فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

همسر افشین یداللهی درگذشت/ توضیحات الهام غفوری درباره دلیل فیلمبرداری "پایتخت ۵" در قبرس

کدخبر: 2093551

فرهنگ و هنر کشور در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، از درگذشت همسر افشین یداللهی تا توضیحات الهام غفوری درباره دلیل فیلمبرداری "پایتخت ۵" در قبرس.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سایت "فرهنگ نیوز" نوشت:

فرهنگ و هنر کشور در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود، از درگذشت همسر افشین یداللهی تا توضیحات الهام غفوری درباره فیلمبرداری «پایتخت 5» در قبرس.

همسر افشین یداللهی نیز درگذشت

شبنم رحمتیان، همسر مرحوم افشین یداللهی شاعر و ترانه‌سرا صبح امروز پس از 15 روز بستری‌ بودن در بیمارستان درگذشت .

افشین یداللهی شاعر و ترانه سرا روز 25 اسفندماه بر اثر سانحه رانندگی در جاده هشتگرد درگذشت و همسر و برادر همسرش که همراه وی در اتومبیل بودند؛ به بیمارستان منتقل شدند .

گروه «دال» با قطعات جدید در تالار وحدت روی صحنه می‌رود

اولین کنسرت گروه «دال» در سال 1396 در روزهای 13 و 14 اردیبهشت و همزمان با سالگرد انتشار آلبوم «گذر اردیبهشت» در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود.

فروش بلیت‌های این برنامه از ساعت 10 صبح روز پنجشنبه هفدهم فروردین آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

جدیدترین اثر این گروه اردیبهشت‌ماه و پیش از برگزاری کنسرت، به صورت تک آهنگ در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

البته این گروه سال 95 و آخرین فصل آن را با تک‌آهنگ «فصل آخر» به پایان رساند. اثری که برداشت متفاوتی از شعر و ملودی قطعه «گنجشکک اشی‌مشی» بود.

«رضا موسوی» کارگردان کنسرت آینده دال است.

«روزهای بهتر» به جای «علی البدل» از شبکه یک پخش می‌شود

مجموعه اپیزودیک «روزهای بهتر» به تهیه کنندگی احمد زالی از شنبه 19 فروردین جایگزین سریال «علی البدل» شده و از شبکه یک پخش خواهد شد .

این سریال در 6 قصه پنج قسمتی و در مجموع 30 قسمت در حال تولید است و قرار است از 19 فروردین قصه اول این مجموعه با نام «گذر از مه» از شبکه یک پخش شود .

کارگردان این اپیزود حمیدرضا لوافی است که در پنج قسمت 45 دقیقه‌ای آماده نمایش است. سریال «روزهای بهتر» حاوی موضوعات متنوع اجتماعی است که هر هفته داستان یک مجموعه پنج قسمتی آغاز و به سرانجام می‌رسد .

علیرضا افتخاری خواننده تیتراژ این سریال است که قطعه «دل دیوونه» را با شعری از عبدالجبار کاکایی خوانده است. «گذر از مه » از شنبه تا چهارشنبه ساعت 22:20 از شبکه یک روی آنتن خواهد رفت .

در خلاصه داستان قصه «گذر از مه» آمده است: اسفندیار، نوجوان روستایی است که رویای بدست آوردن شهرت و ثروت از راه فوتبالیست شدن را در سر دارد. او در این راه تلاش فراوانی می‌کند تا بدین وسیله به مادرش که سالهاست به تنهایی بار زندگی را بر دوش می‌کشد، کمک کند ...

آزیتا حاجیان، پرویز فلاحی پور، رحیم نوروزی، مریم خدارحمی، مجید پتکی، محمد نوری و میلاد حسین پور از بازیگران اصلی قصه «گذر از مه» هستند. سایر عوامل این مجموعه عبارتند از: مدیرتصویربرداری جلال زارع، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز سیامک مردانه، صدابردار بابک نیازی، صداگذار بهروز معاونیان، نویسنده فرهاد پورسعیدی، تدوین جعفر میراشرفی، طراح گریم محسن دارسنج، صداگذار بهروز معاونیان، آهنگساز سید عماد توحیدی، طراح صحنه و لباس محسن غلامی، مدیرتولید بهمن صادق حسنی، جانشین تولید ایلیا مهرعلیزاده، مدیرتدارکات محمد جعفری، عکاس امیر اصغرزاده و امین حق شناس .

مجموعه تلویزیونی «روزهای بهتر» به تهیه کنندگی احمد زالی محصول گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است .

«در بارگاه خاک»؛ اثر جدید معراجی‌پور در بازار کتاب

معصومه معراجی‌پور، نویسنده، از انتشار بخشی از مجموعه 10 جلدی «در بارگاه خاک» خبر داد و گفت: این اثر خاطرات زنانی است که در پایگاه شهید علم‌الهدی در دوران دفاع مقدس فعالیت می‌کردند .

وی ادامه داد: طی هشت سال دفاع مقدس زنانی بودند که در پشت جبهه‌ها فعالیت‌های بسیاری می‌کردند و تلاش داشتند تا با حضور در مراکزی مانند مساجد و پایگاه‌های مردمی به رزمندگان کمک کنند. یکی از این مراکز که در جنوب کشور راه‌اندازی شده بود، پایگاه شهید علم‌الهدی بود. این پایگاه در ساختمان قدیمی چایخانه‌ای راه‌اندازی شده بود .

معراجی‌پور با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این پایگاه گفت: در این پایگاه چند گروه از زنان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کردند . « نیروی زمینی» شامل زنانی بودند که لباس‌هایی را که نیاز به رفو داشت، ترمیم می‌کردند. به عبارت دیگر، بخش خیاطی با این گروه بود. «نیروی دریایی » شامل کسانی بود که لباس‌های خونی رزمندگان را می‌شستند. «نیروی هوایی» نیز آن دسته از زنان بودند که لباس‌ها را در پشت‌بام‌ها پهن می‌کردند. همه این زنان در پایگاه با قبول کردن بخشی از این فعالیت‌ها تلاش داشتند تا نقشی در پیروزی انقلاب در جنگ داشته باشند .

نویسنده کتاب «در بارگاه خاک » با اشاره به جزئیات بیشتری از این کتاب یادآور شد: برای جمع‌آوری خاطرات و تکمیل مباحث به سراغ 200 تن از این زنان رفتم و خاطرات آنها را شنیدم و ضبط کردم، اما چون گاهی اتفاق می‌افتاد برخی از خاطرات به هم نزدیک بود، بخشی از خاطرات افراد حذف شد. در مجموع تعداد 73 خاطره از این تعداد گلچین و تدوین شده است .

به گفته وی؛ این مجموعه از سوی نشر هویزه روانه بازار کتاب شده است .

دغدغه اول من بازیگری است نه صدا پیشگی

هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش فیضی در سریال «علی البدل» در پاسخ به این که چرا علیرغم بازی های قبلی خود از تیپ استفاده نکرده است، بیان کرد: بنای اصلی در این سریال به بازی نکردن بود تا غلو کردن در ایفای نقش و پررنگ شدن و با وجود این که تعداد کاراکترها زیاد بود، هر شخصیت به خودی خود، حرفی برای گفتن داشت و به اندازه ای که باید دیده شد .

وی با اشاره به این که از دو سال گذشته پیشنهاد حضور در این سریال با او مطرح شده بود، افزود: محسن تنابنده بعد از «پایتخت 3 » خط کلی و سیناپسی از «علی البدل» را برایم تعریف کرده بود و در جریان کار بودم . البته قصه و نقش من تفاوت هایی داشت .

این بازیگر در پاسخ به این که آیا ناکجا آباد بودن بستر داستان «علی البدل» به سردرگمی او در پیدا کردن شخصیت منجر نشد، ادامه داد: نه اصلا. شاید اگر این همکاری اول من با محسن تنابنده و سیروس مقدم بود، از این موضوع نگران می شدم. اما به آن ها اعتماد کامل داشتم و مطمئن بودم در جای درستی از من استفاده می شود. همچنین در سری های قبلی پایتخت این اتفاق به من ثابت شده بود .

وی با اشاره به این که استفاده از لهجه در «علی البدل» ممکن بود اعتراضاتی مبنی بر توهین به یک قومیت را برانگیزد، خاطر نشان کرد: قرار بر این بود که در «علی البدل» به هیچ وجه از لهجه استفاده نکنیم. به غیر از بهرام افشاری که خود اصالتا اهل همدان است و کاملا به این لهجه تسلط دارد. بنابراین ادای لهجه توسط او نه تنها از سوی مردم همدان برخورنده به نظر نمی رسید.؛ بلکه لذت بخش هم بود. اما شاید از طرف بقیه بازیگران این موضوع پذیرفته نمی شد. از طرفی من خودم تهرانی هستم. اما معمولا گمان می گنند مازندرانی هستم و اگر قرار بود به لهجه همدانی هم در سریال «علی البدل» صحبت کنم که دیگر اعتراض ها ممکن بود بیشتر هم بشود.

حاجی عبداللهی درباره علت توقف برنامه « رنگین کمان» و عروسک پنگول که با صدای او نقش آفرینی می کرد، توضیح داد: مسائل مالی باعث شد این گروه نتواند به کار خود ادامه بدهد. اما از ادامه یافتن یا نیافتن این برنامه اطلاعی ندارم. با این وجود من نمی توانم گروه را همراهی کنم .

سه قسمت از «پایتخت۵» در قبرس فیلمبرداری می‌شود

الهام غفوری تهیه کننده سریال «پایتخت» از آغاز تصویربرداری سری پنجم این سریال از 25 فروردین خبر داد و گفت: سفر ما به قبرس به منظور بازبینی لوکیشن بود و تصویربرداری کار از 25 فروردین ماه در این کشور آغاز می شود .

وی درباره علت انتخاب کشور قبرس به عنوان یکی از لوکیشن های اصلی «پایتخت5» بیان کرد: بیشتر به دلیل جاذبه های تصویری، این کشور را انتخاب کرده ایم و حدود سه قسمت از داستان سریال در لوکیشن های این کشور می گذرد .

این تهیه کننده در پاسخ به این که چرا با وجود تاکید بر تمایز بین سریال های «پایتخت» با «علی البدل» مجددا فضایی روستایی برای ساخت سریالی جدید توسط گروه او انتخاب شده است، بیان کرد: حدود دو سالی بود که می خواستیم سریال «علی البدل» را تولید کنیم. همچنین فصل ساخت این سریال به دلیل نوع پوشش بازیگران و سکانس های حرکت در آب اهمیت داشت و در نهایت به دلیل دشواری های ساخت «علی البدل» تصمیم گرفتیم ابتدا «پایتخت 4» را بسازیم .

غفوری با اشاره به گرایش اش به معرفی مناطق بکر و زیبا در سریال های خود ادامه داد: اساسا به کار کردن در لوکیشن های بکر و دست نخورده و فضاهای روستایی علاقه دارم. زیرا زندگی مردم شهر، عمدتا در محیط های آپارتمانی می گذرد و تماشای سریال در این فضاها هم آنقدرها برایشان جذابیت ندارد. می خواستیم خوراک تصویری خوبی را به بینندگان ارائه کنیم .

وی با اشاره به تنوع لوکیشن در سری جدید «پایتخت» نیز خاطر نشان کرد: در « پایتخت 5 » هم لوکیشن های زیادی از شمال تا جنوب کشور و همینطور خارج از ایران را مد نظر داریم. ایران کشوری زیباست و باید این زیبایی‌ها در سریال ها و فیلم های آن نیز نمود پیدا کند .

ارسال نظر: