بیانیه ظریف در واکنش به لفاظی‌های دولتمردان آمریکا:

آمریکا همچنان تهدیدی برای جهان است/ از اول هم مشخص بود که برجام بحث "اقدامات شریرانه" آمریکا را پوشش نمی‌دهد

کدخبر: 2094867

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها در قبال ایران و برجام گفت که از همان ابتدای کار مشخص بوده که برجام بحث "«رفتار مخرب و اقدامات شریرانه" آمریکا در منطقه را پوشش نمی‌دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اوج گرفتن لفاظی‌های دولتمردان آمریکایی در قبال ایران و به خصوص برجام، بیانیه‌ای صادر کرد.

ترجمه خلاصه‌ای از بیانیه مزبور به شرح زیر است:

ایران با این دید برجام را پذیرفت که می‌تواند راه حلی معقول برای رفع نگرانی‌های مشترک و رسیدن به اهداف مشترک به خصوص در مسئله هسته‌ای باشد.

[این اقدام] بدون ورود به حوزه‌های دیگر از جمله فعالیت‌های شرارت‌بار دولت آمریکا به خصوص ماجراجویی‌های نظامی و مداخلات این کشور در فواصلی بسیار دور از سواحل آمریکا، که بستری مناسب برای رشد افراط‌گرایی و تروریسم ایجاد کرد، صورت گرفت.

دولت آمریکا جه در عمل و چه در تبلیغات همواره تلاش کرده تا حواس‌ها را از عملکرد افتضاح حقوق بشری‌اش، چه در داخل و چه در خارج از این کشور، پرت کند.

[نمونه‌هایی از این نقض حقوق بشر عبارتند از] ممنوعیت ورود مسلمانان، حمایت از قرار گرفتن تسلیحات کشتار جمعی در اختیار بدنام‌ترین متجاوزین از جمله تسلیحات اتمی غیرقانونی اسرائیل و استفاده صدام از سلاح شیمیایی علیه ایرانی‌ها و عراقی‌ها و ترورهایی که علیه افراد مختلف از دانشمندان هسته‌ای ایرانی گرفته تا اتباع آمریکایی در خارج از کشور، انجام شد.

احتمالا تکان‌دهنده‌تر از هر چیز، تداوم حمایت ایالات متحده از افراط‌گرایانی است که ایدئولوژی‌ای یکسان با عاملان یازده سپتامبر دارند و این توهینی نه فقط به مسلمانان، بلکه به مردم آمریکاست.

ایالات متحده از گروه‌های افراط‌گرا از جمله شاخه‌های القاعده در سوریه حمایت می‌کند، آن هم با وجود آنکه این گروه‌ها علیه مردم سوریه مرتکب جنایت شده‌اند، از جمله با استفاده از تسلیحات کشتار جمعی.

حمایت‌های گذشته ایالات متحده و حامیان منطقه‌ای این کشور از افراط‌گرایان تنها یک نتیجه داشته است: تروریست‌ها برای یک دوره کوتاه به استخدام [شما] درآمده‌اند و بعد همان دست‌هایی را که آن‌ها را تغذیه کرده بود، گزیده‌اند. سپس دیگران هستند که مجبورند با آن‌ها مقابله کنند.

با وجود رفتار مخرب ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران به واسطه مبانی اخلاقی، مذهبی و سیاسی خود و به عنوان بازیگری مسئول در جامعه بین‌الملل، همواره به تعهدات خود پایبند بوده است.

ایران با علم به این واقعیت برجام را پذیرفت که این توافق تهدید ایالات متحده علیه ایران، منطقه و قطعا جهان را نه از بین می‌برد و نه تغییر می‌دهد.

با این وجود، جمهوری اسلامی به تعهدات خود ذیل برجام پایبند است و انتظار دارد دیگر امضاکنندگان این توافق چندجانبه که مورد تائید شورای امنیت هم قرار گرفته، کاملا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند.

اتهامات تکراری آمریکا نمیتواند سرپوشی بر اعتراف (آمریکا) به پایبندی ایران به برجام باشد. اعترافی که آمریکا را ملزم می‌کند تغییر رفتار داده و تعهداتش را اجرا کند.

ارسال نظر: