ولید معلم:

نقش آمریکا در مذاکرات آستانه و ژنو در پایین ترین حد خود بود/ هدف تجاوز اخیر آمریکا بر هم زدن روند صلح در سوریه است

کدخبر: 2094136

وزیر خارجه سوریه با انتقاد از تجاوز اخیر آمریکا به سوریه بر این باور است که واشنگتن در پی بر هم زدن روند صلح در سوریه است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "ولید معلم"، وزیر خارجه سوریه در جریان دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود، حمله اخبر آمریکا به این کشور را تجاوز و نقض حاکمیت خواند و تأکید کرد که این تجاوز در خارج از چارچوب شورای امنیت صورت گرفته است.

معلم می گوید که این تجاوز اهداف متعددی داشته که یکی از آن بر هم زدن روند صلح در سوریه است و این مسئله از زمانی که دولت دونالد ترامپ بر سرکار آمده، واضح و مبرهن است.

وی با تأکید بر اینکه نقش آمریکا در مذاکرات آستانه و ژنو در پایین ترین حد خود بود، اظهار داشت، این مسئله بدین معناست که آمریکاییها خواستار موفقیت روند صلح در سوریه نیستند.

خبرگزاری «سانا» به نقل از وزیر خارجه سوریه گزارش داد، شورای امنیت روز گذشته صحنه مناقصه ای میان کشورهای غربی برای نابودی تمامیت ارضی سوریه بود، ولی روسیه در زمان مناسب آن را وتو کرد تا مانع از تداوم تجاوز به سوریه شود.

معلم بر این باور است که انگیزه های تجاوز به سوریه هنوز متوقف نشده است و از این روی از سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی خواست که کمیته تحقیق شفاف و بی طرفی برای تحقیق در حوادث ادلب تشکیل شود.

لاوروف نیز در این دیدار ضمن استقبال از دعوت کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی از سوی دولت سوریه، تصریح کرد که مسکو نیز خواهان انجام تحقیق مستقل در خصوص حادثه خان شیخون در ادلب است.

وی میگوید که نباید در برابر تحریکهای کشورهای غربی تسلیم شد و باید پیشرفتهایی که در مذاکرات آستانه و ژنو به دست آمده است، حفظ شود.

وزیر خارجه روسیه در پایان تأکید کرد که فرصت مناسبی در راستای فراهم سازی مقدمات مذاکرات آستانه برای دیدار کارشناسان روس، ترک و ایرانی در تهران وجود دارد.

تروریستها و کشورهای غربی چندی پیش مدعی شدند که ارتش سوریه در خان شیخون ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. دمشق نیز ضمن تکذیب شدید این اتهامات، میگوید که تروریستهای جبهه النصره تنها طرفی در ادلب هستند که سلاح شیمیایی در اختیار دارد.

ارسال نظر: