و گزارش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در دولت یازدهم، نشان داد که درصد پیشرفت این پالایشگاه در پایان دولت دهم (نیمه اول 92) حدود 65 درصد بوده است.

امروز هم با انتشار گزارش خبرگزاری وزارت نفت (شانا) درباره وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بار دیگر صحت گزارش خبرگزاری نسیم درباره این موضوع به اثبات رسید. مطابق با اطلاعات مندرج در یکی از جداول این گزارش (جدول زیر)، درصد پیشرفت فیزیکی کل طرح شامل پالایشگاه، خط لوله انتقال خوراک و آبگیر در مردادماه 92 (پایان دولت دهم) 63.6 درصد بوده است.

بر همین اساس این سوال ساده مطرح می شود که آیا خبرگزاری نسیم که درصد پیشرفت کل این طرح (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) در پایان دولت دهم را حدود 65 درصد اعلام کرده، «قلب واقعیت» کرده و به مردم دروغ گفته است یا رئیس جمهور و وزیر نفت که این رقم را به ترتیب 40 و حدود 47 درصد اعلام کرده اند؟

اما تناقض گویی های دولت درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اینجا پایان نیافته است و روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران حدود 2 ساعت بعد از انتشار گزارش خبرگزاری شانا درباره وضعیت این پالایشگاه که کاملا موید کذب بودن آمارهای اعلام شده توسط روحانی و زنگنه درباره پیشرفت کلی این طرح در پایان دولت دهم است، اطلاعیه ای درباره وضعیت آن منتشر کرده است و بار دیگر مدعی کذب بودن آمارهای اعلام شده توسط رسانه های منتقد دولت در این باره شده است. در مقدمه این اطلاعیه، اخبار و گزارش رسانه های منتقد دولت درباره افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس «غیر واقع، غیر مسئولانه و سیاه نمایی» قلمداد شده است. در بخشی از متن این اطلاعیه هم آمده است: «در واحدهای فرآیندی که موضوعیت اصلی پالایشگاست کلِ پیشرفت طرح تا مرداد 92 کمتر از 48 درصد، میزان پیشرفت فیزیکی برای فاز اول حدود 44 درصد و در بخش تولید آب، برق و بخار حدود 62 درصد بوده است که با پیشرفت 75 درصدی اعلام شده که یک عدد کاملا غیر واقعی است، در تناقض است».

هرچند به این آمارها در گزارش امروز خبرگزاری شانا هم اشاره شده است (جدول زیر) ولی موضوع این است که دعوای رسانه های منتقد دولت با مسئولین دولت یازدهم درباره پیشرفت «کل» طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس» بوده است و نه پیشرفت واحدهای فرآیندی که بخشی از سه زیر پروژه تشکیل دهنده کل طرح این پالایشگاه هستند. مسئله بسیار ساده است روحانی و زنگنه مدعی شده اند که پیشرفت کل طرح به ترتیب 40 درصد و حدود 47 درصد بوده است و نه پیشرفت واحدهای فرآیندی این طرح. بنابراین استفاده از آمار این بخش برای نقض گزارش رسانه های منتقد دولت و بخصوص استفاده از عبارت «واحدهای فرآیندی که موضوعیت اصلی پالایشگاست» به خوبی نشان می دهد که مسئولین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران صرفا به دنبال مستمسکی بوده اند که از آمارهای غیرواقعی مسئولین ارشد دولتی دفاع کنند تا دروغ بزرگ دولت یازدهم در این زمینه برای مردم شفاف نشود.

علاوه بر این، هیچکدام از رسانه های منتقد دولت در روزهای اخیر مدعی پیشرفت 75 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان دولت دهم نشده اند و اعداد ارائه شده توسط این رسانه ها (خبرگزاری های نسیم ، تسنیم و روزنامه کیهان )، بین 65 تا 70 درصد بوده است و صرفا یکی از مقامات ارشد وزارت نفت در دولت دهم در بخشی از یک گزارش همچین عددی را مطرح کرده است.

در هر صورت، تلاش فراوان مقامات ارشد دولت یازدهم و بخصوص بخش های مختلف وزارت نفت برای عددسازی درباره وضعیت طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در پایان دولت قبل همزمان با بهره برداری از فاز اول این پالایشگاه صرفا ابزاری برای فراموشی کارنامه بسیار ضعیف این دولت (بخصوص وزارت نفت) در تکمیل این پالایشگاه در کوران انتخابات 96 است. در واقع، بی توجهی مسئولین وزارت نفت دولت روحانی به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بهره برداری از فاز اول آن را بارها به تعویق انداخت و این در حالی بود که زیان (عدم النفع) هر روز تاخیر در بهره برداری این پالایشگاه حداقل 20 میلیون یورو بود.

ارسال نظر: