عوام‌فریبی‌های زیست‌‌محیطی دولت یازدهم

تراز دریاچه ارومیه یک متر کاهش یافته است نه ۸۰ سانتی‌متر افزایش!

کدخبر: 2095345

در فروردین ۹۶ با کاهش یک متری تراز دریاچه در مقایسه با فروردین ۹۲ مواجهیم و ناامید‌کننده‌تر از آن با مسئولانی که به جای صداقت و اعتراف به کاستی‌ها با عوام فریبی و ادعای کذب، از محیط زیست، دستاویزی برای تبلیغات سیاسی در آستانه انتخابات ساخته‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، شاهد تلاش‌های روزافزون سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ارائه کارنامه‌ای درخشان از عملکرد زیست محیطی دولت یازدهم هستیم که انتشار گسترده خبر افزایش 80 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه در دولت یازدهم یکی از آنهاست. اما آیا حقیقتا تراز دریاچه ارومیه طی چهار سال گذشته، افزایشی 80 سانتی‌متری به خود دیده است تا بتوان آن را به عنوان یکی از «دستاوردهای دولت تدبیر و امید» دانست یا خیر؟

در پست تلگرامی زیر، سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به نمودار تراز آبی دریاچه ارومیه در فروردین 96 که در در وب‌ سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه منتشر شده، خبر از افزایش 80 سانتی‌متری تراز دریاچه در دولت یازدهم می‌دهد با این توضیح که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم تراز دریاچه ارومیه سالانه با حدود 30 سانتی‌متر کاهش روبه‌رو بوده است. بنابراین با احتساب کاهش سالانه 300 سانتی‌متر از تراز آبی دریاچه تا زمان آغاز به کار دولت یازدهم، و با در نظر گرفتن افزایش 80 سانتی‌متری این تراز در دولت یازدهم انتظار می‌رود پایین‌ترین تراز آبی دریاچه ارومیه را در سال 92 شاهد باشیم. ترازی که اکنون در فروردین 96، با 80 سانتی‌متر افزایش به 1270/82 متر رسیده‌ است.

در نموداری که به عنوان مستند این ادعا ارائه شده همان‌گونه که انتظار می‌رود تراز آبی دریاچه در سال 96 را در کنار «کمترین تراز ثبت شده دریاچه با برابر 1270/04» مشاهده می‌کنیم و با حسابی سرانگشتی همان افزایش 80 سانتی‌متری را نتیجه می‌گیریم. اما آیا این «کمترین تراز ثبت شده دریاچه» که آن را از تراز فعلی کسر کرده و به افزایش 80 سانتی‌متری دست یافته‌ایم طبق تصورمان، تراز دریاچه ارومیه در سال 92 و پیش از آغاز به کار دولت یازدهم است؟

اظهارات مکرر محمد مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، مبنی بر اینکه طی چهار سال گذشته، تراز دریاچه تثبیت شده اما هنوز وارد مرحله احیا نشده، انگیزه‌ای مضاعف برای یافتن پاسخ این سوال ایجاد می‌کند.

با نگاهی به گزارش‌های فروردین 92 اما، بر خلاف آنچه انتظار می‌رود، نه تنها اثری از افزایش 80 سانتی‌متری این تراز در فروردین 96 مشاهده نمی‌کنیم بلکه، با ترازی 1271/80 متری در فروردین 92 مواجه می‌شویم که در مقایسه با تراز 1270/82 متری فروردین 96، کاهش یک متری تراز دریاچه طی 4 سال گذشته را به نمایش می‌گذارد.

اما تراز 1270/04 متری که در نمودار ستاد احیای دریاچه ارومیه،‌ بدون اشاره به تاریخ، به عنوان «کمترین تراز ثبت شده دریاچه» معرفی شده و سازمان حفاظت محیط زیست آن را ملاکی برای افزایش 80 سانتی‌متری تراز دریاچه در فروردین 96 قرار داده است و با استناد بر این ادعا، افزایش 80 سانتی‌متری تراز دریاچه را دستاورد محیط زیستی دولت یازدهم معرفی کرده، به چه تاریخی بازمی‌گردد؟

در کمال ناباوری، تراز 1270/04 متری دریاچه ارومیه که افزایش 80 سانتی‌متری آن در فروردین 96، دستاورد دولت یازدهم محسوب شده، بر خلاف آنچه توسط مسئولان وانمود می‌شود، مربوط به سال 92 یا پیش از آن نیست. تراز 1270/04 متری دریاچه ارومیه که پایین‌ترین تراز این دریاچه از زمان شکل‌گیری تاکنون است مربوط به دوم آبان‌ 94، یعنی اواسط فعالیت دولت یازدهم است.

بدین ترتیب با وجود صرف بودجه‌های کلان برای احیای دریاچه ارومیه، اعمال محدودیت‌ها و ایجاد مشکلات برای کشاورزان منطقه و همچنین به دنبال جاری شدن سیل اخیر که به گفته فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی، سبب سیراب شده دریاچه ارومیه شده است، در فروردین 96 با کاهش یک متری تراز دریاچه در مقایسه با فروردین 92 مواجهیم و ناامید‌کننده‌تر از آن با مسئولانی، که به جای صداقت و اعتراف به کاستی‌ها با عوامفریبی و ادعای کذب، از محیط زیست، دستاویزی برای تبلیغات سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ساخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در راستای مانورهای تبلیغاتی سازمان حفاظت محیط زیست که این روزها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به ستاد انتخاباتی بیشتر می‌ماند، روز گذشته کانالی تحت عنوان «دستاوردهای محیط زیستی دولت تدبیر و امید» در تلگرام راه‌اندازی شد. از آنجا که به اصطلاح "دستاوردهای محیط زیست دولت تدبیر و امید" که یکی پس از دیگری به صورت شماره‌بندی شده از طریق این کانال تلگرامی در فضای مجازی منتشر می‌شود بعضاً با واقعیت‌ها فاصله بسیار دارند، خبرگزاری تسنیم با انتشار سلسله گزارش‌هایی، صحت و سقم ادعاهای مطرح شده در این کانال تلگرامی را که عموماً به فاصله چند ساعت از طریق رسانه‌های وابسته به دولت نیز منتشر می‌شوند به صورت مستند، بررسی و به منظور تنویر افکار عمومی در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: