زیان سنگین شرکت قطعه‌سازی وابسته به ایران خودرو!/ حال ناخوش بزرگترین رینگ ساز کشور

کدخبر: 2095004

حدود ۷۰۰ هزار نفر در صنعت خودروسازی مشغول به کارند، هر چند که صنعت خودرو طی سال‌های گذشته با مشکلات فراوانی مواجه شده که کارشناسان مهمترین دلیل آن را سوءمدیریت دولت یازدهم میدانند.

به گزارش «نود اقتصادی» ، شرکت رینگ سازی مشهد در پیش بینی درآمد هر سهم این شرکت در دوره منتهی به آذرماه سال 95 خود ( 103235 ) میلیون ریال زیان پیش بینی کرده است.

بر پایه این گزارش، شرکت رینگ سازی مشهد در سال مالی 94 هم( 104813 ) میلیون ریال زیان داده بود. این شرکت در پیش بینی درآمد هر سهم منتهی به آذرماه سال 95 حدود( 232 ) ریال زیان پیش بینی کرده که رقم زیان خالص شرکت در سال مالی 94 دستکم (236 ) ریال بوده است. این احتمال وجود دارد که زیان هر سهم این شرکت در پایان سال مالی 95 به عدد 301 ریال برسد.

سهامداران اصلی این شرکت را گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، بیمه معلم و بیمه سامان تشکیل می‌دهند.

خودرو سازی در ایران، دومین شاخه مهم اقتصاد ملی، بعد از صنعت نفت و گاز به شمار می آید به طوری که صنعت خودرو، سهمی 22 درصدی را در صنعت کشور دارا است و 60 رشته صنعتی دیگر هم با این صنعت در ارتباط هستند.

گمان می‌رود حدود 700 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار باشند، هرچند که صنعت خودرو طی سال‌های گذشته با مشکلات فراوانی مواجه شده که عوارض ناشی از نوسانات نرخ ارز و به تبع آن افزایش شدید قیمت ورق فولادی و ریخته گری که بخش اصلی مواد اولیه محصولات بوده، موجب افزایش هزینه های سربار و بهای تمام شده خودرو شده و موجب برهم خوردن نظم عرضه و تقاضای بازار و افزایش مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی شده است.

این وضعیت باعت تولید پایین تر از ظرفیت شرکت های خودرو سازی شده که بر این اساس در شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو از جمله قطعه سازان هم این کاهش تولید محسوس بوده و عمده شرکت های زیر مجموعه با زیان قابل توجهی مواجه بوده اند.

به عبارت بهتر، زیان مورد نظر، ناشی از افزایش نرخ های مواد اولیه و ارز و به تناسب کاهش تولید، افزایش هزینه های سربار تولیدی بوده است. مشکلات پیش آمده در سال های اخیر، گریبانگیر تمام صنایع علی الخصوص خودروسازی بوده و رکود بی سابقه ای را با خود به دنبال داشته است.

ارسال نظر: