گزارش «نسیم آنلاین» از سفرهای تبلیغاتی روحانی برای افتتاح پروژه‌های از پیش افتتاح شده؛

آقای روحانی! رسیدگی به سیل‌زدگان آذربایجان مهم‌تر بود یا افتتاح پروژه‌های تکراری؟!

کدخبر: 2094534

حضور رئییس جمهور در منطقه عسلویه برای افتتاح فازهایی که عمدتا دستاوردهای دولت‌های سابق بوده انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: در حالی دولت در سفری نمایشی به عسلویه 5 فاز پارس جنوبی را افتتاح کرد که در برخی از فازها چندین ماه از زمان بهره‌برداری آن می‌گذرد. این سفر تبلیغاتی در حالی صورت گرفته است که افکار عمومی از عدم مراجعه رئیس جمهور به مناطق سیل زده شمال غرب و مراجعه برای افتتاح طرح‌های صوری گله‌مند است.

27 فروردین 96 رئیس جمهور به منظور بازدید و افتتاح رسمی ۵ فاز پارس جنوبی، لایه نفتی پارس جنوبی و ۴ طرح پتروشیمی وارد عسلویه شد. در این سفر رئیس جمهور از پروژه‌های فازهای 17 و 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی به صورت همزمان بهره برداری کرد و افتتاح پروژه برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی بعد از یک ماه بهره برداری از این پروژه، رسماً اعلام شد.

حضور رئییس جمهور در منطقه عسلویه برای افتتاح فازهایی که عمدتا دستاوردهای دولت‌های سابق بوده انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است. بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور درخصوص سفرشان به عسلویه برای افتتاح پروژه‌ها و عدم مراجعه به استانهای سیل‌زده شمال غرب نوشته است که« باخبر شدیم که برای افتتاح بهره‌برداری از فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی به عسلویه تشریف برده‌اید. آیا زمانی مناسبتر از این نیافتید؟ جناب رئیس جمهور با خبر هستید که اصلا در آذربایجان سیل آمده است؟ خبر آن را دارید که در این حادثه تعدادی از هموطنانمان تاکنون جان باخته‌اند و بیش از 8300 نفر در این سیل به طرق مختلف درگیر شده‌اند و زمین‌های کشاورزی آنان تا حدود 60 سال دیگر قابل زراعت نیست؟ آیا عمق فاجعه را درک می‌کنید؟ یا درصدر اخبار بودن با افتتاح پروژه‌های چندبار افتتاح شده و نیمه‌کاره بیش از جان هموطنان اهمیت دارد؟»

در ادامه این نامه نیز اشاره شده است که « به جد مطالبه داریم تا به جای افتتاح این پروژه و آن پروژه برای نمایش تبلیغاتی؛همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: لازم است هیچ تاخیر و سستی در ادای این وظیفه نشود»

در همین رابطه حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان عنوان داشته است که بسیاری از پروژه‌هایی که این روزها دولت در آستانه انتخابات از افتتاح آن‌ها خبر می‌دهد، قبلاً افتتاح‌شده و به بهره‌برداری هم رسیده است و افتتاح دوباره آن غیر از تبلیغات توخالی انتخاباتی هیچ توجیه دیگری ندارد.

مدیرمسئول کیهان همچنین گفته است که: دولت که می‌داند این حرکت ناپسند از نگاه آگاهان پنهان نمی‌ماند دست به اقدام دیگر هم زده است و با افزودن پسوند «رسمی» به کلمه «افتتاح» تلاش کرده که افتتاح دوباره پروژه‌ها را یک اقدام جدید معرفی کند و از این طریق کار و تلاش دیگران را که ربطی به دولت کنونی ندارد و یا فقط چند درصد جزئی آن در دولت کنونی بوده است را به نام دولت یازدهم فاکتور کند.

نمایش تبلیغاتی دولت در افتتاح پروژه‌های پارس جنوبی در حالی است که پروژه فاز نخست تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در مردادماه سال ۹۲ با پیشرفت ۹۲ درصدی به دولت یازدهم تحویل شد و برای تکمیل این ۸ درصد و تأمین شناور پالایشی حدود ۴۴ ماه زمان در دولت یازدهم صرف شد.

همچنین فازهای 17 و 18 پارس جنوبی بعد از حدود دو ماه بهره برداری، در مراسمی نمایشی توسط رئیس جمهور افتتاح شد. در حالی که پیش از این وعده افتتاح این فازها تا پایان سال 94 و ابتدای سال 95 داده شده بود.

گفتنی است که این پروژه در مردادماه سال 92 با پیشرفت 77.8 درصدی تحویل دولت یازدهم شد و برای تکمیل 22.2 درصد باقی مانده، حدود 4 سال زمان در دولت یازدهم صرف شد. در حالی که متوسط پیشرفت این پروژه در هر ماه در فاصله زمانی سالهای 88 تا 92 حدود 0.91 درصد بود، این رقم در 44 ماه فعالیت دولت یازدهم به 0.5 درصد کاهش پیدا کرد.

بنابر این لازم است که دولت به جای افتتاح نمایشی پروژه‌هایی که دستاورد خود نیست پیگیری مشکلات و مسائل جاری کشور را در دستور کار خود قرار دهد و به جای اقدامات پوپولیستی، پیگیر مشکلات معیشت و اشتغال و تولید باشد.

ارسال نظر: