یک اقتصاددان در گفتگو با «نسیم آنلاین»: تمسخر راهبرد و الگوی اقتصاد مقاومتی توسط مدیران دولت یازدهم؛

فعالیت‌های عادی و روزمره وزارت کشاورزی به اسم اقتصاد مقاومتی تغییر نام داد!

کدخبر: 2093419

شیخی گفت: دولت یازدهم برای توجیه عملکرد ناموفق خود نام هرچیزی را اقتصاد مقاومتی می‌گذارد و به منتقدین خود حمله می‌کند.

دکتر عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص عملکرد اقتصادی دولت یازدهم اظهار کرد: دولت یازدهم برای توجیه عملکرد ناموفق خود نام هرچیزی را اقتصاد مقاومتی می گذارد و به منتقدین خود حمله می‌کند. مثلاً در 24 اسفند سخنگوی دولت، اساتید دانشگاهی منتقد خود را افراد خیابان لاله زار نامیده است!

وی گفت: برای نشان دادن نمونه ای از ماست مالی شدن شاخص های اقتصاد مقاومتی و معرفی آمار عملکرد تبعی هزینه کرد دولت به گزارشی که اخیراً وزارت جهاد کشاورزی از فعالیت های خود منتشر کرده و نام آن را «دستاوردهای اقتصاد مفاومتی» نام نهاده توجه فرمایید. شیخی بیان کرد: قبل از هرگونه قضاوت این نکته را یادآوری می نماید که غرض تخطئه آمار نیست زیرا زیر سئوال بردن آمار نیاز به تولید آمار بدیل دارد که از دست فردی که دست اندر کار نیست مشکل است اما لا اقل پس از رویت ارقام ذیل جای چند سئوال باقی است. در آمار وزارت جهاد کشاورزی آمده است که: 1 - تولیدات کشاورزی از سال 92 تا95 از 97 به 118 میلیون تن رسیده است. 2 - تراز تجاری از 8- به 2- میلیارد دلار رسیده است. 3 - بهره وری آب از هر متر مکعب از 1 به 2/1 کیلو گرم رسیده است. 4 - ده هزار حلقه چاه غیر مجاز در سال گذشته و 8 هزار در سال جاری مسدود شده است. 6 - اشتغال در مناطق روستایی : از طریق توسعه صنایع کوچک 110000 نفر .

این اقتصاددان با انتقاد از این آمارها خاطرنشان کرد: اولاً قبل از سال 92 تولیدات کشاورزی هم به 110 میلیون تن رسیده بود با مراجعه به سالنامه آماری براحتی می توان عدد سرجمع تولیدات را پیدا کرد. لذا انتخاب سال پایه صرفاً یک مانور سیاسی است. اگر صداقت باشد دو نکته باید ذکر شود اول اینکه تولید کشاورزی به شدت تحت تاثیر آب و هواست و همچنین در سال آبی گذشته پراکنش بارندگی باعث ازدیاد تولید شده و ثانیاً تراز تجاری به 3- رسیده است.

شیخی افزود: وظیفه مسدود کردن حلقه های چاه به جهاد کشاورزی مربوط نمی‌شود و بهره وری آب را باید استقرایی و با سرجمع پروژه ها اثبات کرد نه با تخمین دفتری و برای اشتغال زایی روستایی نیز پروژه به پروژه باید گزارش و سرجمع آنها نمایش داده شوند.

وی تصریح کرد: با فرض صحت آمار وزارت محترم جهاد کشاورزی، اینها را اقدامات و دستاوردهای(!!!) اقتصاد مقاومتی نامیدن مسخره کردن راهبرد و الگوی اقتصاد مقاومتی است. گویا باید کلاس الگوی اقتصاد مقاومتی برای دولت گذاشت. فعالیتهای عادی که نتیجه قطعی هزینه های روزمره دولت در چاچوب برنامه و بودجه است جز دستاورد اقتصاد مقاومتی نیستند بلکه این آمار نشانی از فعالیتهای عادی وزارت است. بالاخره پولی که خرج کرده می باید اتفاقی اقتاده باشد.

این اقتصاددان گفت: در بخش کشاورزی کارهایی را می توان در راستای الگوی اقتصاد مقاومتی تلقی کرد که متضمن ایجاد زیر ساختهای جدید مقاوم ساز و بستر جدیدی برای تقویت تولید باشد و فضای کسب و کار را باز کرده و گشایش بهتری در بازار داخلی خارجی ایجاد کند. همچنین منابع جدید پولی و مالی را به بخش سوق داده، تشکل جدید تولیدی خلق کرده باشد.

شیخی عنوان کرد: شنونده نباید گول هر گزارشی را با تغییر نام بخورد. این فعالیتها اگر اسم سال اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی نبود و یا اصلا الگوی اقتصادمقاومتی مطرح نبود باز در راستای برنامه پنج ساله و قانون بودجه انجام می گرفت.

ارسال نظر: