با صدور اطلاعیه‌ای

متن کامل مرامنامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی منتشر شد

کدخبر: 2092786

متن کامل مرام‌نامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با جمع‌بندی نظرات و انجام کار کارشناسی در چهار بند منتشر شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » م تن کامل مرامنامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که پیش از این پیش‌نویس آن منتشر شده بود، توسط روابط عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی منتشر شد که در ادامه می‌آید:

در پاسخ به دغدغه‌ها و نگرانی‌های دلسوزان و نیروهای انقلابی از وضعیت جهانی، منطقه‌ای و داخلی کشور که در بیانیه اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی آمده است با هدایت و تشویق فقهای برجسته و انقلابی، هیئت مؤسس این جبهه که آغازگر این حرکت بوده‌اند، مرام‌نامه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را با جمع‌بندی نظرات و انجام کار کارشناسی، تهیه کرده و برای تصویب به مجمع عمومی ارائه نمود.

اولین مجمع جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در تاریخ 5/ 12/ 1395 به اتفاق آرا این مرامنامه را تصویب نمود.

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ... ﴿46﴾ (سبأ)

انقلاب اسلامی ایران با تجربه­‌ای که از سال­ها حاکمیت جمهوری اسلامی کسب کرده است به سرمایه­‌ای ارزشمند از دستاوردهای فکری و عملی دست یافته است. هراندازه که بر میدان تأثیر و عمق نفوذ و قدرت انقلاب اسلامی افزون می‌شود، چالش­های پیش روی انقلاب نیز جدی­تر و سازمان‌یافته‌تر می­شود. در چنین شرایطی نیاز به سازمان‌دهی جدیدی در نیروهای انقلاب اسلامی به‌نحوی‌که بتواند وحدت همه نیروها و تشکل­های انقلابی، بصیرت ژرف­تر و مشارکت هوشمندانه­تر مردم را تأمین کند احساس می­شود. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بر پایه درک عمیق از شرایط موجود برای گشودن راهی هموارتر به سوی آینده­ای بهتر تشکیل شده است.

الف. مبانی اعتقادی:

اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به مبانی پنج­گانه زیر اعتقاد و ایمان راسخ دارند و حاضرند در راه آن‌ها تلاش و تا بذل جان فداکاری نمایند.

اسلام ناب محمدی؛ بدان گونه که در اندیشه­های امام خمینی(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) متجلی شده و در آثار و افکار پیروان راستین، شاگردان و پرورش‌یافتگان مکتب امام خمینی (ره)، تبیین گشته است.

انقلاب اسلامی؛ آن حقیقت زنده و جاری است که از نهضت امام خمینی(ره) در سال 1342 آغاز و در بیست و دوم بهمن 1357 به پیروزی رسید و با امداد و نصرت الهی تا انقلاب جهانی امام عصر ارواحنا له الفدا استمرار خواهد داشت، توقف نمی­پذیرد و ان‌شاءالله زمینه‌ساز ظهور آن حضرت خواهد بود. این امر، به‌عنوان ثمره و دستاورد ایمان و اعتقادات مردم در عرصه سیاسی و اجتماعی است و این جبهه خود را متعهد به حفظ، تقویت و تداوم آن می­داند. نظام جمهوری اسلامی؛ که حکومتی برخاسته از مبانی انقلاب اسلامی و مبتنی بر اسلام و مردم‌سالاری دینی است و اصول و مبانی آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشخص شده، الگوی مطلوب حکمرانی از نظر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است.

ولایت مطلقه ‌فقیه عادل جامع‌الشرایط؛ به‌عنوان محور و آموزه اصلی فلسفه سیاسی اسلام، اصل اصیل و اساسی اعتقادی و سیاسی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی است که در آغاز نهضت اسلامی و در پیروزی انقلاب، در اطاعت از امام خمینی(ره) ظهور یافت و امروز در اطاعت از رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه­ای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) تحقق یافته است. خدمت به مردم؛ مقصود از بعثت انبیاء و حاصل تلاش پیشوایان دین برای تشکیل حکومت اسلامی، دست یافتن به سعادت مردم، خدمت به آن‌ها و تأمین اعتلای معنوی و رفاه مادی جامعه به همراه ترویج اخلاق و فضائل انسانی بوده است و تحقق هرچه بهتر این امر مهم از اهداف غایی این جبهه به شمار می‌رود.

ب. ارزش‌های اساسی:

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اعتقاد کامل به مبانی اعتقادی برگرفته از ارزش­های برآمده از آموزه­های دینی و فرهنگ انقلاب اسلامی که نمایانگر فرهنگ عمومی پذیرفته شده جبهه و معرف هویت آن است، عمیقاً باور و التزام خود را به این ارزش‌های اساسی اعلام می‌دارد:

تقوا محوری و اخلاق‌مداری؛ عمل به اوامر و نواهی الهی و موازین اخلاق اسلامی دفاع از انقلاب اسلامی؛ ایستادگی بر گفتمان انقلاب، مکتب امام خمینی (ره) و اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) استقلال‌طلبی؛ عزتمندی و ایستادگی در مقابل قدرت­های سلطه­گر و تمامیت­خواه جهانی و منطقه­­ای آزادی‌خواهی؛ آزادگی و دفاع از آزادی­های مشروع انسان­ها مردم محوری؛ از مردم با مردم و برای مردم بودن؛ دغدغه خدمت صادقانه به مردم و اهتمام به حل مشکلات آن‌ها عدالت‌خواهی؛ مبارزه مستمر با فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی و دفاع از عدالت اسلامی و حقوق عامه استکبارستیزی؛ مبارزه دائمی با استکبار و حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان و مقاومت اسلامی کرامت انسانی؛ پاسداشت منزلت و حقوق اسلامی- انسانی بشر آرمان‌خواهی؛ تعالی طلبی، چشم دوختن به افق­های دور و قله­های بلند تعالی و پیشرفت وحدت‌گرایی؛ جذب حداکثری و دفع حداقلی قانون‌گرایی؛ نظم­پذیری و انضباط تشکیلاتی و اجتماعی مشارکت‌پذیری؛ جمع­گرایی و پایبندی به عقل جمعی در تصمیم­گیری و اقدام ایثارگری و فداکاری؛ ترجیح منافع و مصالح ملی بر منافع شخصی، گروهی و طایفه­ای و آمادگی برای فداکاری در این مسیر تحول‌خواهی؛ نوگرایی، نگاه به آینده با بهره‌گیری از فرصت‌های حاضر و عبرت از گذشته و مبارزه با ایستایی و کهنگی جوان‌گرایی؛ اقبال به نشاط، انرژی، امید، صفا و اخلاص جوانان شایسته‌سالاری؛ شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و محوریت سرمایه انسانی مسئولیت‌پذیری؛ داوطلبی و پیشگامی در انجام مأموریت و خدمت نقادی و نقدپذیری؛ نقد منصفانه امور و پذیرش انتقادهای مشفقانه ساده‌زیستی؛ التزام به ساده‌زیستی، قناعت و پرهیز از اشرافی‌گری، ثروت‌اندوزی و روحیه کاخ‌نشینی.

ج. اصول سیاست ورزی:

رفتار سیاسی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مبتنی بر اصول زیر است:

تلازم سیاست و دیانت (سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست) و حاکمیت تقوا و اخلاق اسلامی بر رفتار سیاسی. شدت و ایستادگی در برابر دشمنان خارجی، مرزبندی با منافقان و فتنه‌گران داخلی و رحمت، شفقت و مصادقت با مردم، دوستان و همراهان. حفاظت و صیانت از اصل نظام مقدّس جمهوری اسلامی و ارکان آن و مبارزه بصیرانه بی‌امان برای رفع نقص‌ها و اصلاح ضعف­ها و ناکارآمدی­های خلاف اصول آن. وحدت‌گرایی، فراجناحی بودن و عبور از دسته­‌بندی‌­های تفرقه‌آمیز سیاسی به‌منظور فراهم‌سازی موجبات هم‌افزایی و فعالیت همه نیروها و تشکل‌های معتقد به انقلاب اسلامی. فسادستیزی و مبارزه محکم و بی‌امان با علل، عوامل و مظاهر فساد. ترکیب تجربه، مهارت و پختگی نسل اول و دوم انقلاب با نشاط، تحرک و انرژی جوانان (نسل سوم و چهارم). مردمی بودن با التزام به گستردگی حضور جبهه در سراسر کشور و ایجاد زمینه­های لازم برای مشارکت همه قشرهای مردم در تعیین سرنوشت، سازندگی، پیشرفت، رشد و توسعه کشور و تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی. مدیریت روزآمد و کارآمد مبتنی بر روش­های نوین علمی و تکیه بر دانش و مهارت نخبگان و متخصصان متعهد و بهره­گیری از دستاوردهای جدید آن‌ها در اداره شئون مختلف کشور.

د. اصول حاکم بر برنامه‌های عملی:

سیاست­های کلی نظام که با اشراف و هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) تدوین شده و به تأیید و تصویب معظم له رسیده است، منظومه جامعی از ارزش­ها، سیاست­ها و راهبردهای اداره امور کشور در حوزه­های مختلف است که در بسیاری مواقع توسط دولت­ها به مرحله اجرا نرسیده یا به‌درستی اجرا نشده­اند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اجرای مفاد سیاست­های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) را راه‌حل بسیاری از مشکلات کشور دانسته و اجرای آن توسط دولت­ها و دستگاه‌ها را مؤکدانه پیگیری می­نماید.

چشم‌انداز: جمهوری اسلامی ایران در افق 1404. اقتصاد: سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل 44 قانون اساسی، اشتغال، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، انرژی، امنیت اقتصادی، مسکن، کشاورزی، صنعت، اصلاح الگوی مصرف، منابع طبیعی، منابع آب، معدن، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، مالی، سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، محیط‌زیست. مدیریت و برنامه­ریزی: سیاست­های کلی مدیریت و نظام اداری، آمایش سرزمین، سیاست­های کلی برنامه‌های پنج­ساله. فرهنگ و ارتباطات: نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سیاست­های کلی شبکه­های اطلاع‌رسانی رایانه­ای، ارتباطات مخابراتی و پستی، ترویج و تحکیم فرهنگ اخلاق، فرهنگ ایثار و جهاد، امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات. اجتماعی: سیاست­های کلی خانواده، شهرسازی، اقوام و مذاهب، مشارکت اجتماعی، مبارزه با مواد مخدر، سلامت، جمعیت، وحدت و همبستگی ملی و تلاش برای تحقق برنامه‌های توسعه پایدار کشور. قضائی: سیاست­های کلی قضائی با تأکید بر سلامت دستگاه قضایی، حفظ شأن و استقلال قوه قضاییه و دفاع از حقوق و کرامت انسانی شهروندان. امنیت و دفاع: سیاست­های کلی امنیت ملی در پنج حوزه (داخلی، خارجی، دفاعی، فرهنگی و اقتصادی) پدافند غیرعامل، خودکفائی دفاعی و امنیتی با تأکید بر تقویت نیروهای حافظ نظم و امنیت و رزمندگان مدافع امنیت کشور در خارج از مرزها. علم و فناوری: نقشه جامع علمی کشور، سیاست­های کلی رشد و توسعه فناوری، تحول در نظام آموزش‌وپرورش، علم و فناوری، رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی.

ارسال نظر: