رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

دو میلیون از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شدند

کدخبر: 2094090

علیرضا تابش گفت: برای پیشبرد کار بازسازی واحدهای مسکونی، سازمان مدیریت بحران کشور و هیئت دولت نیز قول مساعدت داده‌اند که روند اداری تامین اعتبار به سرعت طی شود تا به کار باسازی سرعت بخشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در اجرای طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۴۲ درصد خانه‌های روستاهای بیش از ۲۰ خانوار کشور از سازه‌های مقاوم در برابر زلزله برخوردار شده‌اند.

علیرضا تابش، در مراسم آغاز مرحله نخست بازسازی خانه‌های زلزله‌زده شهرستان‌های خراسان رضوی افزود: از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در ۳۸ هزار روستای بیش از ۲۰ خانوار کشور، ۲ میلیون واحد با استفاده از تسهیلات طرح مزبور نوسازی و مقاوم سازی شده اند.

وی اظهارکرد: این در حالی است که در شروع برنامه جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، هفت درصد از خانه های روستایی کشور در برابر زلزله مقاوم بودند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: براساس برنامه چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور بازسازی شوند که در صورت تحقق این برنامه در افق یاد شده، میزان مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی کشور به ۷۶ درصد می‌رسد.

تابش افزود: با تداوم اجرای طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در کشور براساس برنامه چشم انداز ۱۴۰۴، هم به کمبود مسکن به ازای نرخ رشد جمعیت در روستاها پاسخ داده می‌شود و هم فرسودگی واحدهای مسکونی طبق برنامه اصلاح می‌شود.

وی اظهار کرد: دولت در انتهای سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای بهسازی خانه‌های روستایی به تصویب رساند و تعهد کرد که مابه التفاوت سود این تسهیلات را به بانک‌ها پرداخت کند.

تابش گفت: تسهیلاتی که از محل طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به روستاییان پرداخت می شود، با کارمزد پنج درصد است اما دولت مابه التفاوت سود این تسهیلات را تا سقف نرخ مصوب سود سالیانه به بانک‌ها پرداخت می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: هرچند تعهد بنیاد مسکن بهسازی خانه‌های روستایی در روستاهای بیش از ۲۰ خانوار است اما این به آن معنی نیست که تسهیلات طرح یاد شده به روستاییان روستاهایی با جمعیت کمتر تعلق نگیرد.

وی با بیان اینکه جمعیت روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار در کشور حدود ۵۰۰ هزار نفر است، اظهار کرد: توصیه ما به اهالی این روستاها، تجمیع آنها با روستاهای بزرگتر برای دسترسی بهتر به خدمات دولت در بخش‌های مختلف از جمله بهسازی خانه‌های روستایی است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در صورت مشارکت اهالی روستاهای زلزله زده خراسان رضوی کار بازسازی ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ واحد آسیب دیده از زلزله تا آغاز فصل سرما به اتمام می‌رسد.

تابش افزود: بر اثر زلزله ۶ ریشتری خراسان رضوی، ۵۴۰۰ خانه در ۱۳۷ روستای چهار شهرستان مشهد، فریمان، تربت جام و سرخس این استان آسیب دید.

وی اظهار کرد: از آنجا که برخی واحدها بیشتر از ۵۰ درصد و تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده اند، در مرحله نخست بازسازی این واحدها در اولویت قرار می گیرند.

وی گفت: در عملیات بازسازی خانه‌های آسیب دیده از زلزله تلاش می‌شود با بهره گیری از قیر رایگان معابر این روستاها نیز بهسازی و آسفالت شود.

تابش افزود: در صورت تصویب دولت و در اختیار گذاشتن منابع لازم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی علاوه بر بازسازی خانه‌های روستایی، آماده ساخت مساجد، خانه بهداشت، مدرسه و حتی دامداری برای روستاییان مناطق زلزله زده است.

وی ادامه داد: این بنیاد برای کوتاه کردن روال اداری جذب منابع اعلام آمادگی کرده است از منابع داخلی بنیاد به روستاییانی که برای بازسازی خانه‌های خود به سرعت اقدام کنند، کمک‌های بلاعوض پرداخت کند.

تابش گفت: برای پیشبرد کار بازسازی واحدهای مسکونی، سازمان مدیریت بحران کشور و هیئت دولت نیز قول مساعدت داده‌اند که روند اداری تامین اعتبار به سرعت طی شود تا به کار باسازی سرعت بخشد.

وی اظهار کرد: بنیاد مسکن، ارائه نقشه و آواربرداری را به صورت رایگان انجام داده و تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی و کمک بلاعوض ۷۰ میلیون ریالی برای هر واحد و مصالح رایگان را در اختیار مردم قرار می‌دهد اما بدون همکاری مردم کار بازسازی انجام نمی‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: دولت در سال گذشته بازسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سال جاری را تصویب کرد و براین اساس استان‌ها سهمیه بندی شدند و به هر میزان که بانک‌ها تسهیلات لازم را در اختیار این بنیاد قرار دهند، خانه روستایی در هر استان بازسازی می شود.

ارسال نظر: