نگاهی به فرهنگ و هنر در دی ۹۵؛

دنیا فنی‌زاده، "کلاه قرمزی" را برای همیشه تنها گذاشت/ دولت فعالیت‌های قرآنی را به شوخی گرفت

کدخبر: 2092801

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ دی ماه ۹۵، شاهد درگذشت دنیا فنی‌زاده، عروسک‌گردان "کلاه قرمزی" و همچنین به شوخی گرفتن فعالیت‌های قرآنی توسط دولت بودیم.

گروه فرهنگ و هنر «فرهنگ نیوز»؛ سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد .

در ذیل نگاهی داریم به رویدادهای فرهنگ و هنر در دی 95؛

عروسک‌گردان کلاه‌قرمزی درگذشت

دنیا فنی‌زاده هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان «کلاه قرمزی»، «خاله قورباغه» و برخی عروسک‌های «شهرموشها» بود .

وی که چندی از بیماری سرطان رنج می‌برد، سرانجام صبح امروز 8 دی ماه در بیمارستان از دنیا رفت .

نزدیکان این هنرمند خبر درگذشت وی را تأیید کرده‌اند. از جمله هایده غیوری مادر این هنرمند مطرح کرده بود که وی به سرطان عضله دست راست مبتلا شده بود و برای انجام مراحل پرتودرمانی و تا زمان آغاز مراحل بعدی چندی پیش از بیمارستان مرخص شده بود. اما سرطان علاوه بر عضله دست راست، پشت گردنش را هم درگیر کرده بود .

وی به گفته مادرش دو سال بوده که دیگر کار نمی‌کرده است و چندی پیش نیز به کما رفته بود .

براساس این گزارش، فنی‌زاده دختر پرویز فنی‌زاده بازیگر ایرانی است. وی از کودکی به خاطر شغل پدرش معمولاً در جشنواره‌های مختلف کودک و نوجوانی که در ایران برگزار می‌شد حضور داشت و آثار داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این جشنواره‌ها را می‌دید. همین مسئله سبب شد تا از کودکی با تولیدات و نوع آثار عروسکی که برای کودک و نوجوان ساخته می‌شود آشنا شود .

پس از آن، کم‌کم که از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر استفاده کرد، تکرار دیدن این آثار موجب علاقهٔ او به حضور در این رشته شد و در نهایت با انتخاب رشتهٔ عروسک‌گردانی برای همیشه در دنیای کودکان و نوجوانان باقی ماند. او هدف و دغدغهٔ مهم زندگی‌اش را شادکردن کودکان و نوجوانان می‌داند .

دولت فعالیت‌های قرآنی را به شوخی گرفته است

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با بخش خبری شبکه قرآن از اعمال تغییرات ناچیز توسط مجلس در بودجه قرآنی سال 96 خبرداد و گفت: وظیفه تنظیم لایحه بودجه بر عهده دولت است و مجلس نمی‌تواند تغییرات چندانی در آن اعمال کند. با این وجود اگر تغییری از سوی مجلس در بودجه اعمال شود، دولت اراده‌ای برای اجرا ندارد زیرا صراحتاً اعلام کرده که تغییرات مجلس را اعمال نمی‌کند .

وی با انتقاد از نگاه دولت به موضوع فرهنگ گفت: متأسفانه دولت مسئله فرهنگ را به شوخی گرفته و نگاهش به فعالیت‌های فرهنگی از اولویت دهم هم پایین‌تر است، خصوصاً موضوعات قرآنی که به هیچ وجه مورد توجه نیست زیرا برای اقدامات محدود در حوزه قرآن سالانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان پول نیاز است اما دولت از 200 میلیارد بودجه‌ای که خودش اختصاص داده ریالی پرداخت نکرده است .

پژمانفر ادامه داد: به نظر من دولت با موضوعات قرآنی شوخی می‌کند و قرآن اولویت دولت نیست زیرا در برخی امور که به هیچ وجه در اولویت برنامه‌ها نیستند درصد بالایی بودجه اختصاص پیدا می‌کنند اما در حوزه قرآن اختصاص بودجه صفر است .

پژمان‌فر به گفت‌وگویش با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: من در دیداری به آقای روحانی گفتم که نگران عدد و رقم نیستم من نگران نیم نگاه شما هستم که در لایحه بودجه اینگونه به فعالیت‌های فرهنگی توجه می‌کنید و متأسفانه ایشان هیچ پاسخی به من ندادند و عزیزان سازمان مدیریت هم پاسخی در این زمینه ندارند .

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاکمیت وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند، گفت: هرچند مردم ما نمی‌گذارند مسئله مهمی مانند فعالیت‌های قرآنی روی زمین بماند اما ما در نظامی زندگی می‌کنیم که براساس اسناد بالادستی وظایفی برای حاکمیت تعیین شده که باید به این وظایف عمل کند .

وی در پایان با بیان اینکه مجلس در بودجه قرآنی توجه ویژه‌ای خواهد داشت، گفت: نگاه دولت به موضوع فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی و همچنین فعالیت‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس سبب شده تا نسبت به عدم توجه دولت یک همصدایی در مجلس بوجود بیاید و با وجود اینکه مجلس بنا ندارد بودجه را زیاد تغییر دهد اما در زمینه بودجه قرآنی کارهایی انجام خواهد شد .

دیدار 4 ساعته شاعر لبنانی با آیت‌الله خامنه‌ای

شوقی بزیع، از سرشناس ترین شاعران لبنان که اشعار وی به زبان‌های گوناگون ترجمه شده پیرامون شعر مقاومت میان دو کشور ایران و لبنان و تاثیر انقلاب ایران اظهار داشت: مقاومت برای لبنانی‌ها به عنوان شعار و یک مفهوم کلی نیست بلکه یک فعل روزانه است .

بزیع در ادامه افزود: مبارزه سالیان درازی است که بهانه‌اش خون و جانهای ما بوده است. جنگ ما با اسرائیلی ها جنگ اثبات وجود است؛ ما از شعار دفاع نمی‌کنیم، ما از لقمه و زندگی روزمره دفاع می‌کنیم، از قهوه صبحانه خود، از بازی های کودکی خود، از تمام جزئیات زندگی روزانه خود دفاع می‌کنیم .

این شاعر برجسته لبنانی تصریح کرد: بی شک این حقیقیتی است که کمک ایران‌ها توانست ما را در اثبات هویت به جلو پیش برد و ما را به پیروزی نزدیک کرد، ایمان و اراده قوی کمک اصلی است که ما از ایرانی‌ها گرفته‌ایم .

شوقی بزیع همچنین ضمن اشاره به دیدار 4 ساعته با رهبر انقلاب توضیح داد: ما شاعران لبنانی دیداری با سید حسن نصرالله نداشتیم، ولی خوشبختم که با امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای دیدار داشتم؛ در ابتدای سال‌های انقلاب با گروهی از مردم لبنان برای تبریک پیروزی انقلاب با امام دیدار کردیم و پس از آن هم در سال 2006 یعنی 10 سال قبل با گروهی به کنگره مقاومت آمدیم و با امام خامنه ای دیدار داشتیم، دیداری که 4 ساعت به طول انجامید، خوشبختانه پیرامون مقاومت سخنرانی کردم، بعد از این دیدار 4 ساعته با رهبر انقلاب وقتی به بیروت برگشتم یک صفحه گزارش از ماحصل این گفت‌وشنود در صفحه السفیر منتشر کردم .

اسامی کتاب‌های این شاعر برجسته لبنانی عبارتند از «« مرثیه غبار»، «پیراهن‌های یوسف»، «سراب دوگانگی» و... . شوقی بزیع در بخش بین‌الملل جشنواره شعر انقلاب در دوره ششم حضور داشت و از سوی حوزه هنری از وی تقدیر به عمل آمد .

پیام تسلیت رئیس رسانه ملی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

علی‌عسکری در این پیام، فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی را ضایعه ای دردناک ارزیابی کرد و این ضایعه را به حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم فهیم ایران اسلامی و بیت شریف ایشان تسلیت گفت .

متن پیام رئیس رسانه ملی به شرح زیر است .

" انا لله و انا الیه راجعون "

ارتحال یار دیرین امام (ره) و رهبری معظم انقلاب، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب اندوه فراوان گردید. بی شک نقش اساسی این مجاهد نستوه در مبارزه با رژیم ستم شاهی، شکل گیری و پیشبرد نهضت اسلامی به رهبری امام راحل و عظیم الشان و همچنین خدمات ارزشمند ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه ها و مسئولیت های گوناگون سیاسی، هیچگاه از ستور ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی و خاطره مردم انقلابی ایران محو نخواهد شد .

این مبارز خستگی ناپذیر، عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد و نقش بی بدیلی در به ثمرنشستن انقلاب و پویایی آن در عرصه ها و مقاطع گوناگون داشت .

این ضایعه دردناک را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ملت شریف ایران به ویژه بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند تبارک و تعالی برای آن مجاهد بزرگ، علو درجات را آرزومندم .

علی عسکری - رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

«عباس ماهیار» استاد زبان و ادبیات فارسی درگذشت

عباس ماهیار روز گذشته 21 دی‌ماه در سن 79 سالگی در بیمارستان عرفان درگذشت. وی از خاقانی‌شناسان برجسته در کشور شمرده می‌شد .

بر اساس این گزارش طبق اعلام خانواده مراسم تشییع این استاد دانشگاه روز پنجشنبه برگزار خواهد شد .

عباس ماهیار در سال 1316 در شهر عجب‌شیر متولد شد . کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را از دانشسرای عالی تبریز و کارشناسی ارشد و دکتری زبان وادبیات فارسی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. عنوان پایان‌نامهٔ وی در مقطع دکتری «تصحیح انتقادی دیوان اثیر اخسیکتی » بوده‌است .

از آثار این استاد ادبیات می‌توان به: صرف و نحو برای دانشجو، تصحیح انتقادی تسلیةالإخوان، (نوشتهٔ عطا ملک جوینی)، مرجع شناسی 1، نظم 3 بخش اول، عروض فارسی شیوه‌ای نو برای آموزش عروض و قافیه، صرف و نحو عربی، گزیدهٔ خاقانی، مرجع شناسی ادبی و روش تحقیق، سیمای شیر یزدان در حدیقةالحقیقه و... اشاره کرد .

رکن‌الدین خسروی درگذشت

رکن‌الدین خسروی متولد 16 اسفند 1308 کارگردان پیشکسوت تئاتر در گذشت. دلیل فوت این هنرمند تئاتر کهولت سن اعلام شده است .

وی در سال 1327 موفق به اخذ مدرک دیپلم ادبیات خود از دبیرستان البرز تهران شد و سال بعد به دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه پیدا کرد، در سال 1329 در این رشته ترک تحصیل کرد و مشغول تحصیل در رشته ادبیات در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد .

در سال 1334 در دوره 6 ماهه کلاس‌های تئاتر پروفسور دیوید سون شرکت کرد و به فراگیری هنرهای نمایشی پرداخت. وی همچنین در سال 1335 به شرکت در کلاس‌های هنرپیشگی وکارگردانی دکتر مهدی محمدی فروغی پرداخت و جزء نخستین دانشجویان در این رشته به شمار می‌آمد .

نمایش‌های حکومت زمان خان بروجردی، سایه دره، خاموشی دریا، پیک نیک در میدان جنگ، کلبه‌ای در جنگل، پایان بازی،تنها بخشی از آثاری است که وی در دوران حیات خود آنها را روی صحنه برده است .

ارسال نظر: