ویژه‌برنامه "یکصدمین سال صدور بیانیه بالفور" برگزار شد؛

سلطانشاهی: مصرف‌کننده دیدگاه‌های روایت رسمی از صهیونیسم هستیم/ رویوران: اسرائیل ساخته و پرداخته انگلیس است

کدخبر: 2095020

علیرضا سلطانشاهی، حسین رویوران و احمد سروش‌نژاد کارشناسان مسائل فلسطین و مقاومت در تازه‌ترین نشست «کبوتران مسجد دوردست» به بحث و گفت‌وگو پیرامون بیانیه بالفور، پیدایش رژیم صهیونیستی و نحوه مقابله و مبارزه با آن پرداختند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علیرضا سلطانشاهی کارشناس حوزه فلسطین و رئیس مرکز مطالعات فلسطین در سی‌‌امین نشست «کبوتران مسجد دوردست» که چهارشنبه 30 فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه دو نوع روایت رسمی و غیر رسمی از تاریخ پیدایش صهیونیسم وجود دارد، اظهار کرد: در روایت رسمی، کسانی تاریخ را می نویسند، تبلیغ و ترویج می‌کنند که تمام ابزارهای لازم را در دست دارند و آن طور هم که باید اقدام می کنند. طبیعی است که نظام بین الملل با تعریفی که امروز از آن داریم، حامی اصلی صهیونیسم است و موجودیت آن را در قالب سازمان ملل به رسمیت شناخته و همراهی‌های لازم را در مقاطع مختلف با آن داشته است. اگر نظام بین الملل فعلی را قبول داشته باشیم، طبیعی است که با روایت رسمی از صهیونیسم هم مشکلی نداریم و می‌پذیریم. اما اگر با نظام بین‌الملل مشکل داریم، باید به سراغ روایت غیر رسمی از تاریخ و عملکرد و پیامدهای شکل‌گیری صهیونیسم برویم.

وی افزود: البته بر روی روایت غیر رسمی هم خیلی کم کار شده و مقداری که کار شده از باب استناد و استدلال ضعیف است و هنوز خیلی جای کار هست برای این که روایت های غیر رسمی مورد توجه اندیشمندان و کارشناسان این حوزه قرار بگیرد.

سلطانشاهی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات، این است که روایت غیر رسمی از تاریخ صهیونیسم راهی برای حضور در عرصه های آکادمیک و دانشگاهی ندارد، عنوان کرد: بعد از گذشت این سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به این که گفتمان جدیدی که در نظام بین الملل با توجه به دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) مطرح کردیم، هنوز هم نتوانسته ایم در دانشگاه های خودمان دید و روایتی که از پدیده صهیونیسم مدنظرمان بوده را به صورت آکادمیک بپردازیم. متاسفانه در حال حاضر با توجه به این سابقه، همچنان مصرف کننده دیدگاه‌های روایت رسمی از صهیونیسم هستیم.

وی با بیان خلاصه ای از تاریخ پیدایش صهیونیسم، گفت: روایت رسمی می‌گوید یهودستیزی و بعد از آن چاره جویی برای پایان دادن به یهودستیزی، منجر به این می‌شود که یهودیان سراسر دنیا دولت بریتانیا را ملزم کنند که جایی برای آن‌ها در منطقه خاورمیانه اختصاص دهد. اما روایت غیر رسمی حاکی از آن است که اساسا این موضوع یک پروژه استثماری است و با همکاری خود انگلیس که قدرت اول دنیا در آن زمان بوده برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

این کارشناس حوزه فلسطین تصریح کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا باید یهود ستیزی را منکر شویم و بگوییم هیچ یهود ستیزی در دنیا وجود نداشته است؟ یهودی‌ها امروز در عین این که از قدرت، ثروت و جایگاه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خاصی در سراسر دنیا برخوردار هستند، اما همچنان تحت شدیدترین احساسات ضدیهودی هستند. در خود آمریکا و اروپا منفور هستند و حس تنفر در میان همه اقوام عمدتا مسیحی و مسلمان نسبت به یهودی‌ها وجود دارد و این مسئله هم ریشه‌های اعتقادی و رفتاری و اقتصادی دارد. این تنفر منجر شده که یهودی‌ها در ارتباط با اقوام مختلف، محل زندگی خود را تغییر دهند. هر قومی در سراسر دنیا محل خاصی برای زندگی دارند، اما نمی‌توانید بگویید که یهودی‌ها جای خاصی در دنیا دارند. یهودی‌ها می‌گویند این پراکندگی به دلیل ظلم و آزار در طول تاریخ بوده، که چنین موضوعی اشتباه است؛ یهودیت به دنبال پول و امنیت در دنیا ست و به دلیل همین دو چیز دچار پراکندگی خود خواسته می‌شود. با گذشت این همه سال از تشکیل صهیونیسم، اما همچنان بیشتر یهودی‌ها در خارج از فلسطین زندگی می‌کنند.

وی همچنین گفت: طبق تحقیقی که انجام داده‌ام، عمده نخبگان یهودی خارج از اسراییل زندگی می‌کنند.عده‌ای که در اسراییل زندگی می‌کنند، یهودی‌هایی هستند که عمدتا در یهودی بودن و اصالتشان هم اشکال وجود دارد. این‌ها گوشت دم توپ هستند برای آرمان اصلی صهیونیسم و استعمار که لازم است در منطقه نقش شیء خارجی را بازی کنند.

حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه نیز با طرح این پرسش که سالگرد حادثه بالفور چه اهمیتی دارد و چرا باید به این مسئله پرداخته شود، اظهار کرد: بالفور حادثه تلخی است و انگلیس زمین‌هایی را در فلسطین به عده ای مهاجر داده است. اما باید دید اهمیت این اتفاق در کجا ست؟ گروه‌ها و مجموعه‌هایی در انگلیس شکل گرفته‌اند که اغلب بحث یکصدمین سالگرد بالفور را دنبال می‌کنند. اما با هدف مشخص و هدفشان این است که به دولت انگلیس برای عذرخواهی از ملت فلسطین فشار بیاورند. به نظرم طرح بحث یکصدمین سالگرد وعده بالفور با هدفی که دنبال می‌کنند اهمیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی به واسطه عامل خارجی به وجود آمده است و اگر انگلیس از ملت فلسطین عذرخواهی کند نشان دهنده همین واقعیت است. رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین، با وعده بالفور، تشکیل صهیونیسم و سرزمینی مشخص، از یک آرزو به یک پروژه تبدیل شد. این موضوع به واسطه انگلیس است و بدون انگلیس قابل تحقق نبود.

رویوران خاطرنشان کرد: اسراییل ساخته و پرداخته انگلیس است، البته این موضوع تلاش خود صهیونیست‌ها را برای اشغال فلسطین نفی نمی‌کند. محور دومی که از وعده بالفور می‌توان استفاده کرد، بحث نقش انگلیس است. اسراییل تاریخی برای خود درست کرده که ملتی تحت استعمار انگلیس بوده‌ایم و با عقب نشینی انگلیس از فلسطین بر اساس حق تعیین سرنوشت اعلام موجودیت کردیم. این روایت نادرست از تاریخ است. بدون اشغال فلسطین، تحت قیمومیت قرار گرفتن فلسطین و نقش فرمانداران نظامی انگلیس در فلسطین ، اسراییل موفق به اشغال فلسطین نمی‌شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر این که وعده بالفور، باید تاکید بر نقش انگلیس باشد، اظهار کرد: ملت ساکن در یک سرزمین باید ریشه‌دار باشد. یهودی ها در اسراییل ریشه نداشته‌اند، اما فلسطینی ها از ابتدا در آن سرزمین ریشه داشته‌اند. این که یهودی‌ها بگویند زمانی در فلسطین بوده اند، درست نیست. ایرانی‌ها هم زمانی در طول تاریخ در خیلی سرزمین ها بوده‌اند و اگر قرار بود این گونه نگاه شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شد. در واقع از ابتدا ایجاد اسراییل برای جلوگیری از وحدت جهان اسلام و جهان عرب بوده است.

احمد سروش‌نژاد مدیر مسئول موسسه زیتون نیز در سخنانی با بیان این که وعده بالفور بحث مفصلی در عرصه بین‌المللی است، گفت: وعده بالفور یا موضوع آپارتایید و مباحثی که پیرامون این موضوع وجود دارد باعث شده رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی نژادپرست در عرصه بین‌المللی مطرح شود. با تحریم و بایکوت رژیم صهیونیستی نیز در سازمان‌ها و دولت‌های مختلف در جهان تلاش شده با این رژیم مقابله شود.

وی تصریح کرد: فلسطینی‌ها و بخشی از جامعه بین‌الملل به دنبال تشکیل 2 دولت در سرزمین تاریخی فلسطین هستند. بحث صلح و سازش درباره کرانه باختری مطرح است و از این دست مباحث زیاد است. در سال‌های مختلف بحث‌های مفصل و دامنه‌دار وجود داشته است. اما آیا مسئله و بحران اصلی منطقه، این مسئله است یا این که بحث فرعی و جانبی است و مطرح کردن این بحث‌های فرعی و جانبی به نفع چه جریانی است؟ جریانی که می‌خواهد رژیم صهیونیستی به سمت نابودی برود و یا جریانی که می‌خواهد رژیم صهیونیستی را در منطقه تثبیت کند؟

سروش‌نژاد افزود: زمانی در ایران این بحث مطرح بود که به جای تمرکز بر شعار نابودی اسراییل، این مسئله را به شکل حقوقی مطرح کنیم و به طور مثال در سازمان ملل اسراییل را محکوم کنیم که به حقوق بشر پایبند نیست و یا این که قطعنامه ها را اجرا نمی‌کند. نگاه اینگونه، در واقع پذیرش اصل موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه است و پس از آن قرار است در مورد نحوه رفتار این رژیم بحث شود.

مدیر مسئول موسسه زیتون با تاکید بر این که اگر کسی بر روی رفتارهای رژیم صهیونیستی کار کرده باشد، رگه‌های این رفتارها را داخل سیاست‌های این رژیم می‌بیند، عنوان کرد: به عبارتی اقداماتی که رژیم صهیونیستی در سال‌های مختلف انجام داده، باعث تثبیت آن شده است. رژیم صهیونیستی اشغال خود را جنبه قانونی و مشروعیت حقوقی داده است. صهیونیست‌ها برای این که بتوانند افکار عمومی جهان را از اصل قضیه که موضوع اشغال است و هنوز پا برجاست به مسیرهای فرعی دور کنند؛ ترفندهای مختلفی را به کار برده است.

وی گفت: البته این که فعالان کشورمان در این جریانات شرکت نکنند هم درست نیست و منطقی نیست که از فرصت‌هایی که برای افشای موضوع اصلی فراهم است استفاده نکنیم. باید در نهضتی که در 2017 بر علیه بالفور رخ داده حضور پیدا کنیم و در همه مراحل، موضوع را به سمت جریان اشغال فلسطین توسط اسراییل متوجه کنیم و بگوییم مسئله اصلی منطقه اشغال است. اسراییل تلاش دارد وضعیت موجود در منطقه را تثبیت کند و جریان مقاومت باید به دنبال تغییر وضعیت موجود باشد.

در پایان نیز، کارشناسان حاضر در این نشست و حضار به بحث و گفت‌وگو پیرامون چگونگی مقابله با رژیم صهیونیستی پرداختند.

گفتنی است اجرای این برنامه بر عهده ناصر ضرابی دبیر دفتر ادبیات بیداری اسلامی حوزه هنری و مدیر سلسله نشست های «کبوتران مسجد دوردست» بود.

ارسال نظر: