مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور:

۱۵ هزار نانوایی اضافه در کشور وجود دارد!

کدخبر: 2094097

قاسم زراعت کار اضافه کرد: فقدان نرخ گذاری نان موجب اعتراض نانوایان در سراسر کشور شده است زیرا براین باورند که نرخ فعلی نان کفاف هزینه های تولید از جمله هزینه های تامین آرد، انرژی، آب، برق ، دستمزد کارگری و حق بیمه را نمی دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین » مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور گفت: اکنون بیش از 72 هزار نانوایی دارای پروانه داریم که 80 درصد آنان یارانه بگیر و 20 درصد آزادپزند و تهران بیشترین سهم را در نانوایی های آزادپز دارد.

«قاسم زراعت کار افزود: از این تعداد 15.5 درصد واحدهای آزادپز مربوط به کل کشور و 24.4 درصد مربوط به استان تهران است.

وی تصریح کرد: اکنون در سطح کشور با 10 تا 15 هزار نانوایی اضافه مواجه هستیم که به نظر می رسد باید این نانوایی ها به مناطق نیازمند و دارای تراکم انتقال یابد نه این که به طور مجدد نانوایی های جدیدی را احداث کنیم.

این مسئول اضافه کرد: اکنون افزایش تعداد نانوایی ها منجر به اعتراض برخی واحدهای تولیدی نان شده است به طور مثال با افزایش تعداد نانوایی ها وقتی در یک منطقه چهار واحد تولیدی فعال می شود منجر به کاهش درآمد همه این واحدها خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور اظهارداشت: در آذرماه سال 93 قیمت نان های سنتی از سوی شورای آرد و نان تصویب و ابلاغ شد اما با گذشت 30 ماه از این موضوع تاکنون نرخ جدیدی از سوی دولت ارایه نشده است.

وی اضافه کرد: فقدان نرخ گذاری نان موجب اعتراض نانوایان در سراسر کشور شده است زیرا براین باورند که نرخ فعلی نان کفاف هزینه های تولید از جمله هزینه های تامین آرد، انرژی، آب، برق ، دستمزد کارگری و حق بیمه را نمی دهد.

زراعت کار با تاکید براین که نانوایی های یارانه بگیر هیچ اختیاری در تعیین کیفیت آرد مصرف خود ندارند گفت: هر واحد نانوایی یارانه بگیر از شرکت غله و بازرگانی 400 کیلوگرم سهمیه آرد دریافت می کند بدون این که در کیفیت آرد مصرفی خود دخالتی داشته باشد درحالی که در تمام دنیا تولیدکنندگان حق انتخاب برای تهیه مواد اولیه تولیدات خود دارند.

اکنون بیش از 72 هزار نانوایی دارای پروانه و هشت هزار نانوایی جدید تاسیس بدون پروانه در کشور فعال است.

طبق آخرین مصوبه شورای آرد و نان نرخ گذاری قیمت نان که مهمترین کالاها در سبد خانوار به شمار می رود، مربوط به آذرماه سال 1393 است.

البته براساس بند 20 تبصره پنج قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال 94 یارانه نان حذف شود، اما به دلیل شرایط اقتصادی حاکم، دولت این امر را صلاح ندانست بنابراین در سال 95 دولت بخشنامه ای را در این خصوص ابلاغ کرد که بخشی از نانوایی های یارانه بگیر به نانوایی های سنتی تبدیل شدند.

نان به دو دسته سنتی و حجیم در کشور ما تهیه می شود که درحال حاضر بر اساس آداب و رسوم انواع نان سنتی شامل تافتون، لواش، بربری، سنگک، گلک، گلاج ، روغنی و شیرمال است که در مناطق سردسیر در ترکیبب آرد و خمیر نان از چاشنی‌های گرم مانند زنجبیل و فلفل، در مناطق استوایی از خرما استفاده می کنند.

نان های حجیم مانند نان باگت یا نان فرانسوی است.

ارسال نظر: