ابطحی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

انتخاب مجدد روحانی به معنای خواندن فاتحه آرمان‌های جمهوری اسلامی است

کدخبر: 2095346

این نماینده مجلس با بیان اینکه با تکرار دولت روحانی باید فاتحه‌ جهوری اسلامی را بخوانید اظهار داشت: پدیده‌ روحانی کمک می‌کند ‌که تنها نامی از آرمان‌های جمهوری اسلامی باقی بماند و اثری از ارزش‌های اسلام در آن پیدا نباشد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: به روزهای پایانی دولت یازدهم نزدیک می‌شویم و مردم در تکاپوی انتخاب کاندیدای اصلح برای ریاست جمهوری یازدهم هستند. در این میان عملکرد روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم و یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم مورد توجه مردم، کارشناسان و مسئولان قرار گرفته و در پی واکاوی آن هستند.

همین مساله ما را برآن داشت تا با محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با روند فعلی دولت روحانی در نهایت یک سیستم لائیک در کشور خواهیم داشت «نسیم آنلاین»: از دید شما اگر تجربه‌ی آقای روحانی تکرار شود چه وضعیتی در انتظار کشور است؟

ابطحی: با تکرار دولت روحانی باید فاتحه‌ جهوری اسلامی را بخوانید.

از دید من پدیده‌ روحانی کمک می‌کند ‌که تنها نامی از آرمان‌های جمهوری اسلامی باقی بماند و اثری از ارزش‌های اسلام در آن پیدا نباشد. همینک هنگام بحث پیرامون مولفه‌های انقلاب اسلامی همچون عزت، استقلال و مانند آن متوجه می‌شویم که این موارد در دوره‌ روحانی کم‌رنگ شده و درحال نابود شدن است.

صحبت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیرامون حل مسئله موشک‌ها در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی، حرف بزرگی بود که به آن نیز پرداخته نشد. وی گفت در دوره‌ دوم آقای روحانی هم مسئله‌ موشک‌ها را به همان صورت که مسئله‌ هسته‌ای را حل کردیم حل می‌کنیم. مسئله‌ هسته‌ای را چگونه حل کردند؟ به همان شکل نیز موشکی را حل می‌کنند. من بر این باورم که اگر دولت روحانی با سیستم و روند فعلی حاکم شود در نهایت در کشور یک سیستم لائیک خواهیم داشت، مگر اینکه روند تغیر کند.

حاکمیت مسلمانان نه حاکمیت اسلامی که این دولت در پی آن است بسیار خوشبینانه است. ما انقلاب کردیم، زمان شاه وی مسلمان بود، حج و زیارت امام رضا هم می‌رفت، در ایام محرم هم روضه برگزاری می‌کرد اما ما در پی چه بودیم؟ حاکمیت قانون اسلام. ما از دولت‌مردان این را می‌خواهیم. مردم برای تحقق ارزش‌ها شهید دادند نه برای دنیا و عنوان و منافع آن. متاسفانه در این دولت این‌گونه نشده و و برای ادامه این روند احساس نگرانی می کنم و جزو دلواپسان هستم.

بگوید من قصد انجام چنین کاری را داشتم اما نشد، نگوید من نگفتم! «نسیم آنلاین»: آقای روحانی چه مقدار به وعده‌هایی که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری یازدهم داده بودند عمل کردند؟

ابطحی: به همه توصیه را می‌کنم که خارج از توانشان شعار ندهند. اگر کسی از روز نخست نیت دروغ داشته باشد که اصلا صلاحیت ندارد. بگوید من قصد انجام چنین کاری را داشتم اما نشد، نگوید من نگفتم! برای یک شخص این یعنی دوگانگی در شخصیت. دوگانگی در شخصیت از دیدگاه دین شرک است و این نظر امام است. تضاد شخصیتی از شرک برمی‌خیزد و انسانی که دچار شرک شد نمی‌تواند به‌دنبال ارزش‌های توحیدی مانند عدالت و نفی تبعیض و ستم و مانند این‌ها باشد، چون خودش آلوده است. این را باید از دیدگاه روانی و اعتقادی مورد توجه قرار داد بنابراین من می‌گویم آن‌چه مردم دوست دارند رو راستی و صداقت است. آقایان بگویند مشکلات این‌ها است و راه حل من هم این است شاید بتوانم این‌ها را حل کنم و یا شاید نتوانم مثلا ممکن است من بخواهم کاری انجام دهم قوه‌ قضاییه این اختیار را به من ندهد. بنابراین باید در حیطه‌ اختیارات خودم صحبت کنم. وعده‌ دادن بیجا به مردم ایجاد بی‌اعتمادی به نظام می‌کند آن هم در حالی که بزرگ‌ترین سرمایه‌ اجتماعی ما اعتماد مردم است.

دولت جناح ویژه‌ای نداشت، یک شرکت سهامی بود «نسیم آنلاین»: برخی می‌گویند دولت یازدهم مختص جناح و اقلیتی خاصی بود. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

ابطحی: نه من باور دارم که دولت جناح ویژه‌ای نداشت بلکه یک شرکت سهامی بود. اگر یک جناح خاص بود مشکل کم‌تری داشتیم دست‌کم مشخص بود برنامه چیست و آن را دنبال می‌کرد اما دو سر طیف دولت دو سر ناهمگون بود یعنی می‌خواست انتظارات جناح‌های مختلف را برآورده کند و یکی از دلایل شکست‌ دولت روحانی نیز همین موضوع است. دولت‌ها این‌گونه به نتیجه نخواهند رسید. دولت روحانی می‌خواست همه را راضی کند و چنین کسی، نمی‌تواند خدا را راضی کند و بندگانش هم راضی نمی‌شوند.

حرف‌هایی که دولتی‌ها می‌زنند درد مردم نیست «نسیم آنلاین»: از نظر شما دولت آقای روحانی به چه میزان مردمی بوده است؟

ابطحی: از این دید که آقای روحانی می‌گوید هنگامی‌که ما در بازار می‌رویم مردم به ما لبخند می‌زنند اگر نام این مردمی است بله مردمی بوده است. اما اگر دنبال درمان درد مردم باشد، درد مردم این چیزی نیست که این‌ها بیان می‌کنند. در توده‌های مردم کوچه، بازار، مسجد و صف نانوایی بروید؛ این حرف‌هایی که این‌ها می‌زنند درد مردم نیست و مردم دنبال این‌ها نیستند. مردم مشکلات خاص خود را دارند. مردم بچه‌ فارغ‌التحصیل بیکارش را می‌بیند. در مورد آزادی بیان حرف می‌زنند ناسزا گفتن به همه در نظام، آزادی بیان نیست آیا اصلا این آزادی بیان است؟‌ اشکال کار ما در این است که ما شتر را گم کردیم دنبال افسارش می‌گردیم.

ارسال نظر: