لیلاز در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

از ابتدا هم با مسکن مهر مخالفتی نداشتم

کدخبر: 2093225

رئیس کمیته اقتصادی حزب کارگزاران با تاکید براینکه من از ابتدا هم با مسکن مهر مخالفتی نداشتم اظهار داشت: ولی معتقدم می‌شود با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و البته در زمان طولانی‌تری این پروژه را انجام داد که تبعات منفی کمتری به بار بیاورد.

سعید لیلاز رئیس کمیته اقتصادی حزب کارگزاران در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » در خصوص پروژه مسکن مهر با بیان اینکه ایده مسکن مهر ایده خوبی بود خاطر نشان کرد: با این حال مسکن مهر چون در مدت بسیار کوتاهی می‌خواست کار بسیار بزرگی را انجام دهد، در پایه پولی تمام تاریخ ایران ظرف دو الی سه سال یعنی تا سال 1392، 40 درصد رشد ایجاد کرد؛ در سال‌های 91 و 92 دو موج تورمی ایجاد شد که ظرف سال‌های 90 تا پایان سال92 جمعا حدود 100 درصد به کالاها و خدمات کشور اضافه کرد.

لیلاز ادامه داد: شرایطی که در آن سال‌ها به وجود آمد مثل این می‌ماند که خبرگزاری نسیم تصمیم بگیرد که یکی از همکاران شما را خانه‌دار کند و برای همین نصفه شب از حقوق شما برداشت کنند و به آن بنده خدا بدهند، این هم یک سیاستی است ولی تبعات خود را دارد.

وی با بیان اینکه اقداماتی مانند آنچه درباره مسکن مهر انجام شد تبعات خودش را دارد اظهار داشت: به همین دلیل مسکن مهر، ضایعات خیلی خیلی بالایی داشت؛ تا جایی که من می‌دانم غیر از 150 هزار واحد مسکن مهر که تقریبا تمام شده و تزریق مالی برای نزدیک به 50 درصد آنها، به بهره‌برداری رسیدن خانه‌ها در دولت آقای روحانی انجام شده است.

رئیس کمیته اقتصادی حزب کارگزاران با تاکید براینکه روحانی اصلا نمی‌توانست مسکن مهر را رها کند اظهار داشت: ما الان با 140 الی 150 هزار خانه بلا مالک و بلا متقاضی روبرو هستیم که این یک عیب بزرگ است، عیب دوم این است که مسکن مهر مشکل بد مسکنی را در کشور ما حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ایران مشکل بدمسکنی دارد اظهار داشت: بدمسکنی یعنی اینکه همه مشکل مسکن در ایران برای خیابان انقلاب به بالای تهران است، بیرون از تهران در اندیشه، شهریار و اکبرآباد می‌توان آپارتمان متری 5/1 -2 میلیون تومانی پیدا کرد که اقشار متوسط هم می‌توانند آن را خریداری کنند، چرا این اتفاق در آنجا نمی‌افتد و آمار خرید رشد نمی‌کند؟ چون خدمات شهری ضعیف است والا زمین با زمین که فرقی نمی‌کند.

لیلاز افزود: چرا یک آپارتمان در منهتن نیویورک متری 200 هزار دلار است و یک آپارتمان در اکبرآباد 500 دلار است؟ چون شرایط محیطی و بافت جغرافیایی مسکن است که وضعیت مسکن را شکل می‌دهد.

رئیس کمیته اقتصادی حزب کارگزاران با بیان اینکه ما در ایران از ابتدا مشکل فقدان مسکن نداشتیم اظهار داشت: ظرف سال‌های 1375 تا سال1385 یعنی در 10 سال منتهی به ظهور دولت آقای احمدی‌نژاد بُعد خانوار در مسکن (مسکن به ازای هر خانواده) از 1.15 به 1.05 کاهش پیدا کرده است، یعنی دائما مسکن‌های اضافی ساخته می‌شد که خانوارهای جدید را در خودش جا می‌داد، به گونه‌ای که وضعیت مسکن بعد خانوار در دهه قبل از تشکیل دولت آقای احمدی‌نژاد دائما در حال بهتر شدن بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در دولت آقای احمدی‌نژاد به جای اینکه وضعیت بدمسکنی یعنی مشکل حاشیه‌نشینی را حل کنیم به این حاشیه افزودیم اظهار داشت: می‌توانم به جرات بگویم 90 درصد مسکن‌های مهر در حاشیه‌های شهرها ساخته شده که بدون زیر ساخت‎‌های مناسب هم ایجاد شده است، این مشکل بزرگ مسکن است که در واقع مسئله اصلی را حل نمی‌کند.

لیلاز خاطرنشان کرد: حالا که مسکن مهر ساخته شده، باید به زیر ساخت‌ها، خطوط مواصلاتی، امنیت، آب، برق، تلفن، مدرسه و درمانگاه این پروژه توجه کنیم.

رئیس کمیته اقتصادی حزب کارگزاران با تاکید براینکه من از ابتدا هم با مسکن مهر مخالفتی نداشتم اظهار داشت: ولی معتقدم می‌شود با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و البته در زمان طولانی‌تری این پروژه را انجام داد که تبعات منفی کمتری به بار بیاورد.

وی در ادامه با بیان اینکه شما در سال‌های آینده خواهید دید که مسکن مهر چطور بحران‌ها و مشکلات خودش را ایجاد خواهد کرد خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از این مشکلات دولت‌ها باید تمرکز جدی و کافی بر روی آن بگذارند؛ دولت آقای احمدی نژاد نصف کار و دولت آقای روحانی هم نصف دیگر پروژه را انجام داد، دولت بعدی باید تمرکزش را بر روی حاشیه‌نشینی بگذارد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

لیلاز در پایان با تاکید براینکه ما به مقدار کافی مسکن خالی در ایران داریم خاطر نشان کرد: ساختمان‌های هرگز اشغال نشده در ایران تقریبا چیزی معادل بیش از 100 میلیون متر مربع برآورد می‌شود، که تمام نیاز کشور را در حال حاضر می‌تواند پوشش بدهد و این وظیفه دولت‌های بعدی است که به آن‌ها بپردازند.

ارسال نظر: