تاکید رهبر انقلاب بر نگاه کاندیداها به داخل در گفتگوی کارشناسان با «نسیم آنلاین»:

تکیه بر ظرفیت داخلی تنها راه دائمی برای حل مشکلات کشور/ طرح برجام ۲ و ۳ یعنی توسعه وابستگی

کدخبر: 2095464

رهبر معظم انقلاب روز عید مبعث گفته بودند: نامزدهای انتخابات تصمیم بگیرند و به مردم هم بگویند و در تبلیغاتشان هم بگویند، قول هم بدهند که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه‌ اقتصادی، برای بازکردن گره‌ها، نگاهشان به بیرون از این مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: سه‌شنبه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام، قشرهای مختلف مردم و سفیران کشورهای اسلامی که به مناسبت عید مبعث انجام شد با اشاره به نزدیک بودن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به نامزدهای انتخابات اظهار داشتند: نامزدهای انتخابات تصمیم بگیرند و به مردم هم بگویند و در تبلیغاتشان هم بگویند، قول هم بدهند که برای پیشرفت امور کشور، برای توسعه‌ اقتصادی، برای بازکردن گره‌ها، نگاهشان به بیرون از این مرزها نخواهد بود، نگاه به خود ملت خواهد بود.

نگاه داخلی برای پیشرفت کشور موضوعی است که از ابتدای انقلاب اسلامی مورد تاکید رهبر کبیر انقلاب و بعد از ایشان، حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای بوده است؛ تاکیدات انجام شده در خصوص این موضوع ما را بر آن داشت تا در گفتگو با تعدادی از کارشناسان مسائل سیاسی و بین‌الملل به اهمیت این مساله و ملزومات اجرای آن بپردازیم که در ادامه از منظرتان می‌گذرد.

قناد باشی: طرح برجام 2 و 3 توسعه وابستگی کشور بود/ عده‌ای می‌خواهند ایران مانند کشورهای بی‌عرضه عربی فقط نفت خام بفروشد

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در روز عید مبعث گفت: مسلما اگر ما بخواهیم مهمترین مساله کشور یعنی مساله اقتصاد را حل کنیم بهترین راهی که مورد قبول همه است، قانون شده و عموم مردم هم آن را پذیرفته‌اند اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی هم زمانی شکل می‌گیرد که ما ایمان داشته باشیم که توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که ایران دارد از جمله نیروی انسانی جوان و متخصص داخلی به میزانی است که بتواند تمام نیازمندی‌های خود را در داخل تولید و مرتفع کند.

وی با تشریح سخنان رهبری در خصوص اینکه کاندیداها بابد بابت این ماجرا قول دهند و نگاهشان به بیرون نباشد گفت: از دیدگاه بنده این سخن رهبری دارای دو معنا است، اول اینکه توجه نامزدها نباید به واردات خارجی باشد و حتی در فتوای تکمیلی ایشان فرمودند که دولت نمی‌تواند و حرام است که کالاهایی که در داخل تولید می شود را وارد کنند.

قنادباشی همچنین تصریح کرد که این بخش از تذکر رهبری به این علت است که تجربه قبلی نشان داده برخی از نامزدهای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ایمانی به ظریفتی‌های داخلی و توان و قدرت جوانان تحصیل کرده ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان داشت: موضوع دوم مورد توجه رهبری بسیار مهم‌تر از بخش اول بود چرا که عده‌ای در گذشته بوده‌اند که در سطوح دولتی تلاش ویژه‌ای برای وابسته کردن ایران به غرب داشته‌اند و ترتیباتی را چیده‌اند که نیازهای کشور تنها از مسیر خارجی‌ها تامین شود.

وی با بیان اینکه این مساله از خطرات بزرگ انقلاب اسلامی است گفت: متاسفانه ما شاهدیم که برخی از نامزدهای انتخابت ها واجد چنین ویژگی‌هایی هستند و حتی مشاورانشان نیز همین مساله را بیان می‌کنند و می گویند راهبردهای کلان سیاسی و اقتصادی ما باید به گونه‌ای باشد که ما در ساختار بین‌المللی غرب ساخته جهان قرار بگیریم و به عبارتی در آن هضم شویم.

قناد باشی با تاکید بر اینکه این نوع خطر، تهدید استعماری مدرن است بیان داشت: عده‌ای می‌خواهند ایران حلقه‌ای از زنجیره دنیای سرمایه‌داری شود و مانند کشورهای مالزی و کره جنوبی در عرصه اقتصادی و سیاسی متصل به امپریالیسم سیاسی و اقتصادی جهان باشد.

این کارشناس سیاست خارجی طرح برجام 2، 3 و 4 بعد از برجام هسته‌ای را مصداق زیر سوال رفتن استقلال کشور در حوزه‌های گوناگون دانست و گفت: طرح برجام‌های 2 و 3 توسعه وابستگی ایران به غرب است. ظاهرا برخی اعتقاد دارند که ما باید بنشینیم و خام فروشی نفت کنیم و دیگران از خارج بیایند و ترتیبات سیاسی اقتصادی ما را تعیین کنند. دنیای غرب می‌خواهد که ما به یک کشور آفریقایی فقیر و ناتوان تبدیل شویم و یا نهایتا شبیه یه یکی از کشورهای بی‌عرضه عربی تبدیل باشیم که فقط نفت خام می‌فروشند و به باقی امور ملت و کشورشان بی‌توجه هستند.

هانی‌زاده: غربی‌ها از برجام برای ترمیم اقتصاد خود بهره بردند/ تکیه بر ظرفیت داخلی تنها راه دائمی برای حل مشکلات کشور است

حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، با اشاره بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث رسول اکرم(ص) در خصوص تکیه به داخل برای حل مشکلات کشور گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب حاوی نکات بسیار مهم و کلیدی بود که پرده از توطئه قدرت‌های خارجی را برداشتند و نسبت به سوءاستفاده از وضعیت کشورهای اسلامی برای ایجاد فتنه میان ملل اسلامی تذکرهای مهمی را بیان کردند.

هانی‌زاده با اشاره به این که این سخنان رهبری مسیر حرکت دولت آینده را به سمت هدف مشخص می‌کند اظهار داشت: بیانات رهبری در خصوص قول نامزدها برای تکیه به داخل مانند یک قطب‌نمای سیاسی و موثری است که حرکت دولت آینده جمهوری اسلامی را تسهیل و البته تسریع خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه گفتگوی خود خاطرنشان کرد: تجربه ای که در طول سال های گذشته در دولت های مختلف وجود داشته این است که هرگاه نگاه دولت‌ها به خارج دوخته شد طبیعتا وابستگی ملت ایران به خارجی‌ها هم بیشتر شد و این اتفاق در برخی ایام موجب شد که کشورهای خارجی مخصوصا قدرت‌های غربی درصدد تضعیف ایران و حتی یکسره کردن کار جمهوری اسلامی بر بیایند، لذا به نظر می‌رسد که این تجارب که مشمول چهار دهه کنش سیاسی با غرب است تجریه‌های گوناگونی را مقابل چشمان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار داده باشد.

وی ادامه داد: در این مدت اثبات شده که اگر کشور خواهان رسیدن به یک راه حل دائمی برای هر یک از مسائل و مشکلات خود است و اگر می‌خواهد راهی مطمئن برای پیشرفت بیابد باید نگاه به درون داشته باشد و از ظرفیت‌های داخلی بهره ببرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه کشور دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی است تاکید کرد: ایران می‌تواند با تکیه بر الگوهای بومی و رسیدن به یک انسجام ملی اولا مسائل و مشکلات کشور را حل کند و ثانیا کشور را در برابر دشمنان آسیب‌ناپذیر کند.

حسن هانی‌زاده در ادامه گفتگوی خود تجربه 8 سال جنگ تحمیلی را برای کشور بسیار ذی‌قیمت دانست و بیان کرد: در آن دوران کشور از همه جوانب مورد هجوم حمله و تحریم بود و تهدیدات نظامی و اقتصادی از هر سو به کشور روانه شده بود اما مردم ایران توانستند با یک همدلی خاص و به بهره بردن از ظرفیت‌های داخلی بر آن حجم از تهدیدات خارجی فائق آیند.

این کارشناس سیاسی خارجی در پایان با اشاره به مذاکرات پرحجم و طولانی هسته‌ای میان ایران و غرب گفت: این مذاکرات از مصادیق تایید سخنان رهبری است چرا که هدف اصلی این مذاکرات حل شدن مشکلات اقتصادی کشور بود ولی به جای ایران غربی‌‌ها از آن بهره بردند و به ترمیم اقتصاد خود پرداختند.

کوشکی: امید به خارجی‌ها نه تنها حلال مشکلات نیست بلکه گرفتاری‌های کشور را مضاعف و پیچیده می‌کند

محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار «نسیم آنلاین»، اظهار داشت: موقعیتی که کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران امروز در آن واقع شده دارای ویژگی هایی است که بنا بر مقتضیات آن ویژگی ها برای ادامه حیات و پیشرفت و تعالی در مسیر آرمان‌های خود هیچ راهی جز تکیه به داخل و ایستادن روی پای خود ندارد.

کوشکی با اشاره به تصریح مقام معظم رهبری در خصوص تعهد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات کشور گفت: اگر قرار باشد برای حل مشکلات خود به بیرون از مرزها تکیه کنیم باید منتظر شکست و رسیدن به بن‌بست هم باشیم چرا که تقریبا همه آنهایی که در بیرون از مرزها هستند منتظر زمین زدن و زمین خوردن ما به معنای کشور و نظام هستند.

وی ادامه داد: در شرایط یاد شده ما با یک پارادوکس جدی مواجه هستیم چون ما اگر بخواهیم برای حل مشکلات خود به بیرون تکیه کنیم، کسانی که به آنها تکیه کرده‌ایم اتفاقا همان کسانی هستند که نهایت آرزو و آمالشان تضعیف و حذف ایران است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: بر همین اساس مشخص است که با تکیه به بیرون نه تنها مشکلات ما حل نخواهد شد بلکه مشکلات و گرفتاری‌های پیش روی ما چند برابر، مضاعف و پیچیده خواهد شد و این در واقع یک راهنمایی و یادآوری یک نکته بدیهی برای کسانی است که با گذشت 40 سال از عمر انقلاب هنوز این مفهوم و مساله بدیهی را درک نکرده‌اند و هنوز برای حل مشکلات کشور و رشد و پیشرفت آن نگاه به بیرون دارند.

این عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به لوازم ضروری تحقق مطالبه رهبر انقلاب در خصوص حل مشکلات کشور گفت: اندکی واقع‌بینی و یک مقدار کمی نگاه دقیق لازمه تحقق این مطالبه است و قطعا رسیدن به آن مساله پیچیده‌ای نیست. چرا که اگر هر انسان فهیم و دقیقی با نگاه ریشه‌ای به این مساله نگاه کند قطعا مساله حل خواهد شد.

ارسال نظر: