رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری۹۶ کاندیدا نمی‌شود/ کارنامه اقتصاد در پیروزی انتخابات تعیین کننده است

کدخبر: 2092809

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تشریح فضای انتخابات۹۶، مذاکرات هسته‌ای و وضعیت اجرای برجام پرداخت.

به گزارش « نسیم آنلاین » علاءالدین بروجردی متولد سال 1329 هجری شمسی، فرزند آیت الله مرحوم حاج شیخ محمد ابراهیم بروجردی و نوه مرحوم حضرت آیت االله العظمی حاج شیخ علی محمد نجفی بروجردی و نوه دختری آیت الله سید علی اصغر لاری فرزند آیت الله العظمی سید عبدالحسین لاری بنیانگذار حکومت اسلامی در لارستان فارس است.

بروجردی با مهاجرت پدر برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه نجف اشرف، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدرسه علوی ایرانیان مقیم نجف سپری نمود.در سال 1349 هجری شمسی برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه تبریز شد و در دوران دانشجویی به علت فعالیت های سیاسی توسط ساواک دستگیر و زندانی شد.در سال 1354 در رشته علوم آزمایشگاهی فارغ التحصیل شد و سپس به عنوان مسئول آزمایشگاه های محراب خان مشهد مقدس و هلال احمر دوبی مشغول گردید.

پس از انقلاب اسلامی با همکاری ایرانیان انقلابی مقیم دوبی کمیته انقلاب شعبه دوبی را راه اندازی کرد و با آغاز جنگ تحمیلی کمیته کمک به جبهه را در دوبی تأسیس نمود که محصول آن ارسال دهها دستگاه آمبولانس و سایر کمک های غیرنقدی و نقدی از محل کمکهای مردمی بود.

علاءالدین بروجردی مسئولیت های مختلفی را در نظام جمهوری اسلامی عهده دار و در عرصه های مختلفی به خدمت مشغول بوده است.

در سال 1360 با حکم شهید رجایی به عنوان اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی منصوب گردید و پس از آن در مسئولیت های مختلفی چون کاردار جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، معاون مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشته است.

وی در سال 1378 با رأی مردم بروجرد به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی به خانه ملت راه یافت و در سال 1382، 1386، 1390 و 1395 با تأیید دوباره مردم به پارلمان راه یافت.

بروجردی با توجه به سابقه بالا در حوزه سیاست خارجی در عرصه منطقه ای، بین المللی و جهان اسلام و سیاست داخلی، نظرات متفاوت درباره موضوعات مختلف از جمله عملکرد پارلمان ها در ادوار مختلف، برجام، مذاکرات هسته ای، انتخابات، مسائل منطقه ای از جمله رابطه ایران با عربستان دارد.

مشروح گفت وگو تفصیلی خانه ملت با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم را در ادامه بخوانید.

علاء الدین بروجردی در تشریح عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادوار مختلف مجلس، گفت: فعالیت های عرصه سیاست خارجی در مجلس به صورت رسمی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تعریف شده و اعضای این کمیسیون در کنار مسائل مرتبط با امنیت ملی و همچنین امنیت داخلی و منطقه ای، با چهار وزارتخانه مهم و اساسی امور خارجه، کشور، اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ارتباط است

بروجردی گفت: به نظر من در کل، ساختار مجلس و کمیسیون ها با مشکل و کاستی در حوزه نظارتی روبه رو است، البته از زمانی که معاونت نظارت در مجلس تشکیل شد، وضعیت نسبت به گذشته روبه بهبود است، ولی با توجه به اینکه مجلس برای دولت و ارگان های مختلف بودجه تعیین می کند، نظارت بر هزینه کرد این اعتبارات بر عهده نمایندگان مجلس است.درست است که دیوان محاسبات کار رسمی و وظیفه خود را انجام می دهد، اما نمایندگان مجلس باید ورود میدانی بیشتری در حوزه های مختلف داشته باشند.

نظارت میدانی کمیسیون امنیت ملی بر عملکرد سفارتخانه های ایران

وی گفت: از طرف دیگر با توجه به آن که در ساختار قانون اساسی، تعیین سفرای ایران در کشورهای مختلف منحصراٌ در اختیار وزارت امور خارجه و ریاست جمهوری است، حال مجلس به ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای افزایش ارتباط و نظارت بر این حوزه تلاش کرده که نظارت میدانی خود را با افزایش سفر هیأت های ویژه این کمیسیون به سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر بالا ببرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به نظر می رسد که در بعد برون مرزی نظارت کمیسیون امنیت باید یک برنامه گسترده تر و بیشتری را داشته باشیم، البته ما در دوره های قبل و به ویژه در دوره دهم مجلس سرکشی به سفارتخانه های ایران و ارزیابی وضعیت آن ها را انجام داده ایم، ولی قطعا این اقدامات و تلاش های باید پررنگ تر صورت گیرد. زیر اهمیت نظارت به هیچ وجه کمتر از امور تقنینی نیست.

وی گفت: یکی دیگر از اهداف و برنامه های اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزایش ارتباط و تعامل با ارگان ها و نیروهای نظامی است، از این رو با توجه به برگزاری رزمایش های متعدد و فعالیت نظامی در ارگان های مرتبط، این کمیسیون همواره نشست های بسیاری را با فرماندهان سپاه پاسداران، ارتش، مرزبانی و نیروی انتظامی برای گسترش تعاملات برگزار کرده، البته به نظر می رسد که حجم این جلسات در حد مطلوب برگزار نشده است.

گسترش دیپلماسی پارلمانی یک ضرورت جدی است

بروجردی افزود: از سوی دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادوار مختلف تلاش کرده اند که به دولت در عرصه سیاست خارجی کمک کنند و به همین دلیل هم دیپلماسی پارلمانی بخش مهمی از دیپلماسی کلان کشور را تشکیل می دهد و ما هم از طریق دعوت همتایان خود به کشورهای دیگر سفر می کنیم و این روند به صورت مستمر صورت می گیرد و قطعا گسترش دیپلماسی پارلمانی یک ضرورت جدی است.

بسط ید مجلس برای گسترش دیپلماسی با کشورهای دیگر بیشتر از وزارت خارجه است

وی گفت: به نظر من بسط ید مجلس برای گسترش دیپلماسی با کشورهای دیگر بیشتر از وزارت خارجه است، زیرا در هر صورت این وزارتخانه دارای چارچوب های رسمی و قانونی برای ارتباط با کشورها است، منتهی مجلس بسیار راحت تر می تواند از طریق اعزام هیأت های پارلمانی در جهت گسترش روابط ایران با کشورهای دیگر قدم بردارد.

بروجردی گفت: به طور مثال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره نهم و دهم فعالیت بسیار خوب و منحصر به فردی در حوزه تعامل و ارتباط با دو کشور سوریه و لبنان داشته است و این روند حتی در مقاطعی که دولت در این حوزه مشکل داشت و یا به این کشورها سفر نمی کرد، مجلس تلاش بسیاری برای پوشش دادن این کاستی ها و مشکلات صورت داد. در این حوزه گسترش روابط با کشورهای همسایه در اولویت نخست ما قرار دارد.

وی ادامه داد: بازدید از مرزها و مناطق مرزی یکی دیگر از برنامه های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادوار مختلف بوده است، همچنین پیگیری اعتبارات و بودجه های وزارتخانه های مرتبط یکی دیگر از اقدامات این کمیسیون محسوب می شود.به نظر من در یک سال اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس زمینه سازی لازم را برای به نتیجه نشستن اقدامات و برنامه های در سال دوم انجام داد

رویکرد کمیسیون امنیت ملی مجلس در هر دوره نسبت به گذشته سیر صعودی و مثبت داشته است

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عملکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کدام یک از ادوار مجلس بهتر بوده است، گفت: در شرایط کنونی عملکرد کمیسیون امنیت در دوره دهم را نمی توان ارزیابی کرد، چون تنها یک سال از این دوره گذشته، اما سیر اقدامات و عملکرد این کمیسیون 5 دوره گذشته، با توجه به کسب تجربیات جدید و اجرای اقدامات و طرح های ابتکاری و میزان تأثیرگذاری، سیر صعودی و مثبت بوده است و می توان گفت که این کمیسیون هر دوره در حال طی کردن سیر تکاملی خود است.

عملکرد مجلس ششم کاملا سیاسی و دوقطبی بود

بروجردی در تشریح عملکرد مجالس از دوره ششم تاکنون، گفت: درباره عملکرد مجلس ششم باید گفت که پارلمان در آن دوره کاملا سیاسی و دوقطبی بود، این در حالی است که مجلس قطعا باید کانون انتقال آرامش در تمام عرصه ها در کشور باشد، اما متأسفانه در مجلس ششم، اصلاح طلبان با تفکر افراط‌گرایانه حضور داشتند و نمونه این رفتار را در تحصن تعدادی از نمایندگان در آن دوره می توان مشاهده کرد، از این رو اقدام برخی از نمایندگان در تحصن علیه نظام جمهوری اسلامی در خانه ملت چنین رویکرد و رفتاری را اثبات می کرد.

طیف غالب اصلاح طلبان مجلس ششم افراطی بودند/در مجلس ششم کاری از عقلای قوم اصلاحات بر نمی آمد

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمام نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم، رویکرد افراطی داشتند، افزود: طیف غالب نمایندگان این جناح افراطی بودند، البته در آن دوران افراد متعدلی نیز در این طیف حضور داشتند که ما آن ها را با نام "عقلای قوم" می شناختیم، منتهی زمانی که اکثریت را افراد افراطی تشکیل دادند، کاری از دست افراد متعدل بر نمی آمد.

محتشمی پور جزء افراد عاقل در طیف اصلاح طلبان در مجلس ششم بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به طور مثال ما آقای علی اکبر محتشمی پور را جزء افراد عاقل در طیف اصلاح طلبان می دانستیم، یک روز من به وی گفتم که با توجه به چالش های کنونی در عرصه هسته ای، بسیار خوب است که یک مصوبه ای را با تلاش دو طیف نمایندگان تدوین کنیم تا دولت در هر شرایطی موظف باشد که دفاع از حق هسته ای از ملت ایران را دنبال کند؛ محتشمی پور در پاسخ لبخندی زد و اعلام کرد که مثل اینکه شما مطلع نیستید، زیرا روز گذشته آقایان یک طرح سه فوریتی را برای اجرای پروتکل الحاقی طراحی کرده اند، این اقدام نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم در حالی صورت گرفت، که صنعت هسته ای ایران هنوز در آغاز راه قرار داشت، اما خوشبختانه با ورود جایگاه والای ولایت به این مسئله، نمایندگان مربوطه طرح خود را پس گرفتند.

اصولگرایان در مجلس ششم در اقلیت و غربت بودند

وی ادامه داد: از طرف دیگر اصولگرایان در مجلس ششم در اقلیت و غربت بودند، البته اصولگرایان در آن دوره اقلیت تأثیرگذار و فعالی بودند و حتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تمام اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت از جمله میثم سعیدی، میردامادی و بورقانی عضو بودند به طوری که در رأی گیری های داخل کمیسیون، همواره اصلاح طلبان 19 رأی می دادند و ما تنها 4 رأی داشتیم و عملا شاهد یک رویکرد دو قطبی در این عرصه بودیم.

تقدیر رهبر معظم انقلاب از مصوبه هسته ای مجلس هفتم/رهبری فرمودند که مصوبه توقف پروتکل الحاقی از کل مصوبات همه مجالس بعد از انقلاب مهم تر بود

وی گفت: در مجلس هفتم کاملا شرایط و فضای سیاسی پارلمان تغییر کرد و مردم تصمیم دیگری را درباره ترکیب نمایندگان مجلس اتخاذ کردند، در آن دوره نمایندگان چندین مصوبه بزرگ و مهم را تصویب رساندند، به طور مثال در آن دوره غربی ها به دنبال انتقال پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت بودند که مجلس هفتم در آن زمان اعلام کرد که در صورت تحقق این مسئله، پارلمان دولت را مکلف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی می کند که در نهایت پس از اقدامات غربی ها، نمایندگان مصوبه مذکور را به تصویب رساندند که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس در این رابطه اعلام کرد که این مصوبه از کل مصوبات همه مجالس بعد از انقلاب مهم تر بود.

بروجردی ادامه داد: مجلس هشتم و نهم نیز، هم راستا با روند و فضای سیاسی مجلس هفتم بود و این مجالس هیچ وقت به سمت افراط مجلس ششم نرفتند، البته به طورحتم تضارب آرا یکی از نعمات انقلاب اسلامی بوده و مجلس مکان سخن گفتن و چالش است، منتهی این اقدامات باید با حفظ حدود و چارچوب ها صورت گیرد.در مجلس دهم نیز بیشتر تلاش می شود که در اقدامات، خردگرایی حاکم باشد.

مجلس دهم، راه مجلس ششم را نمی رود/ اصلاح طلبان مجلس دهم مانند مجلس ششمی ها افراطی نیستند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده ای در آغاز مجلس دهم اعلام کردند که این دوره از مجلس همانند مجلس ششم خواهد شد، گفت: به نظر من چنین اتفاقی رخ نداد، زیرا در مجموعه نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم آن افراط نمایندگان مجلس ششم وجود ندارد و در این عرصه عقلانیت بر احساسات غلبه دارد، حال ممکن است که افرادی اظهاراتی را در تضاد با هنجارهای سیاسی کشور مطرح کنند، اما شرایط کنونی با وضعیت و فضای مجلس ششم قابل مقایسه نیست.

ترکیب سیاسی مجلس یازدهم وابسته به تحقق مطالبات مردم در مجلس دهم است

وی ادامه داد: به نظر من اگر ترکیب کنونی مجلس دهم بتواند به مطالبات مردم در عرصه های مختلف پاسخ دهد، قطعا مجلس یازدهم نیز در راستا و مطابق ترکیب سیاسی کنونی مجلس شکل می گیرد، البته در این عرصه عملکرد دولت یازدهم و دولت آتی نیز بسیار موثر خواهد بود.

بروجردی گفت: به نظر من با وجود تقابل دشمنان با نظام جمهوری اسلامی، توانسته ایم پویایی و ارزشهای انقلاب و مشارکت سیاسی مردم را بالا ببریم، ما در ساختار سیاسی جهان حضور داریم، کنفرانس فلسطین را در شرایط که اغلب کشورهای اسلامی به سمت محافظه کاری می روند، با حضور مقامات 80 کشور و 18 رئیس مجلس کشورهای مختلف برگزار کردیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات صورت گرفته مبنی بر درز اطلاعات محرمانه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: عدم درز اطلاعات از نشست های امنیتی یک عرف اساسی در کشور است، از طرف دیگر طبقه بندی اطلاعات در نظام جمهوری اسلامی براساس قانون صورت می گیرد و مسائل حیاتی و حساس طبقه بندی دارد.

رعایت طبقه بندی اطلاعات از سوی مسئولان در مجلس و دستگاه های اجرایی الزام آور است

وی ادامه داد: درست است که نمایندگان مجلس بر اساس اصول 84 و 86 قانون اساسی می توانند درباره مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کنند، اما با وجود آن حتما باید حریم نظام رعایت شود و به گونه ای سخن بگوییم که دشمن از صحبت های ما سوء استفاده نکند. قانون، اطلاعات را طبقه بندی کرده و رعایت آن الزام آور است، این مسئله به این معنا است که رعایت این قانون تنها منحصر به دولت ها نیست بلکه تمام دستگاه ها و ساختار نظام به ویژه مجلس شورای اسلامی باید آن را اجرایی کنند.

قانون در حوزه تعیین طبقه بندی اطلاعات محرمانه، شفافیت و صراحت ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: البته در قانون در رابطه با تشخیص طبقه بندی اطلاعات، شفافیت و صراحت وجود ندارد ولی به نظر من زمانی که مطلبی از سوی یک وزیر در کمیسیون امنیت مطرح می شود و آن مقام اعلام می کند که اطلاعات مطروحه جزء اطلاعات طبقه بندی شده است، باید نسبت به رعایت قانون اقدام کنیم.

بروجردی در پاسخ به سوالی در رابطه با چگونگی وضعیت فعلی فضای انتخابات ریاست جمهوری سال 96، گفت: مهم ترین مسئله انتخابات، حضور حداکثری مردم در این عرصه است، این موضوع هم برای اقتدار نظام و هم جهت انسجام و اتحاد داخلی مهم است و هم اینکه مشارکت گسترده تأثیرات برون مرزی دارد، البته دولت ها و مسئولان باید به گونه ای عمل کنند که زمینه حضور هر چه بیشتر مردم فراهم شود که قطعا مهم ترین مسئله حل مشکلات اقتصادی، بیکاری و معیشیتی در کشور است.

روحانی فعلا رقیب جدی برای انتخابات 96 ندارد

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی روحانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، به نظر من فعلا وی رقیب جدی و ویژه ای برای رقابت در انتخابات ندارد، اما پاسخ به این سوال را باید بعد از تصمیم نهایی اصولگرایان برای اعلام کاندیدای نهایی خود پاسخ بدهیم.

نباید انتخابات به صورت تک قطبی برگزار شود

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: قطعا حضور رقبای بیشتر در عرصه انتخابات به شور بیشتر انتخاباتی خواهد افزود و قطعا نباید انتخابات به صورت تک قطبی برگزار شود.

ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا نمی شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره تصمیم علی اکبر ولایتی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، گفت: فکر نکنم که آقای ولایتی تصمیمی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 داشته باشد و تا آنجایی که اطلاع دارم، وی تصمیمی در این حوزه نگرفته است.

دوستی من و ولایتی دیرینه است/ارتباطاتمان مربوط به ایام انتخابات نیست

وی درباره روابط خود با علی اکبر ولایتی در سال های پس از انقلاب، افزود: من و آقای ولایتی از دهه نخست انقلاب اسلامی در وزارت خارجه مشغول به خدمت بودیم و من حدود هشت سال معاون وی در وزارتخانه بودم و دوستی ما بسیار دیرینه و چند ده ساله است و ارتباطاتمان مربوط به انتخابات و این مسائل نبوده است.

تصمیمی برای ائتلاف بر روی یک کاندیدا از آغاز انتخابات 92 وجود نداشت

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره نقش ولایتی در شکست ائتلاف 1+2 اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، ادامه داد: قطعا این مسئله عادلانه نیست که صورت حساب شکست ائتلاف مذکور به پای یک نفر گذاشته شود، وقتی پنج نفر از اصولگرایان در عرصه انتخابات حضور داشته و تصمیم قبل از ایام انتخابات نیز بر ائتلاف تمام کاندیداها بر روی یک نفر نباشد، همین اتفاق رخ می دهد و اختلافات موجود میان اصولگرایان موجب شکست ائتلاف انتخاباتی شد.

شکست ائتلاف 1+2 ریشه در اختلافات اصولگرایان داشت/مقصر نشان دادن ولایتی در شکست ائتلاف، منطقی نیست

وی ادامه داد: قطعا اگر اختلاف میان کاندیداهای اصولگرا وجود نداشت در نهایت تمام افراد به نفع یک نفر بر اساس مکانیزم های موجود کنار می رفتند، از این رو اینکه علت شکست ائتلاف 1+2 را به گردن آقای ولایتی بیاندازند، قطعا موضوع منطقی نیست. بنابر این اگر اصولگرایان در انتخابات سال 96 به دنبال عرض اندام هستند، باید از تجارب و اتفاقات گذشته درس بگیرند.

جمنا یک نهال است/ ائتلاف نکردن بر روی یک کاندیدا مهر تأییدی بر عدم موفقیت جمنا است

بروجردی درباره نقش و عملکرد جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم افزود: در شرایط کنونی جمنا یک نهال است و قضاوت درباره آینده و تأثیرگذاری این تشکل در انتخابات زود است، در شرایط کنونی در مورد این تشکل ائتلاف و رسیدن به یک کاندیدا برای معرفی در عرصه انتخابات است، حال اگر به این موضوع دست پیدا نکنند، عملا مهر تأییدی بر عدم موفقیت این تشکل سیاسی زده اند و اگر به یک کاندیدای واحد دست یابند، می توانند در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم رقابت جدی را رقم بزنند.

دغدغه اساسی مردم، مسئله توافق هسته ای نیست/کارنامه اقتصاد در پیروزی انتخابات تعیین کننده است

وی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی در افزایش سبد رأی روحانی در انتخابات سال 96، گفت: به نظر من در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی از اهمیت و تأثیرگذاری بیشتری در این عرصه برخوردار است و معضل اساسی امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است و در این عرصه دغدغه اساسی مردم، مسئله توافق هسته ای نیست البته این موضوع بسیار مهم بود که ایران توانست در مصاف نامتوازن با آمریکا و همپیمانانش پیروز شود و در برجام توانستیم از حقوق هسته ای خود دفاع کنیم.

افراد برای پیروزی در انتخابات باید با ادبیات واقع گرایانه با مردم صحبت کنند/تضاد در گفته و عمل، موجب ریزش آرا می شود

این نماینده مردم درمجلس دهم ادامه داد: قطعا برای پیروزی در انتخابات افراد هم باید با ادبیات واقع گرایانه با مردم صحبت کنند وهم دولت باید در جهت حل مشکلات اقتصادی جامعه تلاش بیشتری کند، حال اینکه مسئولان اعلام کنند که وضعیت اقتصاد در شرایط خوبی قرار دارد، این مسئله موجب بروز تضادهایی در گفته مقامات می شود که این مسئله موجب ریزش آرای کاندیداهای موجود می شود.

نقاط مثبت برجام بر نقاط منفی آن غلبه دارد

بروجردی ادامه داد: به نظر من در بحث توافق هسته ای، نقاط مثبت این توافق بر نقاط منفی و مشکلات آن غلبه دارد، به طور مثال غربی ها فروش نفت ما در زمان تحریم را بر روی یک میلیون بشکه در روز نگاه داشته و حتی به دنبال کاهش مقدار نیز بودند، اما با توافق هسته ای میزان فروش نفت ایران به زمان قبل از تحریم برگشت، از طرف دیگر در زمان تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران، جمهوری اسلامی نمی توانست در عرصه کشتیرانی با پرچم ایران در آب های بین المللی حاضر شود، اما امروز کشتی های ما در تمام بنادر دنیا پهلو میگیرند و این مسئله از لحاظ حیثیت ملی برای ما بسیار مهم بود.

کشتی های ایران در زمان تحریم با پرچم پاناما طی مسیر می کردند

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: متأسفانه در دوران تحریم کشتی های کشورمان در اقیانوس ها و بنادر دنیا با پرچم کشورهایی مانند پاناما رفت و آمد می کردند.

طرفدار قضاوت منصفانه در مورد برجام هستم/نباید توافق هسته ای را مطلقا سیاه یا سفید بدانیم

وی گفت: من طرفدار قضاوت منصفانه در مورد برجام هستم، نه اینکه بگویند که توافق هسته ای مطلقا سیاه یا سفید است و این رویکرد به هیچ وجه عادلانه نیست.

اظهارات مسئولان باید مبتنی بر اخلاق اسلامی و منطق سیاسی باشد

بروجردی در پاسخ به سوالی در رابطه با رویکرد دو گانه برخی مقامات پیرامون عملکرد دولت فعلی و دولت سابق در حوزه اقتصادی و سیاسی، افزود: قطعا مسئولان و مقامات کشور باید طبق آیات کلام وحی رویکرد منصفانه ای را نسبت به مسائل و موضوعات داشته باشند و اظهارات مبتنی بر اخلاق اسلامی و منطق سیاسی باشد تا با طرح این گونه مطالب بهانه به دست دشمنان داده نشود.

مقامات در نقد دولت در کنار قسمت خالی، بخش های پر لیوان را ببیند

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: زمانی که می خواهیم مطالبی را درباره موضوعات مختلف کشور بیان کنیم، قطعا باید در کنار قسمت خالی، بخش های پر لیوان دیده شود.

بخشی از جامعه ایران، احمدی نژادی هستند/طیف احمدی نژاد دلخوش به حضور یک کاندیدا از خودشان هستند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره حضور و فعالیت احمدی نژاد و اطرافیان وی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، گفت: به نظر من اگر ما به دنبال آن هستیم که سیاست راهبردی نظام در حضور حداکثری مردم در انتخابات شکل بگیرد، باید اجازه ورود جریان های مختلف داده شود، بالاخره بخشی از جامعه ایران، احمدی نژادی هستند و این طیف باید دلشان خوش باشد که یک نفر از این جریان پا به عرصه انتخابات گذاشته است.

حضور طیف های سیاسی در عرصه انتخابات به افزایش مشارکت مردمی می انجامد

وی ادامه داد: نظر من این است که از هر جریان سیاسی در کشور از جمله اصولگرایان، اصلاح طلبان و طیف های دیگر باید در عرصه انتخابات حاضر شوند و این مسئله موجب مشارکت گسترده مردم در انتخابات می شود.

بروجردی گفت: فرض کنیم که شورای نگهبان یک نفر از طیف احمدی نژاد را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تأیید بکند، حال ممکن است که وی سبد رأی کم و کوچکی نیز داشته باشد، اما قطعا این مسئله به شور انتخاباتی خواهد افزود.

پروژه "مدودف-پوتین" احمدی نژاد درانتخابات 96 جدی نخواهد بود/ آرزو بر جوانان عیب نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد که احمدی نژاد به دنبال اجرای پروژه مرسوم به "مدودف-پوتین" است تا با ریاست جمهوری فردی مانند بقایی، به رأی امور برگردد، آیا این مسئله دور زدن توصیه رهبرمعظم انقلاب نیست؟، گفت: به نظر من این اقدامات و تحرکات خیلی در عرصه انتخابات جدی نیست و می توان به آن ها گفت که "آرزو بر جوانان عیب نیست".

اظهارات مشایی درباره ایجاد دوقطبی در جامعه گزاف و اشتباه است/افراد می دانند که برای چه مسائل رد صلاحیت می شوند

وی درباره اظهارات اخیر مشایی درباره ایجاد دودستگی و دوقطبی خطرناک در جامعه در صورت رد صلاحیت بقایی، گفت: قطعا این گونه مطالب، اشتباه و گزاف بوده و اظهارات مشایی به هیچ وجه منطقی نیست، زیرا افراد شاخص و باتجربه، گاها در انتخابات رد صلاحیت شده اند و نظام دارای ساختار و شورای نگهبان بوده و افراد می دانند که برای چه مسائل و موضوعاتی رد صلاحیت می شوند و لزومی ندارد که این موضوعات را به سطح جامعه بکشانیم.

مخالف نامه نگاری احمدی نژاد با آمریکا در زمان ریاست جمهوریش بودم

بروجردی درباره تاثیر منفی نامه های غیر دیپلماتیک احمدی نژاد بر شأن و جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی، تصریح کرد: من در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز نظر مثبت و موافقی با این گونه اقدامات وی نداشتم، زیرا شأن اسلامی و ایرانی مردم و مسئولان ما بسیار بالاتر از مقامات کشوری مانند آمریکا است، حال این چه اقدامی است که رئیس جمهور جمهوری اسلامی نامه ای را برای رئیس جمهور آمریکا بنوسید و وی هیچ جوابی به آن ندهد که قطعا این رویکرد و اقدامات کسر شأن ملی است.

نامه نگاری احمدی نژاد با آمریکا خلاف شأن جمهوری اسلامی است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی جامعه بین الملل و حتی جامعه داخلی آمریکا، ترامپ را به عنوان رئیس جمهور این کشور قبول ندارند، حال با چه هدفی و رویکردی احمدی نژاد به این فرد نامه نوشته است، بنابر این احمدی نژاد بر اساس قانون اساسی به عنوان رئیس جمهور اسبق باید شأن کشورمان را حفظ کرده و به آن آسیب نزند.

نامه نگاری با ترامپ نشان می دهد که احمدی نژاد جایگاه ویژه ای برای آمریکا قائل است/ارتباط مستقیم افراد با سفارتخانه ها مجاز نیست

وی گفت: رابطه با آمریکا خط قرمز ما بوده و ایران با این کشور تعامل و ارتباط ندارد، از این رو نامه نگاری احمدی نژاد به آمریکا این مفهوم و معنی را می رساند که وی جایگاه و قابلیت ویژه ای را برای آن ها قائل است، از طرف دیگر براساس قوانین دیپلماتیک، ارتباط مستقیم افراد با سفارتخانه ها مجاز نیست و این اقدام باید از طریق وزارت خارجه صورت گیرد.

پاسخ بروجردی به انتقادات روحانی و احمدی‌نژاد از یکدیگر؛ جواب "های"، "هوی" است

بروجردی در پاسخ به سوالی درباره انتشار بیانیه های سه گانه احمدی نژاد مبنی بر اینکه روحانی برای آغاز مذاکرات هسته ای، بهانه های دروغی از جمله خالی بودن خزانه و در خطر بودن امنیت کشور را مطرح کرده است، گفت: به نظر من جواب های، هوی است، زمانی که دولت روحانی از دولت قبل انتقاد می کند، دولتمردان اسبق این حق را برای خود قائل می شوند که پاسخ این مطالب را بدهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق هسته ای با وجود اقدامات و بدعهدی های آمریکا به اهداف خود رسیده است، گفت: در مقابل ایران در توافق هسته ای، 6 کشور قرار داشتند، حال یکی از این کشورها متخلف بوده و نقض عهد می کند و بقیه کشورها اقدامات خود را در راستای برجام انجام داده اند. از این رو قطعا باید حقمان را از کشوری که تخلف می کند، بگیریم.

نقض بخشی از مجموعه توافق هسته ای، به معنای نقض کامل برجام نیست

وی ادامه داد: نقض برجام در صورتی رخ می دهد که تمام کشورهای امضا کننده توافق آن را نقض کرده یا اینکه کشوری مانند آمریکا، برجام را مانند گفته ترامپ پاره کند، بنابر این نقض بخشی از مجموعه کلان توافق هسته ای، به معنای نقض کامل برجام نیست و این مسائل تاکنون رخ نداده است.

عضو کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی افزود: جمهوری اسلامی در چند ماه اخیر فشار بسیاری را علیه آمریکا در عرصه بین الملل ایجاد کرده و امروز شاهد هستیم که آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ در انزوای کامل قرار گرفته است و این مسئله تحول مهمی است.

همکاری فنی آمریکا و چین در پروژه بازطراحی راکتور اراک

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس توافق هسته ای کشورهای غربی و آمریکایی باید هزینه بازطراحی راکتور اراک را که اعتباری حدود 200 میلیون دلار ذکر شده، بپردازند، اما اخبار حاکی از بدعهدی این کشورها بوده، حال آیا ایران باید خود هزینه این پروژه را پرداخت کند؟، گفت: ما درباره روند اجرای پروژه بازطراحی راکتور اراک منتظر گزارش نهایی کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستیم، اما در کل در بحث بازطراحی راکتور اراک مقرر شد که کشورهای مربوطه از جمله آمریکا و چین، همکاری فنی و علمی را با کارشناسان ایرانی انجام دهند.

وی ادامه داد: ایران به این کشورها اعلام کرده است که اگر این کشورها به تعهداتشان عمل نکرده و به میدان عمل نیاید، جمهوری اسلامی این توانایی را برای بازطراحی راکتور اراک دارد، اما بر اساس توافق هسته ای، آن ها مکلف به مشارکت در این پروژه هستند.

سرمایه گذار اصلی پروژه بازطراحی راکتور اراک ایران است/کشورهای دیگر نقش کاتالیزور دارند

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، سرمایه گذاری اصلی پروژه بازطراحی راکتور اراک از سوی ایران صورت می گیرد و کشورهای دیگر نقش کاتالیزور و تسهیل کردن امور را بر عهده دارند.

سیاست جلیلی در جریان مذاکرات هسته ای انقباضی بود/هنر مذاکره باز کردن گره ها است

عضو کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتقاد سعید جلیلی از مذاکرات هسته ای و نتایج برجام، عملکرد وی در دوران مذاکرات هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟، ادامه داد: به نظر من سیاست جلیلی در جریان مذاکرات هسته ای، سیاست و استراتژی انقباضی بود، چون هنر مذاکره و دیپلماسی این است که گره ای را موانع و مشکلات باز کنید، در غیر این صورت شاید افراد صدها ساعت در جلسات طولانی بدون تحقق نتایج در صحنه عمل مذاکره کنند.

روایت بروجردی از نگاه افراطی جلیلی و رویکرد تفریطی در مذاکرات اخیر هسته ای

وی افزود: به نظر می رسد در برابر رویکرد افراطی تیم مذاکره کننده قبلی، یک نگاه و رویکرد تفریطی در دوره جدید صورت گرفت، یعنی اینکه ما بیش از حد به آمریکا خوشبین بودیم، البته ساختار حاکم بر مذاکرات ما، یک ساختار هوشمند چند لایه بود و این گونه نبود که اعضای تیم مذاکره هسته ای تصمیم گیری کنند، از این رو عقبه اقدامات و تصمیمات تیم مذاکره کننده، کمیته های متعدد کارشناسی و ساختار سطح بالای نظام بود.

درباره تذکر رهبری به جلیلی اطلاع دقیقی ندارم/ در دوران جلیلی پیشرفت محسوسی برای باز شدن گره مذاکرات صورت نگرفت

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود که سعید جلیلی در مذاکرات هسته ای آلماتی می توانست به یک توافق خوب در این عرصه دست یابد، اما با این مسئله و روند مخالفت کرد و همین مسئله موجب شد که رهبر معظم انقلاب به وی در این باره تذکر دهد، گفت: من درباره تذکر رهبری به جلیلی اطلاع دقیقی ندارم و در مورد مذاکرات آلماتی نیز نمی توانم قضاوت روشنی داشته باشم، اما واقعیت این است که در مذاکرات هسته ای در دوران جلیلی پیشرفت محسوسی در جهت باز شدن گره های مذاکرات صورت نگرفت.

مخالفت سعید جلیلی با سفر بروجردی به عمان برای مذاکرات اولیه هسته ای

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق اطلاعات واصله، پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات هسته ای به ریاست سعید جلیلی، با موافقت نظام قرار شد که دیدار میان مقامات ایرانی و آمریکایی در کشور عمان انجام شود، بر اساس گفته ها، قرار بود که شما به عنوان نماینده ایران در این جلسه حاضر شوید، اما سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با این مسئله مخالفت کرد؟، گفت: اقای علی اکبر صالحی در دیداری به من اعلام کرد که تصمیم گیری شده که شما به عنوان نماینده ایران در مذاکرات مربوطه حاضر شوید و من نیز متقابلا قبول کردم اما چون تصمیم گیری بر عهده شورای عالی امنیت ملی آن وقت بود، با این مسئله مخالفت شد.

خوشحالم که برای مذاکره به آمریکایی ها به عمان نرفته ام

وی ادامه داد: البته من بسیار خوشحالم که با سفر من به کشور عمان مخالفت شد، زیرا مذاکرات با آمریکایی ها به هیچ وجه افتخار نیست.

افزایش تعاملات و روابط هیأت نظارت بر برجام و کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره نوع تعاملات هیأت نظارت بر برجام و کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی، ادامه داد: انتقاداتی درباره عدم ارتباط و تعامل هیأت نظارت بر برجام با کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی مطرح بود و ما در چندین مورد این مسائل و انتقادات را مطرح کردیم، که بعد از آن در چندین مرتبه اعضای هیأت نظارت، گزارش ها و مطالبی را درباره روند مذاکرات و توافق اعلام کردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان در چند ماه اخیر در مسئله حج، گفت: قطعا نمی توان مناسک حج را تعطیل کرد و این مناسک یک واجب شرعی و دستور الهی است، از این رو باید مشکلات پیش روی آن را حل کرد، البته در مذاکرات اخیر نیز عربستان پیشگام بود و برای حضور ایران دعوتنامه فرستادند و در جمهوری اسلامی تصمیم بر این شد که به درخواست آن ها پاسخ مثبت داده شود.

ایران و عربستان در بحث حج در حال نزدیک شدن به توافق هستند/کنار گذاشتن اصل مناسک حج امر درستی نیست

بروجردی با اعلام اینکه ایران و عربستان در بحث حج در حال نزدیک شدن به توافق هستند، گفت: به طور حتم با رفتارها و آفت های این حوزه باید به صورت مدبرانه رفتار کرد و کنار گذاشتن اصل مناسک حج امر درستی نیست.

سیاست عربستان فراتر از تصمیم گیری اشخاص است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شما در اوایل انقلاب اسلامی، کاردار ایران در کشور عربستان بودید، روابط دو کشور در سال های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: قطعا سیاست عربستان فراتر از تصمیم گیری اشخاص است، عربستان سعودی در چند سال اخیر سیاست های واقع گرایانه ای در سوریه، عراق، لبنان و یمن را دنبال کرد که تمام عرصه ها این سیاست ها موافق نبود.

توضیحات بروجردی درباره مخالفت احمدی‌نژاد با توافق مرحوم هاشمی رفسنجانی با عربستان

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی سفری به عربستان صورت گرفت، که در آن سفر ایران و عربستان به توافق نزدیک شدند، اما احمدی نژاد با این توافق مخالفت کرد، افزود: آیت الله هاشمی از لحاظ سابقه سیاسی در جمهوری اسلامی و شخصیتی به گونه ای بود که کشورهای عربی این تعامل را بهتر می پسندیدند، اما در نهایت در ساختار دولت ها، آن ها تصمیم گیر هستند.

حضور ولیعهد عربستان در منزل مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال 76/دیدار با امیرعبدالله پایه تحولات مثبت در روابط ایران و عربستان

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نتایج مثبت سفر آیت الله هاشمی در دهه 70 به عربستان، گفت: پایه این سفر در سال 75 در کنفرانس کشورهای اسلامی در کشور پاکستان گذاشته شد، در حاشیه این اجلاس، آیت الله هاشمی رفسنجانی با امیر عبدالله ولیعهد عربستان دیداری صورت گرفت که آن دیدار را می توان پایه اساسی تحولات مثبت بعدی ایران با عربستان برشمرد و بعد از آن در سال 76 کنفرانس کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد و ولیعهد عربستان نیز در این کنفرانس حاضر شد و حتی در خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی با وی دیدار کرد.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: