لاوروف در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر:

حزب‌الله را یک گروه تروریستی نمی‌دانیم/ سپاه ایران به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور دارد

کدخبر: 2095409

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه حزب‌الله را یک گروه تروریستی نمی‌دانیم و سپاه پاسداران نیز به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد، تاکید کرد: حضور روسیه و ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشور است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک خبری با عادل الجبیر همتای سعودی خود در مسکو گفت: درباره بحران های فزاینده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفتگو کردیم. مسکو و ریاض دیدگاه های مشترکی درباره خطر گروه های تروریستی دارند.

وی افزود دو کشور فرصت های زیادی برای حل بحران ها در سوریه و یمن دارند. داعش بزرگترین خطر برای کشورهای منطقه است. مسکو و ریاض می توانند برای حل بحران های منطقه و به طور مشخص بحران سوریه ایفای نقش کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، لاوروف افزود: بر اهمیت گفتگو بین روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) تاکید کردیم. از توجه عربستان به حجاج روسیه قدردانی کردیم. از نتیجه گفتگوها راضی هستیم.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست مشترک خبری با عادل الجبیر همتای سعودی اش در مسکو گفت: حزب الله را یک گروه تروریستی نمی‌دانیم. سپاه پاسداران به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد. حضور روسیه و ایران در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشور است.

لاوروف افزود: اختلاف نظر آشکار با عربستان درباره مسئله سوریه داریم، اما برای یافتن راه حل درباره بحران این کشور با یکدیگر همکاری می‌کنیم. همه طرف‌های سوری باید در حل مسئله این کشور مشارکت کنند.

وی افزود بارها این سوال را مطرح کردم که چرا باید انگلیسی ها ریاست هیئت تحقیقات درباره حادثه خان شیخون سوریه را برعهده داشته باشند؟ از سرعت تحقیقات زمانی که مسئله مربوط به متهم کردن نظام سوریه باشد، تعجب می کنیم.

وزیرخارجه سعودی: روابط ما با روسیه بسیار مهم است

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست مشترک خبری با سرگئی لاوروف همتای روسی اش در مسکو گفت: از نقش روسیه در مسئله فلسطین قدردانی می کنیم. روابط ما با روسیه بسیار مهم است. عربستان و روسیه درباره احترام به حاکمیت ملی کشورها توافق نظر دارند.

وی افزود درباره لزوم دستیابی به راه حل جامع و عادلانه برای مسئله فلسطین بر اساس طرح اتحادیه عرب گفتگو کردیم. ما همچنین اوضاع سوریه و اهمیت حفظ وحدت این کشور را بررسی و بر لزوم حل این بحران بر اساس بیانیه کنفرانس ژنو یک و قطعنامه 2216 شورای امنیت تاکید کردیم.

الجبیر افزود: همه ما از تلاش های فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن حمایت می کنیم و خواهان همکاری با روسیه به منظور یافتن راه حل سیاسی در یمن هستیم. ما به پرونده یمن و لزوم حل مسئله یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج (فارس) پرداختیم. بر اهمیت ادامه رایزنی ها با روسیه برای تامین منافع دو کشور تاکید داریم. درباره چگونگی تقویت همکاری برای تثبیت امنیت و مبارزه با تروریسم گفتگو کردیم. با روسیه درباره مسئله سوریه هماهنگی می کنیم.

وی افزود روسیه از شاه سعودی برای سفر به مسکو دعوت کرد و هماهنگی برای تعیین زمان مناسب ادامه دارد. دیدارهای متقابل بین مقامات دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

الجیبر گفت روند صلح سوریه با میانجیگری روسیه به خوبی پیش می رود و نیازی نیست فهرست طرف های شرکت کننده در مذاکرات آستانه ( پایتخت قزاقستان ) گسترش یابد.

ارسال نظر: