مهجوریت شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان در نمایشگاه نفت و گاز!

کدخبر: 2095849

علی رغم هماهنگی صورت گرفته میان معاونت علمی ریاست جمهور و مدیریت نمایشگاه مبنی بر در اختیار قراردادن مکان مناسب و ارائه تخفیف ۵۰درصد به شرکتهای دانش‌بنیان داخلی، بهترین غرفه‌های این نمایشگاه در سالن های میلاد و خلیج فارس و … در اختیار شرکتهای خارجی قرار گرفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه سالانه با حضور جمع کثیری از شرکتهای توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برپا می گردد.

برگزاری این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکتهای فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان این صنعت قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازار، فعالیتها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند.

بیست و دومین دوره این نمایشگاه بین المللی در تاریخ ۱۶ الی ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

در تمام کشورهای دنیا مرسوم است که بهترین غرفه‌ها به لحاظ مساحت و مکان جغرافیایی در فضای نمایشگاه را در اختیار شرکتهای داخلی کشور خود قرار می‌دهند تا از محل حضور شرکتهای برتر دنیا، فرصت مناسب‌تری برای شکل‌گیری و توسعه روابط بین الملل با شرکتهای داخلی صورت گیرد. به عبارت دیگر دولت خود را موظف به حمایت شرکتهای داخلی خصوصا شرکتهای دانش‌بنیان برای ارائه دستاوردهای فنی، مهندسی و بازار فروش خود می‌داند.

این در حالی است که وضعیت استقرار شرکت های دانش‌بنیان داخلی در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران خلاف حمایت مرسوم دنیا را نشان داده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که علی رغم هماهنگی صورت گرفته و تفاهمنامه میان معاونت علمی ریاست جمهور و مدیریت نمایشگاه مبنی بر در اختیار قراردادن مکان مناسب و ارائه تخفیف ۵۰درصد به شرکتهای دانش‌بنیان داخلی برای ارائه دستاوردهای خود، بهترین غرفه‌های این نمایشگاه در سالن های میلاد و خلیج فارس و … در اختیار شرکتهای خارجی قرار گرفته است.

در نتیجه فضای نامناسب و محدودی در اختیار شرکت های داخلی قرار گرفته و همچنین ارائه تخفیف ۵۰ درصد به شرکتهای دانش‌بنیان داخلی برای ارائه دستاوردهای خود لغو و به دلیل در اختیار قرار دادن فضای بیش حد به شرکت های خارجی، فرصت حضور بسیاری از شرکت های توانمند داخلی از جمله شرکت های دانش بنیان از بین رفته است.

کم لطفی وزارت نفت و مدیریت نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در حق شرکت های دانش‌بنیان داخلی در حالی صورت گرفته است که رهبر انقلاب بارها بر حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان تاکید داشته اند.

رهبر معظم انقلاب در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا» عنوان داشته اند که حمایت از شرکتهای دانش بنیان یکی از راههای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است. ایشان همچنان در سخنان ابتدای سال خود در حرم امام رضا(ع) نیز حمایت از کار و تولید داخلی را از مهمترین اقدامات مغفول در کشور نام برده اند و تحقق اقتصاد مقاومتی را مرهون حمایت از تولید و توسعه اشتغال در کشور دانسته اند.

بنابراین با توجه به اینکه یکی از مصادیق رشد و حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی ایجاد فضا برای ارائه دستاوردهای داخل کشور است، اقدام صورت گرفته در تضاد حمایت از شرکتهای داخلی تلقی می‌گردد که نیازمند اصلاح این رویه است.

ارسال نظر: