رئیس سازمان جنگل‌ها:

یگان حفاظت منابع طبیعی در روز طبیعت آماده‌باش خورد!

کدخبر: 2092989

خدا کرم جلالی گفت: یگان های حفاظت منابع طبیعی که در طول تعطیلات نوروزی در آماده باش کامل بوده اند، در روز سیزدهم فروردین (روز طبیعت) نیز مجدانه در امر گشت و مراقبت و راهنمایی و همراهی مردم فعال هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آماده باش کامل یگان حفاظت منابع طبیعی در سیزدهم فروردین ماه خبر داد.

خدا کرم جلالی» افزود: یگان های حفاظت منابع طبیعی که در طول تعطیلات نوروزی در آماده باش کامل بوده اند، در روز سیزدهم فروردین (روز طبیعت) نیز مجدانه در امر گشت و مراقبت و راهنمایی و همراهی مردم فعال هستند.

وی بیان کرد: کشیک های فعال در سراسر کشور با توجه به احتمال افزایش صدمات و تصرفات در ایام تعطیل آماده مقابله با هرگونه حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی، تصرف اراضی ملی و تخریب عرصه ها از جمله قطع درختان، بوته کنی و برداشت غیرمجاز هستند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: مردم و همراهان طبیعت می توانند هرگونه حادثه، تخریب و تخلف را از طریق شماره تلفن 1504 در سطح کشور به یگان های حفاظت منابع طبیعی گزارش دهند تا در اسرع وقت رسیدگی و اقدام شود.

سازمان امور اراضی کشور در تعطیلات نورزوی و با احتمال فعالیت‌های سودجویانه در زمینه خرید زمین، ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی نیز از مردم خواست تا به توصیه های هفتگانه این سازمان توجه داشته باشند.

بر اساس این توصیه و مطابق قانون، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر تخریب بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

این سازمان مشارکت و نظارت همگانی را بهترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور دانسته و از شهروندان خواسته است، در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (131) یا مراجعه به واحدهای کشیک مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مدیریت‌های امور اراضی استان اطلاع دهند.

بر این اساس، گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی نیز در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی، گزارش‌های دریافتی از سامانه 131 مزارع و باغها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد خواهند کرد.

صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهرها نیز از سوی شهرداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی شهر و روستا و واگذاری خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان، ممنوع است و افراد و دستگاههای متخلف طبق قانون به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

براساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌ تعیین شده ممنوع بوده و ارایه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.

تغییر کاربری و تبدیل اراضی زراعی، باغی و اراضی بایر دارای سابقه کشت و کار واقع در حریم شهرها و خارج از آن نیز ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم خواهند شد.

سازمان امور اراضی در ادامه توصیه های خود از عموم مردم به‌ویژه روستاییان و کشاورزان سخت‌کوش خواسته است تا چنانچه قصد احداث بنا و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، قبل از هرگونه اقدام، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (131) یا مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان مشاوره کرده و برای دریافت مجوز اقدام کنند.

ارسال نظر: